Het verhaal van

FOUR

GT-FOUR

Behalve een synoniem voor prestaties op de openbare weg was GT-FOUR in de jaren '80 en '90 een icoon in de wereld van het WRC - een discipline die vraagt om vermogen, beheersing en zelfvertrouwen. Ruim 20 jaar nadat de Celica GT-FOUR zijn laatste proef aflegde, gaat de legende verder. Voortaan heet de aandrijflijn GR-FOUR, een state-of-the-art AWD systeem voor de nieuwe GR Yaris.

Succes op elke ondergrond


De legendarische GT-FOUR was - en is nog steeds - de ultieme Celica. Gemaakt om echte liefhebbers op hun favoriete wegen in vervoering te brengen, maar zeker ook om op het hoogste niveau te kunnen strijden voor de zege. Bekijk hier een aantal hoogtepunten uit zijn illustere carrière.

Celica ST165 GT-FOUR


1986 – 1989

Motor
2.0-liter DOHC Turbo (3S-GTE)
Vermogen
185 pk
Koppel
249 Nm
Gewicht
1.480 kg

De ST165 GT-FOUR was gebaseerd op de vierde generatie van de Celica Liftback. Hij was uitgerust met volledige vierwielaandrijving en de - voor die tijd - krachtigste 2,0 liter krachtbron in Japan. De GT-FOUR was direct herkenbaar aan de grotere luchtinlaten in de voorbumper en opvallende bestickering en was voor Toyota Team Europe de ideale auto voor een aanval op de wereldtitel in het WRC.

Celica ST165 GT-FOUR rally-auto


1988 – 1991

Debuut WRC
1988 Rally van Corsica
Eerste WRC Overwinning
1989 Rally van Australië
Aantal WRC overwinningen
13
WRC kampioenschappen
1990 WRC Rijdersklassement

Behalve Toyota's eerste rally-auto met AWD was de ST165 Celica GT-FOUR ook de eerste Toyota die op het hoogste niveau kon meestrijden in het World Rally Championship (WRC). Na een solide debuutseizoen in 1988 en een eerste overwinning in 1989, behaalde Carlos Sainz achter het stuur van een ST165 GT-FOUR in 1990 het kampioenschap in het WRC.

Celica ST185 GT-FOUR


1989 – 1993

Motor
2.0-liter DOHC Turbo (3S-GTE)
Vermogen
225 pk
Koppel
304 Nm
Gewicht
1.390 – 1.520 kg

De ST185 GT-FOUR was gebaseerd op het onderstel van de vijfde generatie van Celica Liftback. In Japan stond de auto bekend als GT-FOUR RC, voor Europa was het de Carlos Sainz Limited Edition. Hij was herkenbaar aan een ventilatieopening in de motorkap, lichtgewicht bumpers en een genummerde badge. Voor homologatie werd de ST185 GT-FOUR gemaakt in een oplage van slechts 5.000, inmiddels veelgezochte exemplaren. 

Celica ST185 GT-FOUR rally-auto


1992 – 1994

Debuut WRC
1992 Rally van Monte Carlo
Eerste WRC Overwinning
1992 Safari Rally
Aantal overwinningen in het WRC
16
Kampioenschappen in het WRC
’92, ’93, ’94 WRC Rijdersklassement en ’93, ’94 Constructeurstitel

De ST185 Celica GT-FOUR wordt tot nu toe herinnerd als Toyota’s succesvolste rally-auto. In drie seizoenen in het WRC behaalde de auto zestien overwinningen, drie rijderskampioenschappen en twee constructeurstitels. Het team met coureurs Carlos Sainz, Juha Kankkunen en Didier Auriol deed dat bovendien in stijl, want de ST185 GT-FOUR was dankzij de beroemde Castrol bestickering in wit, groen en rood direct herkenbaar.

Celica ST205 GT-FOUR


1994 – 1999

Motor
2.0-liter DOHC Turbo (3S-GTE)
Vermogen
255 pk
koppel
304 Nm
Gewicht
1.390 – 1.440 kg

De Celica ST205 was gebaseerd op de zesde generatie van de Celica Liftback, met zijn herkenbare koplampen. Dit was tot op heden de krachtigste Toyota met GT-FOUR vierwielaandrijving. Het homologatiemodel werd gemaat in een gelimiteerde oplage van slechts dertig exemplaren, met een gewichtsbesparende aluminium motorkap, een krachtiger remsysteem en een krachtbron die dankzij een verbeterde turbo en intercooler 30 pk extra leverde. Het doel? Een nieuwe titel in het WRC.

Celica ST205 GT-FOUR rally-auto


1994 – 1997

Debuut WRC
1994 Rally van Groot Britannië
Eerste WRC overwinning
1995 Rally van Corsica
Aantal overwinningen in het WRC
1
Aantal kampioenschappen in het WRC
0

Op papier had de ST205 GT-FOUR alles om succesvol te kunnen zijn: het DNA van een kampioen, superieure aerodynamica en een uniek systeem om het turbogat tegen te gaan. Behalve een overwinning van Didier Auriol op Corsica en een geweldige twee-drie-vier-finish in Nieuw-Zeeland bereikte de auto helaas nooit echt zijn volledige potentieel. In 1998 koos het team voor de nieuwe Corolla.

Lees meer over TOYOTA GAZOO Racing

Toyota maakt ontwikkeling HD-kaarten autonoom rijden mogelijk Toyota maakt ontwikkeling HD-kaarten autonoom rijden mogelijk Met Toyota’s high-definition wegenkaarten – tot op 50 cm nauwkeurig – wordt veilig autonoom rijden bijna realiteit Toyota terreinwagens nu ook voor Nationale Politie Toyota terreinwagens nu ook voor Nationale Politie Kwaliteiten van Hilux, Land Cruiser en Toyota organisatie geven doorslag bij keuze van Nationale Politie Toyota heeft laagste CO2-uitstoot! Toyota heeft laagste CO2-uitstoot! Het onafhankelijke onderzoeksbureau JATO heeft berekend dat Toyota de laagste gemiddelde CO2-uitstoot in Europa heeft! Dit is het bijzondere verhaal van basketballer CUE4 Dit is het bijzondere verhaal van basketballer CUE4 GeCUE4 is een boomlange basketbalspeler. Alleen is CUE4 geen mens. Maar wat dan wel?
Toyota cookiebeleid

Toyota.nl maakt gebruik van essentiële cookies, cookies ter verbetering van de website en social media en reclame cookies om u optimaal van dienst te zijn en te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u hiermee akkoord gaat, kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.