Inschrijven nieuwsbrief Vraag proefrit aan Vraag brochure aan Vind uw dealer Stel direct uw vraag

Toyota onthult productierijpe Fuel Cell

Auto op waterstof

25-06-2014. Toyota heeft juist het doek getrokken van de eerste Fuel Cell auto die het in productie neemt. De auto – voorlopig nog Fuel Cell Sedan gedoopt – komt in april 2015 op de markt in Japan.

Europa en de VS volgen in de zomer van 2015, maar alleen in die gebieden waar de waterstofinfrastructuur enigszins ontwikkeld is. De komst van de Fuel Cell auto past naadloos in Toyota’s langetermijnvisie: Towards Zero Emission.

De onthulling in Tokio laat alleen het exterieur van de Fuel Cell Sedan zien. Het interieur wordt op een later moment onthuld. Dat geldt ook voor de specificaties van de Fuel Cell auto.

Waterstof is veelbelovende brandstof

Toyota’s streven om duurzame auto´s te bouwen, is gebaseerd op drie principes: het omarmen van verschillende energiebronnen, het ontwikkelen van extreem efficiënte auto’s met een lage uitstoot én ervoor zorgen dat deze duurzame auto’s gekocht worden omdat ze fijn zijn om te rijden. Waterstof kan uitstekend duurzaam worden geproduceerd met behulp van bijvoorbeeld zonne- en windenergie. Het is dan ook bij uitstek een veelbelovende alternatieve brandstof.

Meer dan 20 jaar getest

De Fuel Cell Sedan is het resultaat van ruim 20 jaar onderzoek, ontwikkeling en testen. Toyota startte aan het begin van de jaren negentig met de ontwikkeling van de eerste Fuel Cell auto’s. In 2002 was de techniek al zo betrouwbaar, dat Toyota in Japan en de VS de eerste auto’s liet testen door bedrijven en overheden.

Range van een benzine-auto

Sindsdien is dat testen niet meer gestopt en werd de techniek voortdurend verder verfijnd. De Fuel Cell auto die Toyota volgend jaar in productie neemt, heeft dan ook een range die gelijk staat aan die van een auto op benzine en het tanken neemt net zoveel tijd in beslag.

Het principe van de Fuel Cell auto

In de Fuel Cell auto bevindt zich een brandstofcelstack die elektriciteit opwekt door middel van een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof. De elektriciteit zorgt voor de aandrijving van de wielen. De waterstof wordt opgeslagen in extreem sterke lichtgewicht waterstoftanks en de uitstoot bestaat uit alleen maar waterdamp.

“Brandstofcel technologie zal in Europa aan populariteit winnen”

Karl Schlicht, Executive Vice President van Toyota Motor Europe: “We kijken bijzonder uit naar de komst van de brandstofcel technologie. Natuurlijk zijn er uitdagingen, zoals de beschikbaarheid van een goede infrastructuur om waterstof te kunnen tanken én de bekendheid van de Europese automobilist met waterstof. Maar Toyota kan bogen op een enorme ervaring met het introduceren van nieuwe technieken: wij hebben de hybride techniek groot gemaakt. In Europa zullen we de Fuel Cell Sedan stap voor stap introduceren in geselecteerde markten. We zijn ervan overtuigd dat, naarmate de tijd verstrijkt, waterstof in Europa aan populariteit zal winnen.”

Toyota Cookiebeleid

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.