Inschrijven nieuwsbrief Vraag proefrit aan Vraag brochure aan Vind uw dealer Stel direct uw vraag

Toyota 50 jaar in Nederland

26-06-2014. Toyota bestaat 50 jaar in Nederland. Het succesverhaal begint als in 1964 importeur Louwman & Parqui de import van Toyota’s naar Nederland op gang brengt. Louwman & Parqui is hiermee de oudste particuliere Toyota-importeur van Europa.

Op de AutoRAI van dat jaar presenteert Toyota de tweede generatie van de Crown. Deze grote, luxe sedan met een ongekende bouwkwaliteit is de eerste Toyota in Nederland. Nu, een halve eeuw later, staat Toyota synoniem voor innovatie, duurzaamheid, service, klanttevredenheid, loyaliteit en bouwkwaliteit. De cijfers onderstrepen dit: sinds de verkoopstart in Nederland verkocht Toyota in Nederland bijna 1,3 miljoen auto’s.

In de zomer van 1964 komt de export van Toyota naar Nederland echt goed op gang. Daarmee begint een zegetocht die nog lang niet ten einde is. Al decennialang worden successen geboekt, dankzij een sterke dealerorganisatie, met dealers die soms al 40 of zelfs 50 jaar trouw zijn aan Toyota.

Toyota staat voor betrouwbaarheid

De verscheidenheid aan modellen groeit en hiermee ook de populariteit van Toyota in Nederland. In de jaren ’70 en ’80 bijvoorbeeld bezorgen Toyota modellen als de 1000, de Corolla (de meest verkochte auto wereldwijd), de Tercel, de Camry, de Carina en de Starlet het merk een geweldig imago: veel waar voor je geld en o zo betrouwbaar. Hetzelfde geldt voor de Toyota Celica, de MR2 en de Supra: eerlijke, pure sportauto’s die Toyota óók sportief op de kaart zetten.

De huidige Toyota GT86 verloochent zijn afkomst wat dat betreft niet. De pur sang sportcoupé biedt voor een scherpe prijs ultiem rijplezier in zijn zuiverste vorm.

Toyota op circuit geduchte tegenstander

Behalve op de openbare weg bewijst Toyota zich ook op het Nederlandse circuit van Zandvoort. Dat begint in 1983 met de Corolla Cup. De Starlet Cup uit de jaren ’80 is met 40 auto’s zelfs de grootste merkencup die het circuit ooit gekend heeft. De Yaris Cup is ook populair. Die competitie wordt van 2001 tot en met 2003 verreden en is bedoeld als instapklasse voor beginnende coureurs.

Het Formule 1-avontuur van Toyota maakt een eind aan de Yaris Cup, maar dat weerhoudt privé-rijders er niet van om met hun Toyota het circuit in de duinen op te zoeken. Hun Celica of Supra blijkt een geduchte tegenstander in de populaire toerwagenkampioenschappen. Het circuit in Zandvoort kent zelfs lange tijd een heuse ‘Toyota bocht’

Yaris en Prius Europese ‘Auto van het Jaar’

Moet de Toyota Crown in 1964 nog een afstand van ruim 9.000 kilometer overbruggen om in Nederland te komen, 50 jaar later worden Toyota modellen al lang niet meer alleen in Japan geproduceerd. Toyota heeft in Europa productiefaciliteiten in onder meer Tsjechië (Kolín), Groot-Brittannië (Burnaston), Turkije (Arifiye) en Frankrijk (Valenciennes). In deze laatste fabriek produceert Toyota de Yaris en Yaris Hybrid.

Samen met de Carina E uit 1992 is de eerste generatie Yaris een van de eerste Toyota modellen die – net als later alle Avensis generaties – speciaal voor de Europese consument wordt ontwikkeld. Het design komt op conto van Toyota Europe Design Development in Nice, Frankrijk.

Dat de Yaris in 2000 als tweede Japanse auto ooit wordt uitgeroepen tot Europese ‘Auto van het Jaar’ (een initiatief van het Nederlandse Autovisie), doet het imago van Toyota in Nederland veel goed. De Yaris krijgt de handen van de jury op elkaar door onder meer zijn opvallend moderne techniek. Om diezelfde reden wordt in 2005 de tweede generatie van de Full Hybrid Toyota Prius tot ‘Auto van het Jaar’ verkozen.

Prius ontketent wereldwijd hybride revolutie

Op technisch gebied zet Toyota steeds weer nieuwe maatstaven, zoals de Full Hybrid aandrijflijn. Terwijl andere fabrikanten pas recentelijk hun eerste hybrideauto’s op de markt hebben gebracht, werkt Toyota alweer aan de vierde generatie van zijn Full Hybrid Prius.
De introductie van de Prius in 1997 ontketent een heuse hybride revolutie. Het is de eerste in serie geproduceerde Full Hybrid ter wereld. In het millenniumjaar maakt de Prius de oversteek naar Europa en ook naar Nederland. Inmiddels is de bijzonder gestroomlijnde hatchback niet meer uit het Nederlandse verkeersbeeld weg te denken. Anno 2014 staat de teller op zelfs 48.146 exemplaren.

Geen wonder dus dat ook de Yaris, de Auris en de Auris TS (Touring Sports) tegenwoordig als Full Hybrid leverbaar zijn. En met de komst van de 7-persoons Prius Wagon en semi-elektrische Prius Plug-in Hybrid kan inmiddels gesproken worden van een heuse Prius-familie.

Toyota het betrouwbaarst én hoge klantwaardering

Al zolang Toyota in Nederland aanwezig is, staat het merk bekend om de betrouwbaarheid van zijn modellen. Dit wordt onderstreept door diverse Nederlandse instanties, zoals de Consumentenbond. In de betrouwbaarheidsonderzoeken van de onafhankelijke consumentenorganisatie staan in de top 10 steevast diverse Toyota modellen. Bijvoorbeeld de Toyota RAV4, die in de Consumentengids Auto van 2013 als betrouwbaarste SUV wordt uitgeroepen.

In het hetzelfde onderzoek belandt de Toyota Avensis ook op 1, als betrouwbaarste middenklasse-auto. En ook de consument oordeelt positief over de bouwkwaliteit van zijn Toyota. De Toyota Verso werd al 11 van de 12 keer door de Nederlandse consument uitgeroepen tot beste MPV in het grootste klanttevredenheidsonderzoek van Nederland, de AutoWeek Tevredenheids Trofee. Ook de andere Toyota modellen, zoals de Auris en Prius, doen het traditioneel extreem goed in consumententevredenheidsonderzoeken

Toyota rijder altijd centraal

Begin juli arriveert de allernieuwste Toyota in Nederland, de nieuwe AYGO. Een verschil van dag en nacht met de eerste Toyota die door het Nederlandse publiek omarmd werd, de Crown. Het design van de compacte en brandstofefficiënte AYGO is bijvoorbeeld naar eigen smaak aan te passen. Het is het bewijs dat Toyota altijd de Toyota rijder centraal stelt.

Hoe dan ook: één ding hebben de Crown en AYGO met elkaar gemeen: dat is de bouwkwaliteit. Die is ook in het geval van de nieuwe AYGO boven elke twijfel verheven. Het Louwman College, het opleidingsinstituut van Toyota importeur Louwman & Parqui, zorgt er daarbij voor dat ook in de toekomst Toyota rijders optimaal tevreden kunnen blijven en de kwaliteit van de voltallige en zo gemotiveerde Toyota dealerorganisatie in Nederland gewaarborgd is.

Towards Zero Emission: Fuel Cell technologie

50 jaar nadat de eerste Crown voet op Nederlandse bodem zet, legt Toyota de laatste hand aan een auto die wederom voor opschudding zal zorgen, de eerste Fuel Cell Sedan van Toyota. Deze brandstofcelauto gaat volgend jaar al in productie. Dit past in de langetermijnvisie ‘Towards Zero Emission’ van Toyota.
Ook de Nederlandse dealerorganisatie bewijst zich op milieugebied. Onlangs ontvingen nagenoeg alle Toyota dealers het ‘Energielabel A’, dat bovenop het ‘Erkend Duurzaam’-certificaat komt dat de dealerorganisatie al sinds begin 2011 voert.

Kijk hier voor het complete persbericht.

Toyota Cookiebeleid

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.