Verschillende duurzame aandrijflijnen nodig
De visie van Toyota is dat verschillende duurzame aandrijflijnen nodig zijn om het einddoel van zero emission te halen. Batterij-elektrisch voor stedelijke mobiliteit en korte afstanden, en waterstof-elektrisch voor zwaar transport en lange afstanden. Tot de eerste categorie behoren bijvoorbeeld de bestelbussen van pakketbezorgers en stadsbussen. Vrachtwagens vallen in de tweede categorie.
Schaalvergroting en kosten omlaag
Toyota wil zijn waterstof-elektrische technologie met brandstofcel verder uitrollen, naar andere vormen van mobiliteit. Denk aan vrachtwagens, grote bedrijfswagens, ov-bussen, touringcars, maar ook aan schepen en treinen. Op die manier ontstaat schaalvergroting en kunnen de kosten omlaag. Daarom is Toyota gaan samenwerken met Caetano. De samenwerking is het eerste concrete voorbeeld van onze waterstofstrategie.
Uitbreiding zero emission-aanbod
Samen met Caetano werken we aan een uitbreiding van het zero emissie bus-aanbod. In 2023 komt een nieuwe streekbus (Class 2, met een lengte tussen 12,5 en 14,5 meter) die zowel batterij- als waterstof-elektrisch wordt aangeboden. Een jaar later volgt een 18 meter lange gelede bus (met scharnier), eveneens batterij- of waterstof-elektrisch. En in 2025 introduceren we een touringcar op waterstof.
Co-branding Toyota
Op de neus van zowel de e.City Gold als de H2.City Gold prijkt het bekende Toyota-logo. Deze co-branding versterkt de marktpositie van de Caetano bussen op de Europese markt. Caetano en Toyota kennen een langdurige en vergaande samenwerking. Toyota zocht als onderdeel van haar waterstofstrategie partners om haar brandstofceltechnologie uit te breiden naar andere vormen van mobiliteit. Voor bussen is dit Caetano geworden. Caetano produceert al ruim 50 jaar auto’s voor Toyota en is dus bekend met de Toyota productiesystematiek en hoge kwaliteitseisen.