Toyota’s staan bekend om hun betrouwbaarheid. Stuk voor stuk zijn het modellen met een groot uithoudingsvermogen. De nieuwe Prius doet de oude bijvoorbeeld heus niet in de vergetelheid verdwijnen. Wie houdt van een gunstig verbruik en graag comfortabel onderweg is, doet met deze occasion een gouden greep.
Blikvanger van de maand: Prius Plug-in Hybrid
Een gunstig verbruik, duurzaam en comfortabel: deze Toyota Prius Plug-in Hybrid occasion is een gouden greep
Steeds verder verbeterd
De Prius was Toyota’s eerste hybride-elektrische auto, die de wereld liet zien dat zuiniger was te rijden dan altijd werd gedacht. De Prius is sindsdien continu verder ontwikkeld. Hij is door de jaren heen altijd hét voorbeeld geweest van Kaizen, de kunst van continu verbeteren. Het design werd fijngeslepen om nóg aerodynamischer te worden en ook de hybride-elektrische aandrijflijn werd verfijnd om steeds weer zuiniger te worden. In 2016 kwam er een plug-in hybrideversie met stekker, zonnepaneel en een nog grotere elektrische actieradius.
Grote afwezige
Als we op pad zijn met de N-130-GN, een Prius Plug-in Hybrid uit 2019, is één ding opvallend aanwezig – of liever: áfwezig. Doordat de Prius Plug-in hybrid altijd eerst elektrisch rijdt, is motorgeluid onderweg vaak de grote afwezige. Dat maakt het naast een comfortabele ook een heel stille auto om te rijden. Zo kun je ontspannen naar de radio of muziek luisteren of juist in alle rust genieten van de omgeving waar je doorheen rijdt. En als de batterij leeg is, is er nog steeds een hybride-elektrische aandrijflijn. Dan blijft de Prius Plug-in Hybrid rijden als een efficiënte hybride.
Je herkent hem uit duizenden
Eigenzinnige vormgeving is altijd één van de unique selling points van de Toyota Prius. De Plug-in Hybrid is daarop geen uitzondering: je herkent hem uit duizenden. Scherpe lijnen, een oplopende taille en een lage daklijn doen hem – zelfs in het grijs – de grijze massa ruim ontstijgen. De manier waarop de Prius subtiel het midden houdt tussen een sedan en een coupé is een sterk staaltje vormgeving. Dat tekent zich vooral af in de koplampen en de ‘druppels’ die daaronder omlaag lopen.
Benzinemeter daalt bijna niet
Het interieur is al even eigenzinnig, vooral door de wijze waarop de middenconsole en het multimediascherm uit de onderzijde van het dashboard verrijzen. Het ontbreekt je in de Prius Plug-in Hybrid aan niets. Uitstekende stoelen, prima audio, navigatie, climate control en uitgebreide verstelmogelijkheden: je hebt het allemaal en je voelt je zonder moeite snel thuis achter het stuur. En de brandstofmeter in de Prius Plug-in Hybrid maakt je vrolijk: dalen doet die bijna niet!
Van alle markten thuis
Deze Plug-in Hybrid kan tot wel 70 kilometer volledig elektrisch rijden. Onderweg wordt de batterij bijgeladen – zoals in alle hybride-elektrische Toyota’s – maar als het om opladen gaat, kent deze Prius méér kunstjes. Op het dak ligt een zonnepaneel, dat bij deze grijze lakkleur nauwelijks opvalt. Zodra de zon schijnt, levert het paneel energie aan de batterij. Bovendien kun je terecht bij de laadpaal, waar je in korte tijd de batterij oplaadt. En de Prius Plug-in Hybrid is ook thuis aan een 220 volt aansluiting op te laden. Hij is simpelweg van alle markten thuis.
Eén op vijfendertig!
Hoe fijn je ook elektrisch kunt rijden met deze auto, ook als je hem als hybride rijdt blijft hij zuinig. Dat draagt bij aan zijn aangenaam lage gemiddelde verbruik. Bij de introductie van de Prius Plug-in Hybrid sprak Toyota over een verbruik van minder dan 2 liter per 100 kilometer, als er ook regelmatig werd opgeladen. Ons exemplaar, met 85.000 kilometer ervaring, verbruikt volgens de boordcomputer gemiddeld 2,8 liter per 100 kilometer.
Trakteren op comfort
Ondanks al die zuinigheid is de Prius Plug-in Hybrid een opvallend levendige auto. Laat je verleiden en druk het gaspedaal een keer diep in; dan voel je niet dat je met een auto van ruim 1.500 kilo onderweg bent. Vergis je niet: de Prius Plug-in Hybrid is geen snaarstrakke sportauto, hij trakteert zijn inzittenden juist op een comfortabele rit. Sturen gaat prettig licht, de continu variabele transmissie werkt vloeiend en het overzicht op het verkeer is door het grote glasoppervlak en de achteruitrijcamera uitstekend.
Gewoon benzinestation
Deze generatie van de Toyota Prius Plug-in Hybrid is beter en nog efficiënter dan zijn voorganger. Met een meer dynamische vormgeving trekt hij de aandacht. De hybride-elektrische aandrijving is verder geperfectioneerd en doordat met een volle batterij tot aan 70 km elektrisch is te rijden, hoef je niet vaak naar het tankstation. Mits je natuurlijk wel regelmatig oplaadt. En staat er een lange rit voor de boeg dan is het een geruststelling dat je na enkele minuten tanken je reis kunt voortzetten en zo zuinig mogelijk dankzij de hybride-elektrische aandrijving. Een ideale auto, deze occasion van Toyota.