Bijzondere gelegenheden vragen om bijzonder vervoer. Bij de kroning van de nieuwe Japanse keizer Naruhito kon dan ook maar één auto de hoofdrol spelen: de Toyota Century. Een uiterst exclusieve limousine die nagenoeg volledig met de hand gebouwd wordt. Maar zelfs deze Century was niet bijzonder genoeg, vond Toyota. En dus bouwde Toyota een wel heel speciale versie, namelijk een luxe 4-zits cabriolet, de enige op de wereld.
Unieke Century voor keizer
Bijzonder vervoer voor een bijzonder moment
Unieke cabrioletversie
De kroning van de nieuwe Japanse keizer Naruhito was een bijzonder moment in de Japanse geschiedenis. Tienduizenden Japanners juichten de nieuwe keizer en zijn vrouw toe tijdens een rondrit door Tokio. Daarbij viel niet alleen het keizerlijk paar, maar ook de vorstelijke auto op. Toyota ontwikkelde speciaal voor de kroningsceremonie een unieke cabrioletversie van de Century, waarin het nieuwe keizerlijk paar optimaal kon genieten van de gebeurtenis. De logo’s op de portieren benadrukken hoe speciaal deze versie is. Dit is niet de enige Century waarin Naruhito rijdt. Hij bezit ook nog een dichte versie van de Toyota Century.
Met de hand gebouwd
De Toyota Century is één van de laatste auto’s die nog met de hand worden gebouwd. Speciaal opgeleide vakmensen zetten de Century nagenoeg volledig met de hand in elkaar. Daarbij combineren zij oude ambachten met nieuwe technologie. Voor de aandrijving zorgt een hybride-aandrijflijn die uit een 5,0-liter V8 en twee elektromotoren bestaat met gezamenlijk 316 kW/431 pk. Ook binnenin de Century is het vakmanschap en luxe wat de klok slaat. Zo zijn de zitplaatsen met wol bekleed in plaats van leer. Overigens is de cabrioletversie wel uitgerust met leer.
Extra exclusief
De Century is dus op zichzelf al een bijzonder model, maar er bestaan extra exclusieve versies. De president van Toyota Motor Corporation Akio Toyoda rijdt in een extra sportieve Century GRMN van Toyota GAZOO Racing. Verder ontwikkelde Toyota in het verleden ook een Century met turbine-hybride-aandrijflijn. Van een geheel andere orde is de tweede generatie Century. Dat is namelijk de enige Japanse auto met een V12 ooit gebouwd. Interesse in zo’n bijzondere limousine? Dan hebben we slecht nieuws. De Century wordt uitsluitend bij geselecteerde dealers in Japan verkocht. Dat maakt deze keizerlijke limousine extra bijzonder.