De ultieme test voor mens en machine
Tot het uiterste gedreven
Uitputtingsslag
Spanning voelbaar opgebouwd
Op Le Mans begint het hele circus al ruim een week voordat de startvlag op zaterdagmiddag 4 uur wordt gezwaaid. De raceteams slaan hun kampen op en richten hun werkplaatsen in de pitgebouwen in. Op Le Mans wordt de spanning langzaam maar voelbaar opgebouwd, tot het moment dat na een week van intensieve voorbereiding de race eindelijk van start gaat. Maar pas wanneer de tribunes langzaam vollopen en de eerste raceauto’s de pitstraat verlaten, is Le Mans écht begonnen. De ware fan wil geen seconde van alle actie op de baan missen.
Beroemdste race ter wereld
Douchen en naar bed
Gefocust blijven
Zijn teamcollega José Maria López, invaller voor de geblesseerde Mike Conway: “De routine die Nyck naleeft, zou voor mij ideaal zijn. Maar als ik eenmaal in bed lig, blijf ik in mijn hoofd voortdurend bezig met de race. Wat gebeurt er op het circuit? Wanneer ik uit het commentaar van de omroeper opmaak dat er ergens op de baan een crash is gebeurd, wil ik meteen weten of onze auto daarbij betrokken is geweest. Dat maakt het voor mij heel lastig om tijdens de race voldoende rust te vinden, maar juist die focus houdt me scherp.”
Teambelang
Ego van je af kunnen zetten
Banden en brandstof
Le Mans is een strategisch spel. Doordat er 23 Hypercars strijden om de zege, moeten de teams rekenen, rekenen en nog eens rekenen. Hoe rijd je, zonder teveel snelheid en tijd te verliezen, toch efficiënt en belast je de banden niet te zwaar? Met een ‘zuinige’ rijstijl kan een team gedurende de race weliswaar tijd besparen door minder vaak te hoeven stoppen voor banden en brandstof, maar dat moet wel in verhouding staan met de snelheid en rondetijden op het circuit. Anders ben je direct kansloos. Alle kennis en informatie, worden tijdens én na de race uitgebreid geanalyseerd.
Race van lange adem
Flinke dosis geluk
En de finish
Wanneer op zondagmiddag om 4 uur de finishvlag wordt gezwaaid, komt de Toyota GR010 HYBRID met startnummer 8 als tweede over de finish, op slechts 14 seconden achterstand. Een ongelofelijk mooie prestatie; op het podium staat een bokaal te wachten die elke coureur wel in de prijzenkast wil hebben. De Vries, Kobayashi en Lopéz hebben voor de puntenstand in het World Endurance Championship heel goede zaken gedaan. Op Le Mans zullen de kaarten pas volgend jaar weer opnieuw geschud worden, als dan op zaterdagmiddag 14 juni om 4 uur de startvlag wordt gezwaaid.