Verkeerde brandstof getankt, wat nu?
Verkeerde brandstof getankt, wat nu?
Benzine getankt in een dieselauto
Gevolgen van benzine in een dieselauto
Als de benzine al in het brandstofsysteem zit van een dieselauto – ook al is het slechts in een kleine hoeveelheid – is de schade meestal aanzienlijk. Niet alleen moet de benzine uit de auto gepompt worden, maar het hele brandstofsysteem moet worden afgetapt en schoongespoeld. Ook leidingen, verstuivers en filters moeten worden vervangen. Een klus waar een garage lang mee bezig is. Bovendien zijn het allemaal kostbare onderdelen. Voorkom dus te allen tijde dat de motor draait als benzine is getankt. Bij een kleine hoeveelheid kan de grootste schade soms pas na duizend kilometer optreden.
Diesel getankt in een benzineauto
Wanneer je diesel tankt in een benzineauto zijn de gevolgen minder desastreus dan omgekeerd. Desalniettemin blijft het uiteraard wel vervelend. Het ‘voordeel’ is dat de ontstekingstemperatuur van diesel veel lager is dan voor benzine. Een benzinemotor zal daarom snel stoppen als de diesel in het brandstofsysteem komt. Vaak kom je weg met het leegpompen van de tank en een setje nieuwe bougies. Wacht je te lang met het leegpompen kan er onverbrande diesel bij de motorolie komen, die op zijn beurt de eigenschappen van de olie aantast. Het advies is dus ook om altijd ook de motorolie en het oliefilter te vervangen.
Minder gevallen van verkeerde brandstof tanken
Toch wordt er in de laatste jaren steeds minder verkeerd getankt. Dat heeft er enerzijds mee te maken dat de kleuren en bordjes bij de tankstations duidelijk zijn geworden, evenals de aanduiding in de tankklep van de auto. Anderzijds past het vulpistool van benzine vaak niet in de tankopening van een dieselauto en omgekeerd. In het buitenland is de aanduiding van de brandstofsoort vaak minder duidelijk. Goed opletten dus, ook met een huurauto bijvoorbeeld.