Toyota onthult volledig nieuwe bZ4X
e-TNGA-filosofie
Stoer design
Riante binnenruimte
De Toyota bZ4X heeft een opvallend lange wielbasis, 160 mm langer dan die van de toch al ruime Toyota RAV4. Mede daardoor is de beenruimte voor alle inzittenden toonaangevend in dit segment. De afstand tussen de inzittenden voorin en achterin bedraagt maar liefst een meter, gemeten op heuphoogte. Ook de bagageruimte is royaal: met de achterbank in de normale positie bedraagt de inhoud 452 liter. De hoedenplank is in hoogte verstelbaar. Voorin heeft de bestuurder optimaal zicht op de weg dankzij het slanke en lage dashboard. Een 7-inch informatiescherm bevindt zich direct in het blikveld van de bestuurder, net boven het stuurwiel.
Prestaties
De Toyota bZ4X profiteert van bijna 25 jaar expertise op het gebied van hoogspanningsbatterijen. De in de bodem van de auto gemonteerde lithium-ion-batterij biedt een capaciteit van 71,4 kWh, goed voor een actieradius van meer dan 450 kilometer (WLTP). Toyota levert de bZ4X met keuze uit twee aandrijfvarianten. De voorwielaangedreven versie heeft een elektromotor met 150 kW vermogen en 265 Nm koppel. Er is ook een vierwielaangedreven versie met toonaangevende terreincapaciteiten, 160 kW en 336 Nm koppel. Alle prestatiecijfers zijn onder voorbehoud van homologatie.
Interessante eigenschappen
Toyota Safety Sense
Toyota Beyond Zero
De letters bZ staan voor ‘beyond Zero’ (‘verder dan nul emissie’) en de leidende positie die Toyota nastreeft op het gebied van milieuzorg. Dat doet Toyota al sinds de introductie van de eerste Prius in 1997 – ’s werelds eerst hybride productieauto – waarmee Toyota als eerste autofabrikant koos voor geëlektrificeerde mobiliteit. De nieuwe Toyota bZ4X maakt zijn Europese debuut op 2 december 2021.