Pionieren met hart en ziel

Een nieuwe generatie van
hybride power in de WEC

Na de teleurstelling van de 24 uur van Le Mans, gaat Toyota er komend weekend weer keihard tegenaan: de eerstvolgende WEC endurancerace staat alweer op het programma – en er is ook nog een wereldkampioenschap te winnen. Met de spectaculaire TS050 HYBRID gaat Toyota dus gewoon weer voluit, zes uur lang op de legendarische Nürburgring. We werpen een blik op de auto waarmee Toyota Gazoo Racing in Duitsland aantreedt.

Pionier van hybride racewagens

De Toyota TS050 HYBRID is de jongste telg van een almaar groeiende familie van racewagens die door Toyota zijn ontwikkeld met als belangrijkste doelen het bedenken, ontwikkelen en perfectioneren van de hybride technologie waarmee het merk de autowereld schoner, zuiniger en efficiënter helpt maken. Pionier Toyota presenteerde zijn eerste hybride aangedreven racewagen al in 2006 en sindsdien zijn de ingenieurs in Japan en bij Toyota’s autosportafdeling in het Duitse Keulen onafgebroken bezig geweest van die technologie verder te perfectioneren.

/
Alles nieuw

In de racewereld staan de technologische ontwikkelingen nooit stil en daarvan is de TS050 HYBRID een goed voorbeeld. Deze LMP1-auto is de opvolger van de gelijknamige racer uit 2016, maar beide modellen delen eigenlijk maar twee dingen: hun naam en de ‘cockpit’ van koolstofvezel waarin de coureur zijn werk doet. Deze constructie werd voor 2017 ongewijzigd overgenomen van vorig jaar, maar voor de rest hebben de Toyota-technici er talrijke gloednieuw ontwikkelde onderdelen aangeschroefd. Neem de motor: opnieuw een 2,4-liter V8 met dubbele turbo’s, maar volledig opnieuw ontworpen door Toyota’s racemotorspecialisten in Higashi-Fuji Technical Centre, Japan.

Efficiënte accu’s

De direct ingespoten V8 kreeg een nieuwe cilinderkop en een geoptimaliseerde verbrandingskamer voor een betere thermische efficiency en hogere compressieverhouding. Daarnaast werd het hybride systeem onderhanden genomen. Toyota gebruikt zowel op de voor- als op de achteras van de TS050 HYBRID MGU-k’s (Motor Generator Units-kinetic), elektromotoren die elektriciteit uit de remenergie opslaan in lithium-ion accu’s in de cockpit van de auto en per knopdruk beschikbaar stellen aan de coureur. Die MGU’s zijn compacter en lichter geworden en de lithium-ionbatterijen zijn dankzij jaren van doorontwikkeling tegenwoordig efficiënter en effectiever.

/
/
 
Aerodynamica

De TS050 HYBRID doet in het WEC mee in de hoogste energieklasse, die van 8 Megajoule. Maar niet alleen rauw vermogen telt (al leveren de V8 en de elektromotoren samen zo’n 1000 pk), ook aerodynamisch is de TS050 HYBRiD verbeterd. Al vereisten de nieuwe WEC-reglementen voor 2017 dat de auto’s aerodynamisch minder efficiënt zijn en daardoor langzamer. Vandaar dat de TS050 HYBRID een hogere neus kreeg (die voor meer luchtweerstand zorgt) en een smallere diffusor aan de achterkant (die zorgt voor neerwaartse druk door de lucht die onder de auto door gaat te geleiden).

Rollende testbank

Eigenlijk is elke TS050 HYBRID een rollende testbank. Want elke race is een testrit die leidt tot verbeteringen, van een sterkere versnellingsbak tot subtiele wijzigingen aan de wielgeometrie en slimme aerodynamische verfijning. Ook in de afgelopen weken is elk onderdeel opnieuw bekeken en waar mogelijk verbeterd.

/
‘Ever-beter Cars’

Soms doet pionieren pijn, zoals we zagen op Le Mans. Maar Toyota zal niet stoppen met het maken van ‘Ever-beter Cars’ (steeds betere auto’s) tot het elke race wint, dankzij onverslaanbare, betrouwbare technologie. Dat gaan we hopelijk zien op de Nürburgring. Maar we gaan het sowieso merken aan de Toyota’s van alledag die de komende jaren in de showrooms staan.

/
De 6 uur van de Nürburgring

De 6 uur van de Nürburgring is de 4e van 9 races in het WEC-kampioenschap 2017. De race start op zondag 16 juli, om 13.00 en is te zien op Eurosport en Motorsport.tv.
Kijk voor meer info op: fiawec.com

Toyota Cookiebeleid

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.