Autosport op elk terrein

om steeds betere auto’s te maken

Van races op het circuit tot rally’s in het terrein: overal ter wereld zijn autosportwedstrijden die met een mix van snelheid, sensationele actie en opwindend geluid de fans op de banken brengen. Toyota heeft in zeven decennia een gevarieerde autosporthistorie opgebouwd en heeft nu alle activiteiten wereldwijd ondergebracht onder de naam TOYOTA GAZOO Racing.

Grenzen verleggen voor betere auto’s

TOYOTA GAZOO Racing staat voor Toyota’s
toewijding aan het overwinnen van obstakels
en steeds weer betere auto’s te maken. We
ontwikkelen nieuwe technologie en oplossingen
onder extreme omstandigheden in de autosport.
We stoppen nooit met vernieuwen en gebruiken
de autosport om te leren van de zwaarste
uitdagingen.

Deelname aan wedstijden op
alle soorten ondergrond – ongeacht wat er te winnen
valt – inspireert om steeds weer betere auto’s
te ontwikkelen. Dat is het DNA van de toekomst
van Toyota. We blijven deelnemen aan wedstrijden
om het avontuur, het rijplezier en de vrijheid voor
iedereen bereikbaar te maken.

Een nieuwe naam, dezelfde passie voor succes

Al in de jaren vijftig was onze oprichter, Kiichiro Toyoda, zó overtuigd van het nut van deelname aan wedstrijden, dat hij zei:

“Autosport is meer dan vermaak. Het is essentieel voor de ontwikkeling van de Japanse auto-industrie. Net als atleten zich met elkaar meten en optimaal willen presteren tijdens bijvoorbeeld de Olympische Spelen, gebruiken autofabrikanten de autosport om hun producten en medewerkers tot het uiterste te drijven en te strijden om de winst. Want daardoor vinden ze nieuwe manieren om de auto’s en de technologie vooruit te brengen.”

“Het gaat niet alleen om auto’s – die moeten namelijk harmonieus met mensen functioneren. Net als de wielen van een auto kan de Japanse auto-industrie alleen vooruitkomen via de autosport.”

 
/

De naam GAZOO verwijst naar het woord ‘garage’: een besloten ruimte waarin mensen samenwerken om zelfs de kleinste details te perfectioneren. Met het doel om steeds betere auto’s te maken en de klant steeds beter ten dienste te zijn. In dat opzicht staat de naam voor de bezieling bij TOYOTA GAZOO Racing.

De autosportactiviteiten van Toyota onder de naam TOYOTA GAZOO Racing omvatten: het technisch hoogstaande World Endurance Championship (WEC); het prestigieuze World Rally Championship (WRC); ’s werelds zwaarste circuitrace – de 24-uursrace van de Nürburgring; de zeer uitdagende Dakar Rally en het evenzo veeleisende Five Continents Drive Project.

Leren van de zwaarste uitdagingen

Auto’s bouwen voor het WRC vraagt van ons dat we auto’s maken die we tot het uiterste kunnen drijven, op hoge snelheden en op elke denkbare route ter wereld. Na een pauze van 17 jaar is TOYOTA GAZOO Racing teruggekeerd in het WRC. Daarmee ontstond het fascinerende vooruitzicht dat herkenbare auto’s als de Yaris worden onderworpen aan de zwaarst denkbare omstandigheden. De Yaris WRC wordt aangedreven door een 1,6-liter turbomotor met directe brandstofinspuiting, zo’n 280 kW (380 pk) vermogen en met een onderstel dat is afgesteld met geavanceerde simulatie- en productietechnieken.

/

TOYOTA GAZOO Racing WRC is gevestigd in Finland en bestaat uit een groep toegewijde specialisten en gepassioneerde rallyliefhebbers onder leiding van viervoudig rally-wereldkampioen Tommi Mäkinen. Na maanden van intensief testen verscheen de Toyota Yaris WRC begin dit jaar aan de start van ’s werelds oudste rally, de Rally van Monte-Carlo. Dat is traditioneel het startpunt van een zeer zwaar rallyseizoen. Het team overtrof de stoutste verwachtingen, want de équipe Jari-Matti Latvala en Miika Anttilla legde meteen beslag op de tweede plaats overall in Monte-Carlo. En ze wonnen op sensationele wijze de volgende rally, de Rally van Zweden.

In het jaar dat werd beschouwd als een ontwikkelingsjaar, had het team nooit verwacht dat het het kampioenschap zó voortvarend zou starten. Wij proosten alvast op het voortdurende succes van het team!

/
We ontwikkelen het toekomstige DNA van Toyota

Het spannende en opwindende WEC vereist het toppunt van innovatie, betrouwbaarheid en teamwork. TOYOTA GAZOO Racing keerde al in 2012 terug in het WEC – dat traditioneel negen races omvat, waaronder de 24-uursrace van Le Mans. Aan die laatste race neemt het team overigens al sinds 1985 deel. In 2016 nam Toyota voor de 18e keer deel aan de 24-uursrace van Le Mans. Het was hartverscheurend dat de overwinning Toyota een paar minuten voor de finish ontglipte. Maar TOYOTA GAZOO Racing belooft te blijven strijden voor het succes.

/

TOYOTA GAZOO Racing zet twee hightech TS050 HYBRID endurance-raceauto’s in voor de WEC-races, die zes tot 24 uur duren. De auto’s leveren zo’n 735 kW (1.000 pk) vermogen en hebben het tijdens de races zwaar te verduren. De hybride racers winnen (net als de hybride straatauto’s van Toyota) energie terug tijdens het remmen. Die energie wordt opgeslagen in een batterij in de auto en wordt benut voor explosieve acceleraties, optimale efficiency en snelheden boven de 330 km/u.

 
/

Van Toyota’s eerste deelname aan een WEC-race in 2012 tot de winst in het kampioenschap in 2014 heeft Toyota waardevolle ervaring opgedaan. Het heeft de ontwikkeling van hybridetechniek voor auto’s voor de openbare weg – vooral op het gebied van koeling en compactheid – aanzienlijk bevorderd. Dat zijn belangrijke stappen in het streven naar de ontwikkeling van steeds betere auto’s, die rijplezier voor iedereen bereikbaar maken.

’s Werelds zwaarste circuitrace

GAZOO Racing nam in 2007 voor het eerst deel aan de 24-uursrace van de Nürburgring, ‘s werelds zwaarste circuitrace. Fabrieks- en privéteams van overal ter wereld komen elk jaar naar het 25 kilometer lange circuit in de Duitse Eifel – dat veelbetekenend ‘de Groene Hel’ wordt genoemd – om te ondervinden of ze zijn opgewassen tegen de zware omstandigheden.

/

In 2016 – toen de race voor de 44e keer werd verreden en TOYOTA GAZOO Racing voor de tiende keer deelnam – verschenen we met drie auto’s aan de start: de geheel nieuwe Toyota C-HR Racing, de Lexus RC en de Lexus RC F. De Toyota C-HR Racing – de race-uitvoering van de nieuwe C-HR crossover – werd bereden door een equipe van vier coureurs. Na 24 uur uitputtend racen eindigden ze op de 84e plaats overall en de derde plaats in hun klasse – een buitengewoon goed resultaat.

 
/

De race zorgt niet alleen voor waardevolle informatie die we gebruiken voor de ontwikkeling van auto’s voor de openbare weg. Het zorgt ook voor verdere ontwikkeling van onze medewerkers. Elk jaar zijn onze eigen ingenieurs en technici betrokken bij de ontwikkeling van de raceauto van dat jaar – én bij de race zelf. Daarmee doen ze kennis van onschatbare waarde op, die ze delen met hun collega’s. Daarmee kunnen die weer werken aan steeds betere auto’s voor de toekomst.

Survival of the fittest

De Dakar Rally is zonder meer het zwaarste autosportevenement en is berucht vanwege de ontberingen die teams lijden en de aanslag die de rally doet op de voertuigen – elke dag van de rally opnieuw. De laatste negen jaar vond de rally plaats in Zuid-Amerika en de deelnemers moesten de snelste route nemen over het ruwe terrein van het continent, met rivieren, bergen en woestijnen.

/

Al sinds de eerste Dakar Rally in 1979 speelt Toyota een prominente rol in de wedstrijd. In beide klassen van de vierwiel-categorie zijn de auto’s van Toyota een bijzonder populaire keuze bij de deelnemende teams. Zo schreven TOYOTA GAZOO Racing South Africa en Toyota Auto Body in met onder meer de Land Cruiser en de Hilux Evo, vanwege hun duurzaamheid, soliditeit, betrouwbaarheid en het gemak waarmee ze zijn te onderhouden.

 
/

In 2017 boekte Toyota een zeer bemoedigend resultaat. Want van de 57 auto’s die de finish haalden, waren er maar liefst 27 door Toyota of een aanverwant merk gebouwd – de Hilux stond zelfs drie keer in de top 10. Team Land Cruiser Toyota Auto Body greep de winst voor het vierde achtereenvolgende jaar in de Production Division-categorie en Hino Team Sugawara pakte met de Hino Ranger de eerste plek bij de Trucks – voor het achtste achtereenvolgende jaar. Toyota blijft de kennis en ervaring uit de Dakar Rally benutten om steeds weer betere auto’s te maken.

Five Continents Drive Project

Vanuit een gedeelde passie voor de uitdagingen die autosport biedt, is het Toyota Five Continents Drive Project ontstaan. Het is de bedoeling dat medewerkers van Toyota tegen 2020 voertuigen van Toyota over de vijf continenten van de wereld rijden. Dat wordt een keiharde marathon in diverse klimaten en uiteenlopende culturen. Daarmee biedt het project onze medewerkers de kans om ‘uit de eerste hand’ de essentie van rijplezier te leren kennen. De ervaringen kunnen zij en wij gebruiken om nu en in de toekomst steeds weer betere auto’s maken.

Met een aantal doelen voor de korte termijn – zoals winst in de 24-uursrace van Le Mans, die ons dit jaar op de valreep ontglipte, en succes in het WRC – is het belangrijk dat we de geest van GAZOO uitdragen in alles wat we doen en dat we de opwinding van autosport delen met onze klanten en fans – de mensen die de niet-aflatende passie voor autosport met ons delen.

Toyota Cookiebeleid

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.