Het parlement heeft besloten: de bijtelling voor elektrische auto's wordt in 2026 vastgesteld op 18% over de eerste € 30.000,- van de cataloguswaarde. Dat is lager dan de 22% bijtelling voor hybrides en brandstofauto’s. Voor zakelijke rijders betekent dit een financieel voordeel én meer zekerheid. In dit artikel lees je wat de beslissing inhoudt en wat dit betekent voor duurzaam rijden met een elektrische Toyota.
Gepubliceerd op 17/12/2025
Bijtelling elektrische auto wordt 18%
Wat betekent de lagere bijtelling voor Toyota-rijders?
Lagere bijtelling geeft fiscale voordelen
Met de vaststelling van 18% bijtelling over de eerste € 30.000,- van de cataloguswaarde blijft elektrisch rijden fiscaal aantrekkelijker. Waar brandstofauto’s op 22% zitten, betalen bestuurders van een EV minder bijtelling over de fiscale waarde. Per jaar kan dit al snel honderden euro’s schelen. Daarmee wordt de stap naar volledig elektrisch rijden financieel interessanter voor zakelijke Toyota-rijders.
Veel keuze voor zakelijke rijders
Voor zakelijke rijders zorgen de nieuwe bijtellingsregels ervoor dat batterij-elektrische modellen aantrekkelijker zijn om te rijden. Toyota introduceert in 2026 meerdere elektrische modellen die zakelijk zeer interessant zijn: de Toyota Urban Cruiser, de Toyota C-HR+, de ruime Toyota bZ4X Touring en de batterij-elektrische Toyota Hilux. Samen met de nieuwe bZ4X en Proace-familie heeft Toyota in 2026 een zeer uitgebreid elektrisch modellengamma. Voor al deze modellen gaat het nieuwe bijtellingstarief gelden.
Bekijk de elektrische modellen
Lage Total Cost of Ownership
Naast minder bijtelling profiteer je bij Toyota EV’s van efficiënte aandrijflijnen, lage energiekosten, voorspelbaar onderhoud en de 10-jarige Toyota Garantie bij jaarlijks onderhoud. Dit resulteert in een lagere Total Cost of Ownership (TCO). Voor bedrijven met grotere wagenparken kan de besparing substantieel zijn.
Stimulerende maatregel voor elektrisch rijden
De overheid stimuleert met het behoud van deze maatregel de transitie naar elektrisch rijden. Door de bijtelling lager te houden dan die van brandstofauto’s, blijft de drempel om over te stappen kleiner. Dit versnelt de verduurzaming van zakelijke mobiliteit in Nederland. Toyota speelt hierin een belangrijke rol met een groeiend aanbod van batterij-elektrische modellen die passen bij uiteenlopende zakelijke behoeften.
Geleidelijke verhoging
Ook in 2027 blijft de bijtelling voor elektrische auto's lager dan die voor brandstofauto's. Het parlement heeft besloten om de bijtelling geleidelijk te laten stijgen: in 2026 geldt over de eerste € 30.000,- van de cataloguswaarde een bijtelling van 18%. In 2027 stijgt dit naar 20%. In 2028 wordt de bijtelling gelijkgetrokken met de bijtelling van brandstofauto's: 22% over de volledige cataloguswaarde.