Waterstof Challenge met waterstofauto Toyota Mirai

Een tocht door Europa zonder schadelijke emissie

18 equipes, 14 bezochte landen en 30.000 afgelegde kilometers met de auto. En de enige uitstoot is waterdamp. Lees hier het verhaal van de Europese Waterstof Challenge waaraan ook onze waterstofauto Toyota Mirai meedeed!

Rijden op waterstof verdient een boost, aldus de organisatie achter de Waterstof Challenge. Want een waterstofauto is schoon – er komt slechts waterdamp uit de uitlaat en die is onschadelijk voor mens en milieu. En als de waterstof duurzaam opgewekt wordt – dat wil zeggen door zon- en/of windenergie – is een waterstofauto misschien wel de beste oplossing voor onze toekomstige mobiliteit.

Mede-initiatiefnemer van de Waterstof Challenge is Arjan de Putter. “Er deden dit keer 19 waterstofauto’s mee. Iedere equipe bepaalt zijn eigen route. Zolang je maar binnen 24 uur terug bent. Wie dan de langste afstand heeft afgelegd, wint de challenge. Extra punten zijn te behalen door bepaalde plekken te bezoeken. Anders bestaat de kans dat deelnemers een lange en rechte weg als route kiezen. Je moet dus goed plannen. Middels een app kun je zien waar andere deelnemers zich bevinden. Dit keer is één team heen en terug naar Malmö, Zweden gereden en een ander team naar de Brennerpas.”

Rendement waterstofauto hoger

“Vooral als het om grotere afstanden gaat, is een waterstofauto heel interessant”, vertelt Ad van Wijk, Professor Sustainable Energy, onder meer aan de TU Delft. “De actieradius is vergelijkbaar met die van een auto met een verbrandingsmotor. Het rendement van de motor van een waterstofauto is echter vele malen hoger, 60 versus 25 procent. Een waterstofauto is dus veel efficiënter. En een groot praktisch voordeel is dat tanken net zo snel gaat als met benzine of diesel.”

/
Waterstofauto biedt legio mogelijkheden

Met de 24 uur van de Waterstof Challenge onderzoeken deelnemers wat de mogelijkheden zijn van een waterstofauto zoals de Toyota Mirai. En die mogelijkheden zijn legio! “Alleen dient eerst de infrastructuur op orde te zijn”, vervolgt Ad van Wijk. “Er wordt wel bijgebouwd, maar mondjesmaat. Een landelijke dekking van waterstofstations – net als in Duitsland – is nodig om de waterstofauto commercieel tot een succes te maken.”

/
Veel aandacht

De start van de Waterstof Challenge van de Toyota Mirai van Toyota Nederland vond plaats in Waddinxveen, Zuid-Holland. De route liep via de Elzas in Frankrijk naar München. Een van de bestuurders was Paul Goudsmit. “We hebben binnen 24 uur in totaal 1.942 kilometer afgelegd waarbij we 12 keer waterstof hebben getankt. Extra punten kregen we door onder meer de Dom van Keulen te bezoeken. Onderweg kregen we veel aandacht van andere weggebruikers. Ook de Polizei wilde weten waarmee we op pad waren!”

/

Lees meer

Toyota cookiebeleid

Toyota.nl maakt gebruik van essentiële cookies, cookies ter verbetering van de website en social media en reclame cookies om u optimaal van dienst te zijn en te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u hiermee akkoord gaat, kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.