Met de populariteit van een auto stijgt helaas ook de populariteit bij criminelen. Als de vraag naar een auto groot is, dan stijgen vaak ook de diefstalcijfers. Wereldwijd was de Toyota RAV4 in 2022 de bestverkochte personenauto. Met meer dan 1.000.000 verkochte exemplaren is de wereldwijde vraag naar dit model dan ook enorm hoog. De huidige Toyota C-HR is sinds de introductie in 2016 ook een zeer succesvol model van Toyota, met name in Europa.
Oplossingen tegen digitale diefstalmethodes zijn in veel gevallen een kat-en-muisspel tussen de autofabrikant en criminelen. Als er een nieuwe diefstalmethode bekend wordt, wordt deze gemeld bij de fabriek. Helaas is het vaak pas mogelijk om bij een modeljaarwisseling of een nieuw model een verbeterde beveiliging toe te passen. Het vraagt in de meeste gevallen een grote aanpassing aan het elektronisch platform of om de toepassing van een alarmsysteem dat in de fabriek wordt ingebouwd.
Toyota heeft regelmatig overleg met verschillende instanties, waaronder de Politie, om inzicht te krijgen in de diefstalmethodes. Hieruit blijkt dat er twee methodes zijn waarop auto’s met name worden gestolen.
De methode die op dit moment het meest gebruikt lijkt te worden is door met een speciaal apparaat in te breken op een CAN-aansluiting van de auto, dit is het netwerk van de auto. Als het apparaat verbinding heeft, stuurt het duizenden signalen naar de auto en doet het apparaat alsof het de sleutel is. De auto zal hetzelfde reageren als op een sleutel – de auto weet niet beter – en zal openen en starten.
Een andere methode is de Relay Attack. Hiervoor moet de auto beschikken over Smart Entry en een Smart Key. Bij normaal gebruik detecteert de auto dan dat de sleutel in de buurt is en dan kunnen de deuren worden geopend. Als de sleutel ín de auto wordt gedetecteerd, kan er ook gestart worden.
Ook voor deze methode hebben dieven een speciaal apparaat nodig, maar dit keer om het signaal van de sleutel op te vangen. Dit signaal wordt versterkt en doorgezonden naar een tweede dief die bij de auto staat met een apparaat dat het signaal weer uitzendt. De auto reageert zoals op de echte sleutel en zal ontgrendelen. De auto kan ook gestart worden als de criminelen zijn ingestapt.
Beide diefstalmethodes zijn onderzocht. Voor de Relay Attack is Toyota vanaf medio 2020 voertuigen uit gaan rusten met een automatische slaapfunctie op de autosleutels: de Motion Key. Dit houdt in dat als de Smart Key niet in beweging is, deze na 3 minuten geen signaal uitzendt. Dit maakt de Relay Attack veel moeilijker, aangezien dit meestal gebeurt wanneer de sleutel ergens ligt.
Tegen inbreken op de CAN-aansluiting van de auto past de fabriek vanaf modeljaar 2023 van de RAV4 en vanaf modeljaar 2024 van de Toyota C-HR een extra diefstalbemoeilijkende beveiliging toe. De precieze details hiervan worden niet bekendgemaakt, om dieven niet onnodig wijzer te maken.
Geen enkele autofabrikant is in staat om een volledig diefstalvrije auto te bouwen. Toch zijn er manieren om diefstal moeilijker te maken.
Consumentenorganisatie ANWB geeft de volgende tips:
Toyota biedt per model verschillende mogelijkheden om de auto extra te beveiligen. Dit is per model te vinden in de prijslijst.
Voor de Toyota C-HR en Toyota RAV4 zijn dit de belangrijkste extra beveiligingsopties:
De prijzen van de mogelijkheden staan per model in de prijslijst. De officiële Toyota-dealer kan hier ook in adviseren.