Het WRC gaat hybride!

De hybride Yaris rallyauto in detail
Toyota heeft een jarenlange ervaring met hybride aandrijving. Die ervaring wordt nu ook gebruikt in de autosport, want het World Rally Championship (WRC) rijdt vanaf seizoen 2022 met hybride rallyauto’s! Toyota neemt deel met de GR Yaris Rally1. In dit blog bekijken we die auto eens in detail.
  • Nieuwe WRC-reglementen

    Voor het nieuwe WRC-seizoen van 2022 worden enkele nieuwe reglementen doorgevoerd. Zo moet het aerodynamische spoilerwerk eenvoudiger, hebben de auto’s weer een volledig mechanische transmissie en geen actief middendifferentieel meer. Een andere belangrijke wijziging is de aandrijving van de auto’s, want die zijn voortaan hybride! Tijdens de rally kunnen de rijders energie regenereren en die op een later moment weer gebruiken voor extra vermogen. Deze geëlektrificeerde aandrijving is een primeur voor het belangrijke WRC-kampioenschap.

  • De Toyota GR Yaris Rally1 in detail

    Toyota rijdt in het nieuwe seizoen met de GR Yaris Rally1. Dat is dus de opvolger van de Yaris WRC, waarmee Toyota GAZOO Racing vorig rallyseizoen zowel de constructeurstitel als de rijderstitel in de wacht sleepte. De hybride aandrijflijn van de GR Yaris Rally1 bestaat uit een 3,9 kWh-batterij en een elektromotor/generator die 100 kW (134 pk) extra vermogen geeft. De basis van de aandrijflijn is de 1,6-liter turbomotor die ook was te vinden in de Yaris WRC. Het systeemvermogen van de nieuwe rallyauto bedraagt dankzij de hybride aandrijving meer dan 367 kW (500 pk)!

  • Vier Toyota rallyauto’s aan de start

    Toyota GAZOO Racing neemt met vier auto’s deel aan het WRC. De eerste daarvan wordt bestuurd door achtvoudig en regerend wereldkampioen Sébastien Ogier met als navigator Benjamin Veillas. De tweede GR Yaris Rally1 die aan het WRC meedoet, wordt bestuurd door Elfyn Evans met navigator Scott Martin. Kalle Rovanperä en navigator Jonne Halttunen rijden in de derde Yaris en de vierde auto wordt bemand door Takamoto Katsuta en navigator Aaron Johnston.