Geboren in het WRC

De nieuwe GR Yaris is geen gewone Hot Hatch.


Het is een echte volbloed. Geboren in het WRC. Niet gemaakt door een comité van managers, maar door mensen met één gezamenlijke passie: winnen. De GR Yaris werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met het TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team en zit vol kennis en technologie uit het summum van de autosport, het WRC. Hij geeft je dan ook het gevoel van een pure sportauto, die net als in het WRC op elke ondergrond presteert.

Verbonden door de rallysport


In 2014 bracht het lot Tommi Mäkinen en Akio Toyoda samen. De viervoudig WRC-kampioen en de president van Toyota - twee mannen verbonden door de rallysport - vonden elkaar in een adembenemende sessie op het ijs. Hét perfecte moment voor de terugkeer van Toyota in het WRC, met een sportauto gebouwd om te winnen. De nieuwe GR Yaris.

Allemaal voor GR-FOUR


Het hart van de nieuwe GR Yaris wordt gevormd door de GR-FOUR aandrijflijn. Deze werd ontwikkeld in samenwerking met het TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team en getest door WRC-coureurs. Met GR-FOUR introduceert Toyota voor het eerst in 20 jaar een compleet nieuw AWD / vierwielaandrijving sportonderstel, met funcies als High Response Coupling en een elektronische koppeling die garant staat voor uitzonderlijk veel grip.

Met behulp van de 4WD-modus controller kun je in de GR Yaris direct het koppel aanpassen dat wordt overgebracht op de voor- en achterwielen. Het systeem heeft drie standen - Track (50:50), Sport (30:70) en Normal (60:40) waarmee je de rijeigenschappen van de auto kunt afstemmen op je eigen voorkeuren. Bijvoorbeeld met meer controle op hogere snelheden voor het circuit, sportief georiënteerde achterwielaandrijving op bochtige weggetjes of verbeterde wendbaarheid in de stad.

Respons van een raceauto


Onder de motorkap van de GR Yaris ligt een motor die allesbehalve gewoon is. Met een vermogen van 261 pk en een koppel van 300 Nm kan deze nieuw ontwikkelde 1.6 liter krachtbron met turbo zich de krachtigste driecilinder productiemotor ter wereld noemen.

De krachtbron werd ontwikkeld conform WRC2 richtlijnen, met technologie en materialen die niet eerder werden toegepast voor een productieauto. Met compacte afmetingen en een laag gewicht levert hij prestaties op topniveau, mede dankzij een unieke cilinderkop en -blok, speciale nokkenas en zuigers. De turbo is voorzien van een systeem met lagers om ervoor te zorgen dat deze op het circuit direct reageert, en ook op de openbare weg zorgt voor maximaal rijplezier.

Styling voor succes


In tegenstelling tot de meeste nieuwe auto's is de nieuwe GR Yaris niet ontworpen om de aandacht te trekken, maar om trofeeën te winnen. En dat op een stijlvolle manier. Voor zijn lichtgewicht driedeurs carrosserie is gebruikgemaakt van diverse gewichtsbesparende materialen, zoals een uit CFRP (carbon-fibre reinforced plastic) vervaardigd dak en aluminium voor zowel de motorkap als voor de portieren zonder raamstijl. Hiermee is ten opzichte van de oorspronkelijke carrosserie van de Yaris een gewichtsbesparing van 38 kilo gerealiseerd, met als resultaat een betere wendbaarheid en respons.

Voor optimale aerodynamische eigenschappen en maximale koeling voerde het TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team urenlange tests uit in de windtunnel. Ten opzichte van een standaard Yaris werd de daklijn bijvoorbeeld met 95mm verlaagd, terwijl Slimme aerodynamische technologie de lucht vloeiend over de carrosserie geleiden. Zo is de GR Yaris in staat om te winnen op de hellingen van de Rally van Finland, en ben jij verzekerd van puur rijplezier op de openbare weg.

Gemaakt door Motomachi


Voor wie een echte sportauto als de GR Yaris wil bouwen, is er eigenlijk maar één plek om zijn creatie tot leven te wekken: Motomachi in Japan. Het is de geboortegrond van legendarische auto's als de Lexus LFA en Supra A80, en het is nu ook de plek waar de assemblagelijn is ingericht voor de eerste GR, die als volbloed Hot Hatch volledig met de hand zal worden gebouwd.

Dat de GR Yaris door experts met de hand wordt gebouwd, betekent dat de assemblage ruim 10 keer langer duurt dan een conventionele, in serie geproduceerde auto. De productielijn is zorgvuldig gestroomlijd om zo efficiënt mogelijk te werken, met onder meer controlepunten voor toleranties en werkplekken om extra laspunten aan te brengen. Zo wordt elke GR Yaris met de grootst mogelijke aandacht en zorgvuldigheid gebouwd, zoals je van een handgemaakte sportauto mag verwachten.

Lees meer over TOYOTA GAZOO Racing

Toyota terreinwagens nu ook voor Nationale Politie Toyota terreinwagens nu ook voor Nationale Politie Kwaliteiten van Hilux, Land Cruiser en Toyota organisatie geven doorslag bij keuze van Nationale Politie Toyota heeft laagste CO2-uitstoot! Toyota heeft laagste CO2-uitstoot! Het onafhankelijke onderzoeksbureau JATO heeft berekend dat Toyota de laagste gemiddelde CO2-uitstoot in Europa heeft! Dit is het bijzondere verhaal van basketballer CUE4 Dit is het bijzondere verhaal van basketballer CUE4 GeCUE4 is een boomlange basketbalspeler. Alleen is CUE4 geen mens. Maar wat dan wel? Ontdek de nieuwe Yaris Ontdek de nieuwe Yaris Ontmoet de veelbelovende vierde generatie van de Toyota Yaris. Ontworpen volgens de Toyota New Global Architecture-filosofie (TNGA), de basis van alle nieuwe Toyota-modellen.
Toyota cookiebeleid

Toyota.nl maakt gebruik van essentiële cookies, cookies ter verbetering van de website en social media en reclame cookies om u optimaal van dienst te zijn en te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u hiermee akkoord gaat, kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.