Patrick Kappen (49) uit Enschede is Toyota met de paplepel ingegeven. Of zoals hij het zelf zegt: “Mijn ouders hebben me besmet met het virus voor het merk Toyota.” Dit virus willen wij ook wel oplopen, want het heeft ertoe geleid dat Patrick de trotse eigenaar is van een heuse Toyota Corolla WRC replica!
Deze Corolla was ooit wat anders
Van basismodel naar rally replica
Niet zomaar een Corolla
Met de Corolla WRC wordt Toyota in 1999 wereldkampioen rally. De afkorting staat voor World Rally Championship. Een jaar eerder wint deze rallyversie van de achtste generatie Corolla uit de jaren 90 (voor de kenners: de Corolla E11) de beroemde Rally van Monte Carlo. Niet zomaar een Corolla dus. En juist deze Corolla kun je rond Enschede zomaar in het wild tegenkomen! Zoek dan wel een droge dag uit, want met regen blijft de Corolla WRC van Patrick keurig in zijn garage. Wat is het verhaal achter zijn replica?
Nog geen deuk in een pakje boter
“Als Corolla rijder kwam ik in aanraking met het rallyverleden van Toyota”, begint Patrick. “Een echte Corolla WRC is onbetaalbaar, als er überhaupt al één te koop staat, dus besloot ik op zoek te gaan naar een witte Corolla 3-deurs hatchback om die om te bouwen tot Corolla WRC. Rond 2008 vond ik in België een witte Corolla 1.3.”
Met het vermogen van die auto (ongeveer 85 pk) sla je nog geen deuk in een pakje boter, dus heeft Patrick de motor vervangen voor een 2,0-liter 3S-GTE turbomotor met 260 pk!
Met het vermogen van die auto (ongeveer 85 pk) sla je nog geen deuk in een pakje boter, dus heeft Patrick de motor vervangen voor een 2,0-liter 3S-GTE turbomotor met 260 pk!
Geen knoeiwerk
“De motor komt uit de Toyota Caldina, een model dat we hier nooit gekend hebben”, vervolgt Patrick. “De Corolla heb ik eerst opnieuw laten spuiten. Toen is een bodykit gemonteerd om de auto breder te maken, net als de originele Corolla WRC. Vervolgens is de auto bestickerd. Hierna zijn de motor en het onderstel aangepast, net als het interieur. Andere remmen heb ik nog klaarliggen, die zijn van een Toyota Celica.”
Patrick doet veel zelf, zoals het interieur, maar laat bepaalde dingen door anderen doen, zoals de bodykit en motor. Hierbij heeft hij één belangrijke eis: geen knoeiwerk.
Patrick doet veel zelf, zoals het interieur, maar laat bepaalde dingen door anderen doen, zoals de bodykit en motor. Hierbij heeft hij één belangrijke eis: geen knoeiwerk.
Veel bekijks
De Corolla WRC is een project dat continu doorloopt. “Ik doe het stap voor stap, hij hoeft niet in één keer klaar te zijn. Dat kost tijd én geld, maar een ander slaat op een avond 200 euro stuk in de kroeg. En ik heb een dag later geen hoofdpijn”, lacht Patrick.
Alleen al de blije gezichten van zijn zoons zijn de investeringen dubbel en dwars waard. “Ze zijn 10 en 8 jaar oud en maar wat trots”, vertelt Patrick. “Regelmatig rijden we een stukje, bijvoorbeeld naar evenementen zoals ‘Cars & Coffee’. We trekken altijd heel veel bekijks.”
Alleen al de blije gezichten van zijn zoons zijn de investeringen dubbel en dwars waard. “Ze zijn 10 en 8 jaar oud en maar wat trots”, vertelt Patrick. “Regelmatig rijden we een stukje, bijvoorbeeld naar evenementen zoals ‘Cars & Coffee’. We trekken altijd heel veel bekijks.”
Hard rijden, is geen kunst
Wie denkt dat Patrick met regelmaat alle 260 paarden van zijn Corolla WRC loslaat, heeft het mis. “Eigenlijk ben ik een heel rustige rijder. Met een gangetje van 80 km/uur binnendoor rijden, met de kinderen erbij, dat soort dingen. Hard rijden, is geen kunst, zeg ik altijd.”
En hoe zit dat met het motorgeluid van de Corolla, dat moet net als van de echte rallyauto al van ver te horen zijn? “Dat valt mee hoor, het is een sportieve sound, maar beslist niet overdreven. Ik wil geen last hebben van de politie.”
En hoe zit dat met het motorgeluid van de Corolla, dat moet net als van de echte rallyauto al van ver te horen zijn? “Dat valt mee hoor, het is een sportieve sound, maar beslist niet overdreven. Ik wil geen last hebben van de politie.”
Altijd Toyota
Het Toyota virus dat Patrick heeft, beperkt zich niet tot zijn Corolla WRC replica waarop het originele startnummer van de Rally van Monte Carlo prijkt, net als de namen van de coureurs die de Corolla toen naar de overwinning reden. Op een vroegere Mazda en Suzuki SC 100 GX na (die Patrick nog steeds heeft), rijdt hij altijd Toyota. “Ik ben begonnen met een gebruikte Starlet 1.3 S uit 1987. Vervolgens verschillende sportieve Corolla’s, waaronder een 1.6 GTSi. Momenteel rijd ik in een Avensis. Altijd gebruikt overigens. Op een nieuwe schrijf je te veel af, vind ik.”
‘Iets’ met een Toyota MR2
De passie van Patrick voor Toyota houdt hierbij niet op. Patrick is medeoprichter van de Corolla Club Nederland, heeft meerdere Formule 1-races bijgewoond in de tijd dat Toyota hierin actief was (2002-2009) én heeft het museum van Toyota Motorsport GmbH (tegenwoordig Toyota Gazoo Racing Europe) in Keulen bezocht. Valt er nog wat te wensen over? “Hm, ik zou ooit wel eens ‘iets’ willen doen met een Toyota MR2”, mijmert Patrick hardop. Dat belooft wat!
Gepubliceerd 7 september 2022