Het principe van de brandstofcel is al sinds 1838 bekend. Maar om die chemische reactie vervolgens veilig, efficiënt en met voldoende kracht onder de motorkap van een auto plaats te laten vinden... Daar komt een forse dosis innovatiekracht bij kijken. En geduld. Zo toonde Toyota al in 1996 zijn allereerste waterstofauto (de FCEV-1), maar duurde het nog bijna twee decennia om een exemplaar te ontwikkelen dat echt rijp is voor een marktintroductie. Aan dat lange wachten komt nu met de Toyota Mirai een eind.
Mirai is het Japanse woord voor toekomst. Een zorgvuldig gekozen naam, blijkt ook wel uit de toelichting van Akio Toyoda, President van Toyota Motor Corporation: “Tijdens de ontwikkeling zagen we een duurzame wereld voor ons waarin auto’s niet langer afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen. Dat was een uitdagend, maar inspirerend doel. En nu is het werkelijkheid geworden. De Mirai is een brandstofcelauto die op waterstof loopt.
Dat gas kan uit vrijwel alles worden gewonnen, zelfs uit afval. Uit een volle tank kan de Mirai genoeg energie halen om een huishouden een hele week van energie te voorzien. Het is een keerpunt in de automotive industrie. Deze auto gaat écht het verschil maken.”