Nieuwe divisie richt zich op waterstof

Toyota signaleert groeiende interesse in waterstof

Toyota gelooft in alle mogelijkheden die waterstof biedt. Vandaar dat we al in 2014 een heuse waterstofauto op de markt brachten, ’s werelds eerste sedan met brandstofceltechnologie, de Toyota Mirai. Om de kansen van waterstof in Europa zo goed mogelijk te benutten, hebben we een nieuwe divisie opgericht: de Fuel Cell Business Group.

Samenleving zonder schadelijke emissies

De Toyota Fuel Business Group is gevestigd in Brussel en gaat het volgende doen: de businesscase van waterstof in Europa versterken en de introductie ervan in mobiliteit en andere terreinen ondersteunen. Waarom? Omdat steeds meer partijen tot de ontdekking komen dat waterstof een belangrijke bijdrage kan leveren aan een toekomstige samenleving zonder schadelijke emissies, zoals dat ook vermeld staat in de wereldwijd geldende Sustainable Development Goals (SDG), in 2015 opgesteld door de Verenigde Naties.

Nieuwe divisie richt zich op waterstof
Voordelen zijn zonneklaar

Thiebault Paquet, Director Fuel Cell Business Group: “De voordelen van waterstof zijn zonneklaar. Daarom verwachten we op korte termijn dat de wereldwijde verkoop van onze brandstofcelsystemen met factor 10 zal toenemen. Het is ook de reden waarom we onze productiecapaciteit drastisch vergroot hebben. Toyota loopt op waterstofgebied voorop, met forse investeringen in een ‘Hydrogen Society’ en de introductie van voertuigen van de volgende generatie, het creëren van nieuwe markten en het realiseren van extra productiecapaciteit.”

Groeiende interesse in waterstof

We verwachten dat met behulp van de Fuel Cell Business Group consumenten zich steeds meer bewust worden van de voordelen die waterstof biedt aan een breed scala aan toepassingen. Een duwtje in de rug zogezegd, want we signaleren de laatste tijd al een groeiende interesse en grotere investeringen in waterstof. Dat we onze brandstofceltechnologie beschikbaar stellen aan andere commerciële partijen helpt ook mee.

Nieuwe divisie richt zich op waterstof
Nieuwe Toyota Mirai

Al in 2014 introduceerde Toyota de Mirai, ‘s werelds eerste sedan die uitgerust is met brandstofceltechnologie en op waterstof rijdt. Sindsdien heeft Toyota de technologie telkens verder verbeterd met als resultaat een aandrijflijn die compacter, lichter en efficiënter is. Dit geoptimaliseerde Fuel Cell System debuteert in de tweede generatie Mirai die vanaf maart 2021 in Nederland leverbaar is voor prijzen die beginnen bij 65.995 euro. De nieuwe Mirai heeft bovendien een grotere actieradius van 650 kilometer (WLTP). Behalve de Mirai rijden deze truck en trein trouwens ook op waterstof. Zo zie je maar, waterstof kent vele toepassingen!

Toyota Mirai schuin van voren

Lees meer

Waarschuwing voor valse Whatsapp-berichten Waarschuwing voor valse Whatsapp-berichten Bericht ontvangen? Direct verwijderen Een leven lang Toyota Een leven lang Toyota Jos Houwers is 50 jaar werkzaam voor Toyota specialist Mengelers, nu is het tijd voor pensioen Toyota ontwikkelt motor op waterstof via de autosport Toyota ontwikkelt motor op waterstof via de autosport ‘Verbrandingsmotor’ zonder CO2-uitstoot Toyota introduceert nieuwe bZ reeks Toyota introduceert nieuwe bZ reeks Nieuwe volledig elektrische modellen stellen de mens centraal