Toyota Grand Hi-Ace

Van doener tot zeldzaam luxe ‘vakantiebus’
De Toyota Hi-Ace is een doener. Letterlijk, want de bedrijfsbus heeft talloze ondernemers in ontelbaar veel landen geholpen bij het opbouwen van hun zaak. Maar ook in overdrachtelijke zin is het verbazingwekkend wat een Hi-Ace kan doen. Vraag dat maar aan Arno van Voorden.
De Toyota Grand HiAce is in Nederland nooit verkocht. Hij lijkt op de HiAce zoals talloze ondernemers die kennen uit de jaren tussen 1995 en 2002. Wij kennen deze bus als werkpaard, vaak uitgevoerd in economisch wit, met een geblindeerde laadruimte, een interieur van slijt- en krasvast kunststof en rijdend op simpele, stalen velgen die werden aangedreven door een betrouwbare en zuinige dieselmotor. Ondernemers kochten hun HiAces niet voor de luxe,  maar voor zijn haast oneindige levensduur. Een kwestie van slim investeren.

Slimme investering

In Japan zochten ook ondernemers in het personenvervoer naar een slimme investering, die ze kregen van Toyota. Een luxe personenbus met luxe, chromen grille, een exterieur in stijlvol two-tone, lichtmetalen wielen en een velours interieur dat haast van limousinekwaliteit is. Onder de motorkap geen ratelende dieselmotor, maar de zijdezacht lopende 5VZ-FE V6, die door kenners wordt bestempeld als één van de beste motoren die Toyota ooit maakte. De Grand HiAce deed het niet voor minder. Gelukkig is er één exemplaar van de Grand HiAce in Nederland.

Unieke import

De bijzondere personenbus die vakbondsbestuurder Arno van Voorden (53) zelf uit Japan importeerde is een unicum op Nederlandse bodem. Arno zit achter het stuur - aan de rechterkant van de auto - als hij vertelt waarom hij juist deze exotische bus bezit. Praktisch nut blijkt niet de enige reden: “Mijn vrouw en ik hebben vijf kinderen, en onze Previa werd op zeker moment te klein voor het gezin. We zochten dus een zevenzitter, en dat moest natuurlijk een Toyota zijn.”

Aantrekkelijk alternatief

“Op Japanse websites was ik de Grand HiAce wel eens tegengekomen. Een betaalbaar busje met alle onverwoestbaarheid die je daarmee associeert, maar wel met een luxe interieur, maar liefst acht zitplaatsen en een bijzonder fijne V6 onder de motorkap. Dat werd ineens een wel heel aantrekkelijk alternatief. Niet alleen vanwege z’n kwaliteit. Nee, ik heb gewoon wat met de HiAce.”

Praktisch opgevoede ondernemerszoon

De bescheiden woorden die Arno kiest tekenen de praktisch opgevoede ondernemerszoon die hij is. Juist daarmee begon zijn liefde voor de Toyota HiAce: “Mijn vader, Piet, had vroeger een aannemersbedrijf”, zegt Arno. “Als ondernemer wist hij wat belangrijk was. Door onnodige poeha keek hij moeiteloos heen. Waarschijnlijk reed hij daarom ook Toyota. Hij had een stationwagen, volgens mij een Cressida. Hij wist dat hij daarmee een luxe, kwalitatief hoogstaande auto kocht, en trok zich niks aan van mensen die zeiden dat hij beter een Duitse auto kon kopen.

Vaste waarde

Voor zijn bedrijf kocht hij later een aantal HiAces. “Die hebben heel lang dienstgedaan. Dankzij die busjes heb ik de bewondering voor Toyota van mijn vader geërfd. Later, toen ik mijn rijbewijs had, schonk mijn vader me een MR2, die ik nog altijd heb. Sindsdien is Toyota een vaste waarde in mijn leven.”

Onverwachte keuzes

De liefde zou bij zoon Van Voorden nog vele malen dieper gaan dan bij vader. Arno is namelijk geen doorsnee Toyotarijder. Hoewel hij niets dan lovende woorden heeft voor de Corolla, de Yaris of de RAV4 die je bij elke dealer om de hoek kunt aanschaffen, is Arno meer van de onverwachte keuzes. Naast zijn MR2 heeft hij bijvoorbeeld een gifgroene Will Cypha, een op de Yaris gebaseerde telg van een marketingconcept waar Toyota aan het begin van dit millenium deelnam.

Summum van Toyotakwaliteit

Nog specialer is het feit dat Arno maar liefst drie keer een Toyota Century bezat: “De Century is het summum van Toyotakwaliteit. Vooral de twaalfcilinder is een fantastische auto, die had ik nooit moeten verkopen. Maar ja, dingen gebeuren. En je leert ervan. De Grand HiAce verslijt tijdens mijn leven niet, dus die gaat echt nooit meer weg.”

Fantastische reacties

Aangeschaft als gezinswagen, maar door het hele gezin Van Voorden omgedoopt tot ‘vakantiebus’. Geen wonder: de Toyota heeft elektrische gordijntjes, panoramadak, climate control voor de voor- én achterpassagiers en een draaiende middelste bank, die een heuse zithoek of zelfs tweepersoonsbed kan vormen. Met het hele gezin Van Voorden trok de bus al naar Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Italië. “Op de Autobahn haal je met die fijne V6 gemakkelijk de 160 en kom je ook volgeladen de steilste heuvels op. De reacties onderweg zijn fantastisch: iedereen vindt ‘m mooi en wil weten wat het precies is.”

Ontelbaar veel mooie herinneringen

“De mooiste momenten zijn ’s avonds, als je het dak opendoet, je hoofd naar buiten steekt en van de omgeving geniet. Het is een ideale plek om herten of wilde zwijnen te spotten. Met deze bus hebben we ontelbaar veel mooie herinneringen gemaakt. Dat geldt trouwens ook voor mijn vader. De HiAce staat regelmatig op zijn oprit. Hij is inmiddels 90, maar hij weet een mooie HiAce nog altijd te waarderen, zeker omdat hij weet waarom ik ‘m heb. Ongelooflijk, wat een HiAce kan doen.”
Gepubliceerd 30 september 2022