Groen-verlichte Eiffeltoren dankzij Toyota

Fuel Cell-technologie kleurt Eiffeltoren groen

Wie zich onlangs door de Franse binnenstad bewoog, werd getrakteerd op een wel heel bijzonder fenomeen: een groen-verlichte Eiffeltoren. En dat groen was niet zomaar groen: dit Parijse icoon werd namelijk verlicht met behulp van een GEH2-generator, die is gebaseerd op Toyota’s bewezen Fuell Cell-technologie. Weer een stap op weg naar een groenere toekomst.

Energy Observer Developments

De GEH2-generator is een project van de start-up EODev (Energy Observer Developments), dat zich volledig richt op het bedenken en aanbieden van duurzame energie-oplossingen. Volgens Jérémie Lagarrique van het bedrijf, is het de bedoeling om nieuwe oplossingen zo snel mogelijk in de praktijk te brengen. “We hopen dat ons initiatief van de duurzaam groen verlichte Eiffeltoren een vervolg krijgt van andere soortgelijke initiatieven, waarin schone energie een belangrijke rol speelt.” Lagarrique is overigens geen onbekende in deze wereld, hij was ook betrokken bij de Energy Observer, het eerste schip dat de wereld rond vaart op waterstof.

Groen-verlichte Eiffeltoren dankzij Toyota
De steden van morgen

De groen verlichte Eiffeltoren maakt deel uit van het evenement ‘Paris de l’hydrogène’, het parkgebied dat wordt begrensd door de Eiffeltoren. De gebruikte GEH2-generator voedt het Energy Observer-dorp dat tijdens het duurzame event aan de voet van de Eiffeltoren te vinden is. Veel ondernemingen met energie- en mobiliteitsoplossingen waarbij waterstof een rol speelt, presenteren hier hun voertuigen en toepassingen waarmee ze een duurzaam en innovatief perspectief op de steden van morgen demonstreren. De technologie van Toyota speelt een belangrijke rol op het evenement

Groen-verlichte Eiffeltoren dankzij Toyota
Stadsbus met brandstofceltechnologie

Zo zijn er zijn meerdere toepassingen te zien die gebruikmaken van Toyota’s vernieuwende brandstofceltechnologie, waaronder de nieuwe Toyota Mirai, een stadsbus met brandstofceltechnologie, de REXH2 maritieme ‘range extender’ en de GEH2-generator ontwikkeld met EODev. Al deze toepassingen zijn op de markt verkrijgbaar en bieden, mede dankzij Toyota-technologie, echte oplossingen voor bestaande problemen.

Op weg naar CO2-neutraal

Matt Harrison, President en CEO bij Toyota Motor Europe, legt uit waarom investeren in deze technologie zo belangrijk is: “Waterstof en brandstofceltechnologie spelen een sleutelrol wat betreft het doel van Toyota om per 2050 klimaatneutraal te zijn. Deze toezegging hebben we in 2015 gedaan toen we onze milieuplannen voor 2050 aankondigden en de Toyota Mirai net was gepresenteerd, ’s-werelds eerste in massa geproduceerde waterstofauto. Brandstofceltechnologie speelt een cruciale rol wat betreft het realiseren van een CO2-neutraal transportecosysteem. Niet alleen in de automobielsector, maar ook in de bus-, vrachtwagen-, spoor-, luchtvaart-, maritieme en stationaire energiesectoren.”

Groen-verlichte Eiffeltoren dankzij Toyota

Lees meer

Toyota handhaaft zich goed ondanks pandemie Toyota handhaaft zich goed ondanks pandemie 7,6 miljoen voertuigen verkocht, nettowinst groeit met ongeveer 10%, focus op CO2-neutraliteit richting 2050 Een leven lang Toyota Een leven lang Toyota Jos Houwers is 50 jaar werkzaam voor Toyota specialist Mengelers, nu is het tijd voor pensioen Toyota ontwikkelt motor op waterstof via de autosport Toyota ontwikkelt motor op waterstof via de autosport ‘Verbrandingsmotor’ zonder CO2-uitstoot De toekomst is elektrisch, ook bij Toyota De toekomst is elektrisch, ook bij Toyota Elektrisch rijden kan op diverse manieren