Rijden op waterstof

Hoe milieuvriendelijk is dat?

De schoonste brandstof die er is, volgens de een. Niet veel beter dan benzine, volgens de ander. De meningen zijn verdeeld. Hoe milieuvriendelijk is rijden op waterstof nou echt? Kleine spoiler: dit blijkt af te hangen van de manier waarop de waterstof geproduceerd is.

Hoe maak je waterstof?

Waterstof is een onzichtbaar, reukloos en niet-giftig gas. Op aarde bestaat het niet in deze pure vorm. Omdat er zoveel zuurstof aanwezig is, vormt het direct water of waterdamp. Daarom moeten we waterstof eerst produceren ofwel opwekken, voordat we het kunnen gebruiken. Dit gebeurt met elektrolyse: water (H2O) wordt met elektriciteit gesplitst in waterstof (H2) en zuurstof (O2). De waterstof vangen we af, de zuurstof komt weer vrij in de lucht.

Hoe maak je waterstof milieuvriendelijk?

Belangrijk is waar de elektriciteit vandaan komt in het proces van elektrolyse. Is de benodigde elektriciteit afkomstig uit aardgas of steenkool? Dan wordt de waterstof niet op een milieuvriendelijke manier geproduceerd. Gebruiken we energie die is opgewekt door zonnepanelen en windmolens, dan is dat veel beter voor het milieu. De stroom die wordt gebruikt om waterstof op te wekken, bepaalt dus hoe milieuvriendelijk de waterstof is.

/
Grijze en groene waterstof

Het is dus belangrijk om aan te geven hoe ‘schoon’ de waterstof geproduceerd is. Dit gebeurt met de termen ‘grijze’ en ‘groene waterstof’. Grijze waterstof is opgewekt door elektriciteit te winnen uit fossiele bronnen zoals aardgas. Als we gebruikmaken van schone energiebronnen, spreken we van groene waterstof. Bij de stations in Nederland waar je waterstof kan tanken, kun je op dit moment vrijwel uitsluitend groene of groen gecertificeerde waterstof krijgen.

Bij groen gecertificeerde waterstof is elektriciteit gebruikt uit een fossiele bron maar wordt dit per kW gecompenseerd door op een meer logische locatie groene stroom op het net te zetten.

/
Nog vriendelijker voor het milieu

Rijden op waterstof draagt op meerdere manieren bij aan een schonere wereld:

- Minder schaarse grondstoffen nodig

Batterij elektrische auto’s hebben hele grote en zware batterijen nodig om te kunnen rijden. Deze batterijen worden gemaakt met zeer schaarse grondstoffen. Ook een waterstofauto heeft een batterij nodig, maar deze is relatief klein. Ter vergelijking: een elektrische auto beschikt over een batterij tussen de 600 en 700 kilogram. Een waterstofauto daarentegen heeft genoeg aan een batterij van slechts 40 kilogram. Dankzij een minder grote batterij zijn er minder mijnwerkzaamheden nodig om die schaarse grondstoffen te winnen, te transporteren en de batterij te produceren. Dit verkleint de ecologische voetafdruk van een waterstofauto aanzienlijk.

- Het is een efficiënte brandstof

Waterstof als energiedrager is twee tot drie keer efficiënter dan conventionele brandstoffen. Je komt dus verder met minder ‘brandstof’.

- Schone uitstoot

De uitstoot van een waterstofauto is heel schoon: er komt alleen maar water(damp) vrij.

Duurzaam?

Om waterstof te winnen, hebben we water nodig. Gelukkig is er op onze planeet enorm veel water. Een tekort is onwaarschijnlijk, en dat maakt waterstof een interessante brandstof met het oog op de toekomst. Bovendien verspillen we geen water: het water dat gebruikt wordt om waterstof te produceren, wordt later tijdens het rijden weer uitgestoten als waterdamp.

Als we waterstof winnen met groene energiebronnen, is het nog eens extra duurzaam.

/