Toyota onthult volledig nieuwe bZ4X

Volledig elektrische SUV met baanbrekende technologie
Toyota presenteert de volledig nieuwe bZ4X. Dit is de eerste Toyota die specifiek is ontworpen voor batterij-elektrische aandrijving (BEV) en de eerste van een reeks toekomstige batterij-elektrische auto’s van Toyota. De Toyota bZ4X is een ruime SUV met een grote actieradius van ruim 450 kilometer (WLTP).

e-TNGA-filosofie

De productieversie van de nieuwe Toyota bZ4X komt qua design en techniek sterk overeen met de eerder dit jaar gepresenteerde conceptversie. Het is een ruime, comfortabele en authentieke SUV die als eerste gebruikmaakt van het nieuwe, speciaal voor BEV’s ontwikkelde platform. Dit platform is ontworpen volgens de e-TNGA-filosofie van Toyota. De onder de vloer geplaatste batterij vormt een integraal onderdeel van het chassis, wat volledig ten goede komt aan het lage zwaartepunt, de uitgekiende gewichtsbalans voor/achter en de hoge carrosseriestijfheid van de auto, wat resulteert in optimale veiligheid, rijcomfort en wegligging.

Stoer design

‘Stoer’ is waarschijnlijk het eerste woord dat je te binnen schiet bij het zien van de Toyota bZ4X. Hij heeft de looks van een geavanceerde elektrische auto, maar ook typische kenmerken van een SUV. Aan de voorzijde zien we de zogenoemde ‘hammerhead’, ofwel de smalle koplampen die de nadruk leggen op de hoeken en zorgen voor een krachtige uitstraling. Verder zorgen de panelen rond de wielkasten, de grote wielen (tot 20 inch) en de dikke dorpels voor een authentiek SUV-karakter. Ook aan de achterzijde wordt de breedte geaccentueerd door de verbinding tussen de achterlichtunits.

Riante binnenruimte

De Toyota bZ4X heeft een opvallend lange wielbasis, 160 mm langer dan die van de toch al ruime Toyota RAV4. Mede daardoor is de beenruimte voor alle inzittenden toonaangevend in dit segment. De afstand tussen de inzittenden voorin en achterin bedraagt maar liefst een meter, gemeten op heuphoogte. Ook de bagageruimte is royaal: met de achterbank in de normale positie bedraagt de inhoud 452 liter. De hoedenplank is in hoogte verstelbaar. Voorin heeft de bestuurder optimaal zicht op de weg dankzij het slanke en lage dashboard. Een 7-inch informatiescherm bevindt zich direct in het blikveld van de bestuurder, net boven het stuurwiel.

Prestaties

De Toyota bZ4X profiteert van bijna 25 jaar expertise op het gebied van hoogspanningsbatterijen. De in de bodem van de auto gemonteerde lithium-ion-batterij biedt een capaciteit van 71,4 kWh, goed voor een actieradius van meer dan 450 kilometer (WLTP). Toyota levert de bZ4X met keuze uit twee aandrijfvarianten. De voorwielaangedreven versie heeft een elektromotor met 150 kW vermogen en 265 Nm koppel. Er is ook een vierwielaangedreven versie met toonaangevende terreincapaciteiten, 160 kW en 336 Nm koppel. Alle prestatiecijfers zijn onder voorbehoud van homologatie.

Interessante eigenschappen

De bZ4X wordt als eerste productiemodel van Toyota leverbaar met het nieuwe steer-by-wire-systeem ‘One Motion Grip’. Hierbij werkt de besturing niet door een mechanische verbinding tussen het stuur en de voorwielen, maar worden de wielen elektronisch bestuurd op basis van de input van het stuurwiel. Dit zorgt voor extra ruimtebesparing en een nauwkeurige besturing. Een andere bijzondere eigenschap van de bZ4X zijn de optionele zonnepanelen in het dak.

Toyota Safety Sense

Toyota voorziet de bZ4X van de derde generatie van Toyota Safety Sense. Dit pakket aan veiligheids- en assistentiesystemen omvat nieuwe en verbeterde functies die bescherming bieden tegen uiteenlopende risico’s op veel voorkomende ongevallen, met nul verkeersdoden en -gewonden als ultieme doel. Met een groter detectiebereik functioneren de radar en de camera nu nog beter. Tot de nieuwe functies behoren de uitbreiding van het Pre-Collision System en een nieuw multimediasysteem dat altijd up-to-date is dankzij software-updates ‘over-the-air’ (OTA).

Toyota Beyond Zero

De letters bZ staan voor ‘beyond Zero’ (‘verder dan nul emissie’) en de leidende positie die Toyota nastreeft op het gebied van milieuzorg. Dat doet Toyota al sinds de introductie van de eerste Prius in 1997 – ’s werelds eerst hybride productieauto – waarmee Toyota als eerste autofabrikant koos voor geëlektrificeerde mobiliteit. De nieuwe Toyota bZ4X maakt zijn Europese debuut op 2 december 2021.