De Toyota Yaris blijft het hart van de Europese consument veroveren. Inmiddels kiest een op de vijf Toyota klanten voor een Yaris. Ze waarderen onder meer de uitgebreide passieve en actieve veiligheidsuitrusting van de Yaris. Als eerste auto in het B-segment is de nieuwe Toyota Yaris bijvoorbeeld uitgerust met centrale airbags! En wist je dat het succes van de Yaris diepgeworteld is in Europa?
Yaris: diepgeworteld in Europa
Meer rijplezier dan ooit
Een grote stap voorwaarts die de Yaris gemaakt heeft, betreft de rijeigenschappen. De Yaris biedt meer rijplezier dan ooit, vooral vanwege de grotere stijfheid van zijn nieuwe voertuigplatform. Het aantal laspunten werd hierbij met negen procent verhoogd. Bovendien is meer dan 70 procent van de lasrobots in de Toyota fabriek in de Franse plaats Valenciennes – waar de Yaris al sinds 2001 gebouwd wordt – vervangen. Hierdoor kan efficiënter worden geproduceerd. Een voorbeeld is dat het laswerk nu wordt gedaan terwijl de auto over de lopende band beweegt; hij hoeft dus niet meer stil te staan.
Nieuw en geautomatiseerd lakproces
Omdat veel kopers voor een Yaris Bi-Tone kiezen, hebben we in de fabriek van Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) de capaciteit voor deze optie vergroot. Verder hebben we de tijd waarin de Bi-Tone-lak tot stand komt, verkort. Het aantal spuitrobots is bovendien verhoogd, zodat de auto’s maar één keer in plaats van twee keer door de spuitcabine hoeven. De kwaliteit van de lak staat nog altijd buiten kijf. Er is een volledig nieuw en geautomatiseerd lakproces waarmee onder meer een speciale coating op de bodemplaat wordt aangebracht die corrosie helpt te voorkomen.
Vanaf 2040 CO2-vrij
Behalve efficiency staat ook het milieu voorop bij de productie van de Yaris. Het deel van de fabriek waar de kunststof delen gespoten worden, is opnieuw ingericht met het milieu in het achterhoofd. Een verhoogde verfafgifte van 90 procent heeft niet alleen gezorgd voor minder verfafval maar ook geresulteerd in 30 procent minder energieverbruik. Die energie komt bovendien voortaan van warmtepompen in plaats van gasboilers. De Yaris-fabriek in Frankrijk streeft ernaar om in 2040 volledig CO2-vrij te zijn, tien jaar eerder dan Toyota’s milieudoelstellingen zoals geformuleerd in het 2050 Environmental Challenge.
Vier miljoen exemplaren
TMMF opende eind januari 2001 zijn deuren. Vanaf dat moment loopt de Yaris hier van de lopende band. Anno 2021 zijn al ruim vier miljoen exemplaren geproduceerd. De Yaris is inmiddels zo populair dat-ie verantwoordelijk is voor ongeveer 20 procent van alle Europese Toyota verkopen. De coronapandemie die medio maart 2020 in Europa begon, leek de productie in de weg te zitten, maar niets is minder waar. Op 18 maart 2020 stopte de productie om al vijf weken later weer te worden opgestart, als eerste Toyota fabriek in Europa. Hierbij golden strenge veiligheids- en gezondheidsrichtlijnen.
Diepgeworteld in Europa
“Het succes van de Yaris is diepgeworteld in Europa”, vertelt Marvin Cook, Executive Vice President bij Toyota Motor Europe (TME). “En de toekomst ziet er zonnig uit. In 2021 gaan we behalve de Yaris ook de Yaris Cross produceren, een compacte SUV op hetzelfde platform. De productie van de reguliere Yaris breiden we uit naar Toyota Motor Manufacturing Czech Republic.”