Toyota Prius 25 jaar in Europa
Project G21
Het toverwoord ‘hybride’
Samenspel van motoren
Studiemodel
Eerste Prius in Nederland
Op 14 oktober 1997 wordt de definitieve versie van de Toyota Prius onthuld – direct wordt hij uitgeroepen tot ‘Auto van het Jaar’ in Japan. Het extreem lage verbruik dankzij de innovatieve hybride aandrijflijn is sensationeel. Aanvankelijk denkt Toyota elke maand 1.000 auto’s te kunnen produceren, maar wanneer de Prius ook naar Noord-Amerika en Europa geëxporteerd wordt, moet de productie al snel naar 3.500 exemplaren per maand worden opgevoerd. In Nederland wordt de allereerste Toyota Prius in september 2000 afgeleverd. Met deze auto is het hybride-tijdperk ook hier definitief begonnen.
Voldoening
De gestroomlijnde Prius II
Hollywood
De nieuwe Toyota Prius wordt wereldwijd in de armen gesloten door mensen die willen laten zien dat zij het beste voor hebben met de gesteldheid van onze planeet. Zelfs in Hollywood: diverse beroemde filmsterren kiezen heel bewust voor de aanschaf van een Toyota Prius. Maar ook in heel andere lagen van de bevolking worden de voordelen van de hybride aandrijflijn erkend: onder meer bij taxichauffeurs. Zij kiezen voor de Prius vanwege de lage kilometerkostprijs – en voor de spreekwoordelijke betrouwbaarheid van de techniek. Wereldwijd worden 1.192.000 exemplaren van de Prius II verkocht.
EV-modus
Gezinsuitbreiding
Vaandeldrager
Tussentijds heeft Toyota de hybridetechnologie van de Prius doorontwikkeld voor toepassing in andere modellen, zoals de Yaris, Corolla en RAV4. Om binnen het steeds grotere hybride-aanbod de rol van de Prius als technologisch vaandeldrager te benadrukken, zoeken de designers van de Prius IV nieuwe grenzen op. Daarbij vormt Toyota’s waterstofauto Mirai de duurzame bron van inspiratie. De nieuwe Prius staat op het volledig nieuw ontwikkelde, modulair toepasbare Toyota New Global Architecture (TNGA) platform, waarop het merk een hele reeks toekomstige modellen baseert. De nieuwe Prius wordt opnieuw leverbaar als Hybrid en als Plug-in Hybrid.