1. Elektrisch rijden
  2. Waterstof elektrisch
  3. Caetano

Toyota en Caetano: een gouden duo

Focus op emissievrije stadsbussen
Toyota heeft een meerderheidsbelang in CaetanoBus, een Portugese producent van openbaarvervoerbussen. Maar waarom eigenlijk? Toyota bouwt immers vooral personenauto’s. En betekent dit dat je in Nederland een ov-bus met Toyota logo kunt tegenkomen?

Om de laatste vraag maar meteen te beantwoorden: ja, dat kan. Vanaf 2021 zijn alle zero emission-bussen van CaetanoBus voorzien van het welbekende Toyota logo. Dit moet de marktpositie van de openbaarvervoerbussen verder versterken, ook in Nederland. Zero emission wil overigens zeggen dat de bussen geen schadelijke uitstoot kennen.

Batterij-elektrisch en waterstof-elektrisch

De (stads)bussen die het Toyota logo op de neus hebben, zijn de batterij-elektrische e.City Gold en de waterstof-elektrische H2.City Gold. De eerste kan worden uitgerust met diverse soorten en formaten batterijen met een capaciteit tot 420 kW en heeft een actieradius tot 300 kilometer. De H2.City Gold is uitgerust met brandstofceltechnologie van de Toyota Mirai. Deze OV-bus komt met volle waterstoftanks ruim 400 kilometer ver. Groot pluspunt is verder dat de tanks in minder dan negen minuten weer vol zitten, klaar voor de volgende rit.

Vanaf 2030 alle ov-bussen emissievrij

Het waarom achter de samenwerking met CaetanoBus is als volgt: de overheid wil dat vanaf 2025 alle nieuwe openbaarvervoerbussen in Nederland op 100% hernieuwbare energie of brandstof rijden. Dat wil zeggen: uit natuurlijke bronnen, zoals de wind en zon. Vanaf 2030 stelt de overheid dat alle ov-bussen volledig emissievrij moeten zijn. En hier komt Toyota om de hoek kijken. Want onze waterstof-elektrische technologie is emissievrij én uitermate geschikt voor openbaarvervoerbussen.

Verschillende duurzame aandrijflijnen nodig

De visie van Toyota is dat verschillende duurzame aandrijflijnen nodig zijn om het einddoel van zero emission te halen. Batterij-elektrisch voor stedelijke mobiliteit en korte afstanden, en waterstof-elektrisch voor zwaar transport en lange afstanden. Tot de eerste categorie behoren bijvoorbeeld de bestelbussen van pakketbezorgers en stadsbussen. Vrachtwagens vallen in de tweede categorie.

Schaalvergroting en kosten omlaag

Toyota wil zijn waterstof-elektrische technologie met brandstofcel verder uitrollen, naar andere vormen van mobiliteit. Denk aan vrachtwagens, grote bedrijfswagens, ov-bussen, touringcars, maar ook aan schepen en treinen. Op die manier ontstaat schaalvergroting en kunnen de kosten omlaag. Daarom is Toyota gaan samenwerken met Caetano. De samenwerking is het eerste concrete voorbeeld van onze waterstofstrategie.

Uitbreiding zero emission-aanbod

Samen met Caetano werken we aan een uitbreiding van het zero emissie bus-aanbod. In 2023 komt een nieuwe streekbus (Class 2, met een lengte tussen 12,5 en 14,5 meter) die zowel batterij- als waterstof-elektrisch wordt aangeboden. Een jaar later volgt een 18 meter lange gelede bus (met scharnier), eveneens batterij- of waterstof-elektrisch. En in 2025 introduceren we een touringcar op waterstof.

Co-branding Toyota

Op de neus van zowel de e.City Gold als de H2.City Gold prijkt het bekende Toyota-logo. Deze co-branding versterkt de marktpositie van de Caetano bussen op de Europese markt. Caetano en Toyota kennen een langdurige en vergaande samenwerking. Toyota zocht als onderdeel van haar waterstofstrategie partners om haar brandstofceltechnologie uit te breiden naar andere vormen van mobiliteit. Voor bussen is dit Caetano geworden. Caetano produceert al ruim 50 jaar auto’s voor Toyota en is dus bekend met de Toyota productiesystematiek en hoge kwaliteitseisen.

  • e.City Gold

    De Caetano e.City Gold is een 100% elektrische (stads)bus met een lage vloer die voldoet aan de mobiliteits- en duurzaamheidsbehoeften in een stedelijke omgeving. Dankzij de ruime ervaring die CaetanoBus heeft met de ontwikkeling van bussen met een aluminium carrosserie, onderscheidt de e.City Gold zich door meer flexibiliteit en een verbeterde capaciteit, toegankelijkheid, comfort en veiligheid. Bovendien is de bus eenvoudig gebruik en vergt hij weinig onderhoud. De batterij-elektrische e.City Gold kan worden uitgerust met diverse soorten en formaten batterijen tot 420 kW met een range tot 300 kilometer.

  • H2.City Gold

    Waterstof in, water uit. De Caetano H2.City Gold is de nieuwe waterstof-elektrische bus van Caetano, uitgerust met de brandstofceltechnologie van de Toyota Mirai. Een innovatieve en zeer praktische oplossing op weg naar een koolstofvrije samenleving. De H2.City Gold is door zijn grote actieradius van ruim 400 kilometer en korte tanktijd van minder dan negen minuten net zo flexibel inzetbaar als een traditionele bus op diesel. Hierdoor zijn er geen wijzigingen in de buslijnen en processen op het depot nodig. Daarnaast biedt de H2.City Gold mogelijkheden om in gebieden met een beperkte elektriciteitscapaciteit toch om te schakelen naar zero emission.

Documentatie