Skip naar hoofdcontent (Klik enter)
Gepubliceerd op 24/10/2025

Elektrische Proace-modellen slimme keuze voor ondernemers

Elektrische bestelbussen voordeliger dan dieselbedrijfswagens
In 2025 en 2026 verandert nogal wat in de regelgeving voor bedrijfswagens. Per 1-1-2025 is de bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens vervallen, er worden zero-emissiezones ingevoerd en ook op het gebied van belastingen verandert er het nodige. De meeste van deze veranderingen maken de batterij-elektrische versies van de Toyota Proace-modellen tot een logische keuze voor ondernemers. We leggen uit hoe dat zit.

Geen BPM voor elektrische bedrijfswagens

Sinds 1 januari 2025 betaal je ook voor bedrijfswagens BPM, een aanschafbelasting die wordt berekend op basis van de CO₂-emissie. Dieselmodellen krijgen hierdoor soms een veel hogere aanschafprijs. De elektrische varianten van de Toyota Proace familie hebben geen lokale emissie en blijven dus vrijgesteld van BPM, waardoor de aanschafkosten in veel gevallen zelfs gunstiger uitvallen dan bij een vergelijkbare bestelwagen met dieselmotor.

Lagere belasting, geen brandstofaccijnzen

De elektrische Proace-modellen hebben in 2025 nog 75% korting op de motorrijtuigenbelasting. Vanaf 2026 wordt deze korting verlaagd naar 30%. Ondanks deze verandering blijft elektrisch rijden voordeliger dan rijden op diesel. Dat komt doordat brandstofaccijnzen de komende jaren stijgen, waardoor dieselrijders structureel meer betalen bij het tanken. Voor veel ondernemers betekent dit dat de maandlasten van een elektrische Proace gunstiger uitpakken, zelfs wanneer de wegenbelasting stijgt.

Grotere actieradius en betere oplaadmogelijkheden

De elektrische Toyota Proace-modellen hebben een actieradius van 230 tot 424 kilometer (conform WLTP*). Dat betekent minder laadstops op een werkdag en meer productieve tijd op de weg. Alle batterij-elektrische modellen van de Proace ondersteunen snelladen, zodat je na een korte pauze weer snel door kunt. In 2025 is bovendien de wetgeving aangepast, waardoor elektrische voertuigen met een GVW tussen 3,5 en 4,25t onder voorwaarden met rijbewijs B bestuurd mogen worden. Dat betekent dat je net zo veel laadvermogen hebt als in een vergelijkbare dieselbus, zonder noodzaak voor een C-rijbewijs.
Lees meer over de vrijstelling

Vrije toegang tot zero-emissiezones

Misschien wel het belangrijkste argument om voor een elektrische bedrijfswagen te kiezen: verschillende steden voeren zero-emissiezones in voor stadslogistiek. In 2025 tellen we al zo’n vijftien zones en tientallen gemeenten hebben plannen aangekondigd. Alleen emissievrije bedrijfswagens, zoals de elektrische Proace-modellen, mogen deze gebieden in. Er is wel een overgangsregeling. Bedrijfswagens tot 3.500 kg, al voor 1 januari 2025 op kenteken gezet en met emissieklasse Euro 6 mogen nog tot 1 januari 2029 de emissie-zone in (Euro 5: tot 1-1-2027). Maar een elektrische bedrijfswagen biedt ondernemers dus extra zekerheid: je hoeft niet bang te zijn voor toekomstige rijverboden.

Vergelijkingstabel

In onderstaande tabel maken we een kostenvergelijking tussen de diesel- en elektrische versies van de Toyota Proace-modellen. De tabel werkt met een indexcijfer, waarbij de dieselvarianten beginnen met ‘100’ als uitgangspunt. Het indexcijfer in de tweede kolom geeft aan hoeveel voordeliger de elektrische variant is en de derde kolom vertaalt het verschil naar een percentage kostenbesparing. Bij de kosten voor 2026 begint het indexcijfer op 100,5, aangezien de kosten voor een diesel in 2026 hoger zullen zijn dan in 2025.

  • Modelkeuze: steeds de variant met de laagste CO₂-uitstoot en het laagste verbruik zoals vermeld in de officiële Toyota-prijslijst.
  • Catalogusprijs: de laagste vanafprijs per model voor zowel de diesel- als de elektrische uitvoering (op het moment van schrijven).
  • Onderhoud, verzekering en afschrijving: ingevuld op basis van marktconforme aannames.
  • 2026-aanname: ongewijzigde catalogusprijs en WLTP-verbruik* ten opzichte van 2025.
  • Wegenbelasting: voor 2026 is gerekend met een stijging van 3% en het vervallen van de korting voor EV’s.
  • Indexering: de 2026-cijfers zijn herberekend ten opzichte van de dieselkosten van 2025 (diesel = 100).

De slimme keuze voor ondernemers

Kijk je naar de totale kosten van bezit en gebruik, dan zijn de elektrische Proace-modellen een zeer aantrekkelijke optie. Lagere energiekosten, geen BPM bij aanschaf, minder onderhoud, (nog even) fiscale voordelen en vrije toegang tot milieuzones maken het verschil. Onderzoek van de Rabobank (Opens in new window) wijst uit dat wanneer je kijkt naar total cost of ownership (TCO), batterij-elektrische lichte bedrijfswagens zelfs zonder overheidssteun de voordeliger keuze zijn ten opzichte van dieselmodellen. Daarbij is elektrisch rijden een krachtig signaal aan klanten: je investeert in duurzaamheid en toekomstbestendige bedrijfsvoering. De elektrische Toyota Proace-modellen combineren praktische inzetbaarheid met financieel voordeel, waardoor overstappen nu niet alleen logisch, maar ook lonend is voor iedere ondernemer.
* Actieradius kan per model en uitvoering en de plaatselijke rijomstandigheden verschillen.