Toyota engineer Tetsuya Tada over het GR Supra Racing Concept

‘Denk aan een Toyota GT86 op steroïden en je komt in de buurt van de nieuwe Supra’

Het was Kiichiro Toyoda, stichter van Toyota’s auto-afdeling, die zei dat ‘motorsport voor uitdagingen zorgt die de prestaties en de duurzaamheid verhogen en tevens tot de verbeelding van het publiek spreken’. Een credo dat een halve eeuw later nog altijd resoneert, zoals de Supra Racing Concept illustreert. Toyota World sprak met Tetsuya Tada, de Chief Engineer die bij Toyota GAZOO Racing verantwoordelijk is voor de nieuwe Toyota Supra.

Proficiat met de onthulling van het GR Supra Racing Concept, Tada-San. Vanwaar het idee om de raceversie eerst wereldkundig te maken?

“Dat was van meet af aan de bedoeling. Zoals je wellicht weet, is GAZOO Racing in de eerste plaats een motorsportmerk. We bouwen hoofdzakelijk circuitauto’s, waaruit af en toe straatauto’s voortvloeien. Dat is onze taak en tevens de boodschap die we willen uitdragen. Voor ons is het dus logisch dat de racevariant eerst uit het ei komt, zoals ook bij het Supra Racing Concept het geval is.”

Zijn er al concrete plannen om met de Supra te gaan racen?

“Concreet is misschien niet het juiste woord, eerder virtueel. Het Supra Racing Concept zal eerst zijn opwachting maken in Gran Turismo Sport, de racegame die in april van 2018 een update krijgt. Op dat platform zullen onze fans de Supra voor het eerst in actie kunnen zien en ook zelf kunnen besturen. Beter nog: Gran Turismo gaat een online raceformat op poten zetten dat door het FIA ondersteund wordt en waarin de Supra een centrale rol speelt.”

Het Supra Racing Concept is geconcipieerd volgens de LM GTE-regels die op Le Mans gelden

/
Een racegame is leuk, maar het echte werk is natuurlijk nog leuker. Zijn daar al ideeën over?

“Het spreekt voor zich dit studiemodel op een echt circuit thuishoort. Onze auto is geconcipieerd volgens de LM GTE-regels, zeg maar de vereisten om aan de 24 uur van Le Mans deel te nemen in wat vroeger de GT2-klasse was. Maar eerlijk gezegd hebben we nog niet beslist op welke reeks we de Supra precies gaan afstemmen, ook omdat er op dit moment nog geen duidelijkheid bestaat over de regelgeving op Le Mans. Het kan dus nog alle kanten op.”

/
Blijft de nieuwe Supra trouw aan de geest van zijn illustere voorgangers, of bewandelt hij een ander pad?

“De spirit van de vorige Supra’s laten doorleven in het nieuwe model, dat was een van onze hoofdtaken. Daarom zijn we al vroeg in de ontwikkeling te rade gegaan bij eigenaars van eerdere generaties om te ontdekken wat hen vandaag nog boeit in een auto die minstens zestien jaar oud is. Initieel deden we dat in verdekte termen, maar vorige jaar in Las Vegas – op de bekende ‘Supras in Vegas Meet’ – kon het al explicieter, met waardevolle feedback tot gevolg.”

/
Krijgt de volgende generatie een GRMN-badge, gezien GAZOO Racing tegenwoordig het hele performanceverhaal voor zijn rekening neemt?

“De circuitversie draagt de huiskleuren van GAZOO Racing, zoals onze raceauto’s altijd doen. De specifieke GRMN-benaming, die voor ‘GAZOO Racing: Meisters of the Nürburgring’ staat, dient enkel voor speciale versies van seriemodellen zoals de Yaris GRMN. We hebben nog niet beslist of we van de Supra ook een hardcore GRMN-versie gaan maken, maar zeker is dat de reguliere productieversie geen bijkomende typebenaming krijgt.”

Maar het is wel de bedoeling om de GRMN-familie in Europa te laten groeien, toch?

“GRMN staat voor een specifieke versie van een bepaald model, met een specifieke motor. In het geval van de Yaris is dat de 1.8 viercilinder met compressor die we ook voor Lotus bouwen. In Japan liggen de kaarten anders. Daar heb je GR Sport-versies van bijna alle modellen.”

De circuitvariant is uitgedacht en gebouwd door TMG, Toyota Motorsport GmbH in Keulen

Maar het is wel de bedoeling om de GRMN-familie in Europa te laten groeien, toch?

“GRMN staat voor een specifieke versie van een bepaald model, met een specifieke motor. In het geval van de Yaris is dat de 1.8 viercilinder met compressor die we ook voor Lotus bouwen. In Japan liggen de kaarten anders. Daar heb je GR Sport-versies van bijna alle modellen.”

Zappen we even naar de straatversie van de Supra: gaat die er ongeveer uitzien zoals de FT-1 ontwerpstudie van 2014?

“Dat is een logische veronderstelling, maar niet echt het geval. De FT-1 Concept was een doorslag van de Vision-ontwerpstudie die we toen ook al voor Gran Turismo maakten, geen voorbode van het definitieve productiemodel. We hebben er destijds wel veel van geleerd. Het GR Supra Racing Concept is een betere leidraad voor de straatversie, je moet gewoon de race-outfit wegdenken.”

Het is een publiek geheim dat de straatversie van de Supra in samenwerking met BMW is ontstaan. Geldt dat ook voor de raceversie?

“Nee, de circuitvariant is uitgedacht en gebouwd door TMG, Toyota Motorsport GmbH in Keulen. Daar heeft BMW niets mee te maken. Raceklaar is het GR Supra Racing Concept evenwel nog niet, omdat we de aandrijflijn nog moeten afstemmen op het beoogde gebruik. Alles wat je aan de buitenkant en vanbinnen ziet, is wel functioneel – ook de specifieke ophanging onder het lichtgewicht koetswerk.”

Kunt u tot slot al iets zeggen over de lanceringsdatum van de Supra-straatvariant?

“Alleen dat die het lange wachten waard is, zowel esthetisch als dynamisch. Denk aan een Toyota GT86 op steroïden en je komt al aardig in de buurt.”

Lees meer

Toyota Cookiebeleid

Toyota.nl maakt gebruik van essentiële cookies, cookies ter verbetering van de website en social media en reclame cookies om u optimaal van dienst te zijn en te zorgen dat u relevantere advertenties te zien krijgt. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.