De nieuwste Toyota’s zijn fantastisch, maar dat betekent niet dat de oudere modellen geen plekje in de spotlight verdienen. Neem deze Aygo: nog geen drie jaar oud, nog geen 50.000 kilometer op de teller en nog geen nieuwe eigenaar. Als een nieuwe Toyota geen optie is, dan is een bijna nieuwe een heel mooi alternatief. Mooi wit, in dit geval.
De blikvanger van de maand
Mooi wit en bijna nieuw
Compact formaat, vrolijke vormgeving
In 2005 kwam de Toyota Aygo op de markt. Vanaf dag één sloot het publiek de Aygo in z’n hart. Ingrediënten als een compact formaat, vrolijke vormgeving en kleuren, vlotte prestaties en een lekker laag verbruik maken de Aygo populair bij automobilisten van alle leeftijden. Die populariteit werd in 2014 onverminderd voortgezet met de komst van de tweede generatie Aygo. In 2022 nam de huidige Aygo X het stokje over van de Aygo. Gelukkig geldt zeker voor de Aygo het gezegde dat leeftijd maar een getal is. Je bent immers zo jong als je je voelt.
Lekker levendig
“Jong” is een term die de Aygo als gegoten zit. Het is een lekker levendig autootje, dat weinig aansporing nodig heeft om goed mee te komen met het verkeer. Je hebt vijf versnellingen tot je beschikking, en in combinatie met de vederlicht werkende koppeling is schakelen een feestje. Onder de motorkap van de Aygo ligt een 1.0 VVT-i driecilindermotor die 73 pk produceert. Om van alle pk’s te genieten moet je wel een beetje toeren maken. Als je dat doet, dan laat de motor zich goed horen, met een enthousiaste brom.
1 op 20
Hoge toeren zijn gelukkig geen must. Omdat de Aygo maar 830 kilo weegt kun je vroeg schakelen. Je komt goed vooruit en ontdek je dat een je niet eens heel hard je best hoeft te doen om 1 op 20 te rijden. De Aygo in dit verhaal, de X-Play Cabrio, heeft allerlei verrassingen in petto heeft die het rijden nog leuker maken.
Geen overbodige spullen meenemen
Onderweg galm je hard mee met je favoriete muziek en laat je je naar je bestemming begeleiden door Google Maps, want Apple Car Play en Android Auto zijn allebei aan boord. Voorin zit je riant, en achterin is de ruimte ook voldoende. Ruimte voor boodschappen is er genoeg in de kofferruimte, en als je een lange reis wil maken met je Aygo, dan kan de achterbank eventueel plat. Al rij je naar Zuid-Spanje, de airco zorgt altijd voor een aangename temperatuur.
Zon, wolken of sterrenhemel
Voor het echte buitengevoel open je het elektrisch bediende schuifdak. En in het geval van de Aygo is dat geen klein brievenbusje boven je hoofd, nee, het hele dak kan open. Met desgewenst de zon, de wolken of de sterrenhemel boven je hoofd biedt deze bescheiden Aygo je ervaringen die je bij veel duurdere auto’s zou verwachten. Probeer dan die grijns nog maar eens van je gezicht te poetsen.
Approved Occasion
Deze Aygo is net wat voordeliger dan de nieuwe Aygo X. Daarmee klinkt een gebruikte Aygo als een ‘offer you can’t refuse’. Een kleine disclaimer, want een gebruikte auto komt altijd met een verleden. In dit geval heeft de auto al één eigenaar gehad en kreeg hij na 15.000 kilometer een kleine en bij 30.000 kilometer een grote onderhoudsbeurt. Altijd binnen gestaan? Van een oud vrouwtje geweest? Dat vertelt het verhaal niet. Het doet er ook niet toe, de vorige eigenaar heeft goed voor deze Aygo gezorgd, dat is wat telt. Het is tenslotte een Approved Occasion.
Olie, filters en remvloeistof
De dealer heeft hem of haar daarbij geholpen. Volgens de voorschriften van Toyota zijn de olie en het oliefilter al twee keer ververst, net als het interieurfilter. Krap 15.000 kilometer geleden is er bovendien nieuwe remvloeistof in de auto gegaan. In deze Aygo functioneert alles zonder het minste piepje of kraakje, en onder de motorkap is nauwelijks een spoor van de ruim 45.000 kilometers die de auto heeft gereden. Dat mag je ook verwachten van een Approved Occasion, waarbij je altijd een volledige onderhoudsbeurt krijgt.
Gebruiksspoor
Op de carrosserie is dat anders, want op de deurgreep van het linker achterportier bevindt zich een kleine lakschade. Gebruikssporen vind je op elke gebruikte auto, maar op deze Aygo komen ze nog niet eens tot de meervoudsvorm, want een doffe vlek op de voorbumper blijkt slecht uitgesmeerde was te zijn en laat zich met een zwaai van een mouw verwijderen. Het blijft dus bij dat ene spoor op het achterportier, dat zich met een lakstiftje bovendien gemakkelijk laat wegwerken. Wedden dat de dealer dat wel voor je wil doen?
Het overwegen waard
Is een gebruikte Aygo een verstandige keuze? Die vraag stellen is nagenoeg overbodig. Een Approved Occasion komt altijd met een volledige onderhoudsbeurt, 14 dagen omruilgarantie en 24/7 pechhulp in heel Europa, en de garantie kan oplopen tot wel tien jaar. Dat biedt extra zekerheid op een auto die eruit ziet en aanvoelt alsof hij de komende tien jaar fluitend tegemoet gaat. Tel daarbij op dat de Aygo – en Toyota als geheel – een reputatie heeft hoog te houden op het gebied van betrouwbaarheid en je weet: bijna nieuw is het overwegen waard. Zelfs zonder dat fantastische cabriodak.