Hoe is het om als slechtziende atleet te skiën?

‘Start Your Impossible’ met Paralympiër Menna Fitzpatrick

Voor wie goed kan zien is het betreden van een skipiste vaak al een angstaanjagende ervaring. Hoe is het dan om als slechtziende atleet te skiën? Op die vraag geeft Toyota in het kader van haar ‘Start Your Impossible’-campagne antwoord. Met de campagne laat Toyota zien hoe het is om over de steilste hellingen met meer dan 100 km/u te skiën met slechts 3% zicht.

Onlangs lanceerde Toyota het Instagramaccount See Like Menna dat mensen door de ogen van de 18-jarige visueel gehandicapte Britse Paralympiër Menna Fitzpatrick laat zien hoe zij in de sneeuw te werk gaat op de ski’s. In samenwerking met Menna en haar begeleidende gids, Jennifer Kehoe, het Royal National Institute for the Blind in Londen en een team van oogheelkundige adviseurs werd een speciaal, visueel filter ontwikkeld om de ervaring voor de kijker zo realistisch mogelijk te maken. Het beeld wordt op deze manier namelijk heel vaag, precies zoals Menna Fitzpatrick de wereld dagelijks ervaart.

/
/
Puur vertrouwen

See Like Menna dompelt ons onder in de wereld van Menna Fitzpatrick. Het laat zien hoe de Paralympische skiester totaal vertrouwt op haar gids Jennifer Kehoe, die haar helpt bij het verkennen van de routes voor een race tot het controleren van de apparatuur en de Bluetooth-communicatie. Een klein foutje kan namelijk al het verschil betekenen tussen een medaille en uitschakeling.

Intense ervaring met een 360°-video

De ervaring wordt volledig meeslepend met een 360°-video op Facebook en YouTube die je als kijker op Menna’s ski's plaatst. Om de verschillende gradaties van visuele beperkingen verder te demonstreren, bevat de 360°-video ook andere Paralympische atleten: Marek Kubacka uit Slovenië en Maciej Krezel uit Polen. De video laat duidelijk de verschillende classificaties voor blinde sporters en de gradaties van visuele beperking zien: B1 (geen lichtperceptie) B2 (ongeveer 3% gezichtsvermogen) en B3 (4-10% gezichtsvermogen).

 
 
Start Your Impossible

Voor Toyota gaat mobiliteit verder dan alleen auto’s; het draait ook om het aangaan van uitdagingen en het waarmaken van dromen. See Like Menna maakt deel uit van Toyota's wereldwijde campagne 'Start Your Impossible', waarmee Toyota wil laten zien dat het onmogelijke mogelijk gemaakt kan worden.
Tot en met 2024 is Toyota Motor Corporation wereldwijd TOP Partner van het Internationaal Olympisch Comité (IOC). Daarmee is Toyota de enige global automotive sponsor.

/

Lees meer

Toyota Cookiebeleid

Toyota.nl maakt gebruik van essentiële cookies, cookies ter verbetering van de website en social media en reclame cookies om u optimaal van dienst te zijn en te zorgen dat u relevantere advertenties te zien krijgt. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.