Elektrische Proace-modellen slimme keuze voor ondernemers
Geen BPM voor elektrische bedrijfswagens
Sinds 1 januari 2025 betaal je ook voor bedrijfswagens BPM, een aanschafbelasting die wordt berekend op basis van de CO₂-emissie. Dieselmodellen krijgen hierdoor soms een veel hogere aanschafprijs. De elektrische varianten van de Toyota Proace familie hebben geen lokale emissie en blijven dus vrijgesteld van BPM, waardoor de aanschafkosten in veel gevallen zelfs gunstiger uitvallen dan bij een vergelijkbare bestelwagen met dieselmotor.
Lagere belasting, geen brandstofaccijnzen
Grotere actieradius en betere oplaadmogelijkheden
Vrije toegang tot zero-emissiezones
Vergelijkingstabel
In onderstaande tabel maken we een kostenvergelijking tussen de diesel- en elektrische versies van de Toyota Proace-modellen. De tabel werkt met een indexcijfer, waarbij de dieselvarianten beginnen met ‘100’ als uitgangspunt. Het indexcijfer in de tweede kolom geeft aan hoeveel voordeliger de elektrische variant is en de derde kolom vertaalt het verschil naar een percentage kostenbesparing. Bij de kosten voor 2026 begint het indexcijfer op 100,5, aangezien de kosten voor een diesel in 2026 hoger zullen zijn dan in 2025.
- Modelkeuze: steeds de variant met de laagste CO₂-uitstoot en het laagste verbruik zoals vermeld in de officiële Toyota-prijslijst.
- Catalogusprijs: de laagste vanafprijs per model voor zowel de diesel- als de elektrische uitvoering (op het moment van schrijven).
- Onderhoud, verzekering en afschrijving: ingevuld op basis van marktconforme aannames.
- 2026-aanname: ongewijzigde catalogusprijs en WLTP-verbruik* ten opzichte van 2025.
- Wegenbelasting: voor 2026 is gerekend met een stijging van 3% en het vervallen van de korting voor EV’s.
- Indexering: de 2026-cijfers zijn herberekend ten opzichte van de dieselkosten van 2025 (diesel = 100).