De jaren 90

Meer investeren in Europese productie
Met het bereiken van de mijlpaal van dertig jaar in Europa, besloten we tot grote investeringen om in deze regio eigen productiefaciliteiten op te zetten. In de jaren 90 hielden we vast aan een van onze belangrijke zakelijke principes, om auto’s zoveel mogelijk lokaal te bouwen voor de markt waar ze uiteindelijk worden verkocht. 
  • Eerste Europese productiecentrum

    ‘Toyota zal alles in het werk stellen om zo snel mogelijk te worden geaccepteerd als volwaardig Brits en Europees bedrijf’, aldus toenmalig Toyota President Shoichiro Toyoda tijdens een toespraak in 1989 in Londen. Enkele weken later onthulden we onze plannen om ons eerste, volledig eigen Europese productielocatie te open in Engeland. De geboorte Toyota Motor Manufacturing UK (TMUK) was een feit.


  • Carina E voor Europa

    Destijds deed Toyota een investering van ongeveer 3 miljard Euro om in Engeland een autofabriek te bouwen, en een productiefaciliteit voor motoren in Wales. Het eerste model dat in de Burnaston fabriek in Engeland van de band zou lopen, was de Carina E (de E stond voor Europa). Binnen zes jaar nam TMUK ook de productie van de Corolla hatchbacks over. De Avensis, het nieuwe Europese topmodel van Toyota, zou er rook worden geproduceerd. Met deze fabriek behaalde Toyota ook de doelstelling om 80 procent van de onderdelen en benodigde diensten te betrekken bij Europese leveranciers.


  • Reorganisatie voor nieuwe zakelijke omgeving 

    Om in te spelen op de veranderende marktomstandigheden na de introductie van de Europese Unie (EU) in 1993, maakten we een begin met de reorganisatie van onze sales- en marketing afdelingen, alsmede onze designbedrijven en Europese kantoren. Deze brachten we samen onder de paraplu van de organisatie die nu bekend staat als Toyota Motor Europe, met het hoofdkantoor in Brussel. Er kwamen ook extra ondersteunende faciliteiten, zoals het Toyota Parts Center Europe (TPCE, een logistiek centrum voor onderdelen) en separate afdelingen voor accessoires en service, beide in België. In 1998 openden we op de Champs-Elysées in Parijs Le Rendez-Vous Toyota, een nieuw visitekaartje voor onze innovaties en technologie (gesloten in oktober 2017).


  • Designs voor Europa

    ED2 speelde een belangrijke rol in onze ambitie om een vervanger te ontwikkelen voor de op leeftijd rakende Starlet. Dit nieuwe model moest aansluiten bij het groeiende milieubewustzijn onder klanten, met een betere brandstofefficiency en lagere CO2-emissies. Een eis die duidelijk was in zowel Japan als Europa, waar supermini’s ongeveer een derde van alle autoverkopen vertegenwoordigden. De doelstelling voor ED2 was om een auto te ontwerpen voor de Europese smaak; een auto met compacte afmetingen, maar met een ruim en comfortabel interieur.


  • Yaris uitgeroepen tot Auto van het Jaar

    ED2 hun creatieve collega’s in Japan ontwikkelden prototypes voor een nieuw model dat de naam Yaris kreeg. Om reacties van potentiële klanten te peilen, werden deze prototypes getest in Duitsland, Italië en Engeland. De Yaris beleefde in 1998 zijn debuut op de Salon van Parijs. Het was een historisch moment voor ED2, dat hiermee een eerste model in productie zag gaan. Het harde werk dat in de Yaris was geïnvesteerd, werd beloond met de titel Auto van het Jaar in Europa én Japan. Benieuwd waar de naam Yaris vandaan komt? Die is ontleend aan Charis, de Griekse godin van schoonheid en elegantie.

  • Nieuwe fabrieken in Engeland, Turkije en Frankrijk

    We hebben de banden verstevigd tussen de Toyota Motor Corporation en de productie en marketing van onze auto’s voor de Europese markt. TMUK vormde de start voor een nieuwe periode van expansie. In 1994 werd de productiecapaciteit vergroot met de oprichting van TOYOTASA (Het huidige Toyota Motor Manufacturing Turkey ), een joint venture voor de lokale productie van de Corolla. Terwijl onze Europese verkopen dat jaar de grens van 500.000 auto’s overschreed, vergrootten we de productiecapaciteit verder met de opening van fabrieken in Polen (transmissies en motoren) en Valenciennes in Frankrijk (voor de productie van de zeer succesvolle Yaris).


  • Onze eerste eco-fabriek

    In de jaren 90 werd begonnen met de bouw van Toyota Motor Manufacturing France (TMMF). Deze fabriek heeft door de jaren heen de milieuprestaties steeds verbeterd en is inmiddels onze duurzaamste fabriek in Europa. Bovendien is het een van onze wereldwijde eco-fabrieken waar nieuwe en betere milieuprogramma’s worden getest. TMMF werd gelanceerd als ‘lean and clean’, een industrieel complex voor de 21e eeuw met respect voor het milieu. Er werden vergaande maatregelen doorgevoerd om afval te verminderen en om zo min mogelijk energie en water te gebruiken. Met een enorm zonnepark wekt de fabriek duurzame energie op, terwijl zelfs de natuurlijke omgeving goed wordt verzorgd om de biodiversiteit in stand te houden.


  • De transformatie is compleet

    Rond de eeuwwisseling hadden we een volledige transformatie doorgemaakt. We waren doorgegroeid van een onbekend nichemerk dat vanuit Azië kleine aantallen auto’s exporteerde, naar een grote regionale marktspeler die in Europa niet alleen zelf auto’s bouwt en ontwikkelt, maar die ook investeert in banen, opleidingen en faciliteiten. We brachten onze filosofie van lokaal produceren in praktijk en kwamen erachter welke voordelen dit kan bieden. Voordelen zijn onder meer een verbeterde kwaliteit en klantenservice, hogere efficiency en minder belasting van het milieu.

De jaren 90 in Europa