Het beste rallyteam aller tijden

De WRC-geschiedenis van Toyota

Toyota is terug in de rallysport. Gelukkig maar. Want het Japanse merk was decennialang een van de vaste namen in een sport die in zijn hoogtijdagen populairder was dan de Formule 1. Een sport waarin Toyota wist uit te groeien tot een van de beste teams aller tijden. We nemen een kijkje in de ralllygeschiedenis van een legendarisch team.

Herkansing

Het rally-avontuur van Toyota begon in 1972, dankzij een ambitieuze Zweed. Ove Andersson (geboren in 1938, overleden in 2008) was een succesvolle rallyrijder die sinds de vroege jaren 60 zijn naam had gevestigd in de rallysport. Andersson had zijn sporen verdiend met enkele Franse automerken, met name sportwagenmerk Alpine, waarmee hij in 1971 het wereldkampioenschap voor constructeurs wist te winnen. Maar Andersson wilde meer. Hij liet zijn oog vallen op het wereldmerk Toyota, dat net als hij grote internationale ambities had in de autosport.

De eerste zege

Toyota en Andersson richtte samen Toyota Team Andersson op, het eerste Europese rallyteam dat financieel en materieel werd ondersteund door een autofabrikant. Het team debuteerde dat jaar in de beroemde Britse RAC Rally in Wales met een Toyota Celica, en wist meteen de zege in zijn klasse te behalen. Niet dat het team meteen domineerde, want in de extreem competitieve rallywereld was daar meer voor nodig. Een strakke organisatie bijvoorbeeld, en constante doorontwikkeling van de auto’s. Daarvoor verhuisde Andersson het team in 1975 van Zweden naar Brussel.

Ove Andersson en Björn Waldegard tijdens de Britse RAC Rally in 1973
Motorsport

Het team werd omgedoopt in Toyota Team Europe (TTE). Er werd gereden met Toyota’s Corolla en Celica; het eerste rallysucces voor het team werd geboekt door Hannu Mikkola in een Corolla 1600, toen hij in 1975 de Finse 1000 Meren Rally won. Maar er was meer nodig om van Toyota een wereldkampioen te maken. Een belangrijke stap in dat proces was een nieuwe verhuizing, dit keer naar Keulen in Duitsland. Daar werd een autosportafdeling opgezet met de naam Andersson Motorsport GmbH (later Toyota Motorsport GmbH) – het rallyteam bleef gewoon TTE heten.

Simo Lampinen, Hannu Mikkola en Timo Makinen na de winst in 1975 bij de 1000 Lakes Rally
Steeds meer winst

In 1982 begon het harde werken zijn vruchten af te werpen. Met de Celica 2000GT (type RA63) pakten rijder Björn Waldegard en copiloot Hans Thorszelius de overwinning in de Rally van Nieuw-Zeeland, gevolgd door teamgenoten Per Eklund and Ragnar Spjuth. Een jaar later introduceerde het team de Celica Twincam Turbo (type TA64), waarmee het ongenaakbaar bleek in de zwaarste rally’s die destijds in Afrika werden gereden (zie kader). In 1983 won Toyota de Ivoorkust Rally, een jaar later de nog heftiger Safari Rally. Dat deed TTE ook in de twee daaropvolgende jaren.

Toyota Celica
Celica GT Four ST165

De volgende stap was een vierwielaangedreven versie van de Celica. Die werd in 1988 gepresenteerd en heette Celica GT Four ST165. Kinderziekten voorkwamen topresultaten in dat jaar, maar in 1989 behaalde de Fin Juha Kankkunen de zege in de rally van Australië en werd hij 3e in het rallykampioenschap. Datzelfde jaar behaalde de Spanjaard Carlos Sainz (vader van de huidige Formule 1-coureur Carlos Sainz jr.) in zijn eerste seizoen met Toyota drie podiumplaatsen. Het was een voorbode voor meer, want in 1990 won Sainz zijn eerste coureurswereldkampioenschap met Toyota; het team werd tweede in het constructeurskampioenschap.

Toyota Celica GT Four
Ultieme beloning

Daarna ging het snel. Met de komst van de Celica GT Four ST 185 in 1992 werd Sainz opnieuw wereldkampioen en Toyota opnieuw tweede in het constructeurskampioenschap. In 1993 werd Toyota eindelijk constructeurskampioen, nadat Juha Kankkunen coureurskampioen werd en voor de eerste maal het constructeurswereldkampioenschap voor Toyota won. Jaren van hard werken leverden eindelijk de ultieme beloning op: Toyota was de eerste Japanse autofabrikant ooit die WRC-constructeurskampioen werd. En het ging maar door: in 1994 greep de Franse Toyota-rijder Didier Auriol de wereldtitel voor coureurs, met Toyota opnieuw als winnende fabrikant.

Met de Celica GT Four ST 185 werd Carlos Sainz in 1992 opnieuw wereldkampioen
Einde van een tijdperk

De Celica ST185 en diens opvolger, de GT Four ST205, waren in de daaropvolgende jaren minder succesvol. En in 1998 volgde het einde van een tijdperk, toen de Celica na al die succesvolle jaren plaats maakte voor de nieuwe Toyota Corolla WRC-auto. Daarmee werd Toyota nog tweede in het kampioenschap, maar het einde van een tijdperk was nabij. In 1999 kondigde Toyota aan dat het al zijn aandacht vanaf het jaar 2000 ging verleggen naar de Formule 1 en dat dit het laatste jaar was waarin de rallywereld kon genieten van de Japanse spektakelstukken.

De Celica GT Four ST205 was helaas minder succesvol
Waardig afscheid

Het WRC-programma was ten einde, maar niet zonder dat Toyota nog één keer liet zien wat het in zijn mars had. In een felbevochten seizoen 1999 greep het team nipt naast de coureurstitel, maar werd het voor de laatste keer tot dan toe constructeurskampioen. Een meer dan waardig afscheid. Daarna stond er voor het eerst in 26 jaar geen Toyota meer aan de start van het rallywereldkampioenschap. Gelukkig is het merk sinds dit jaar weer terug waar het zo lang heeft thuisgehoord.

Toyota Celica
Toyota doet weer mee in de WRC tijdens de Rally van Zweden
 
Terug van weggeweest

Tot nu toe kende het Toyota GAZOO-rallyteam een vliegende WRC-start met de meer dan 380 pk sterke Yaris WRC 1,6-liter turbo. In de eerste rally van 2017, de zware Rally Monte Carlo, pakten coureur Jari-Matti Lattvala en navigator Miika Anttilla de tweede plaats. Daarna won hetzelfde duo de Rally van Zweden: Toyota’s eerste WRC-zege sinds 1999! Tijdens de loodzware Rally van Corsica begin april 2017 behield Latvala zijn tweede plaats in het rijdersklassement. Het Toyota GAZOO-rallyteam staat hiermee derde in het algemeen klassement. Toyota doet dus weer volop mee in de top.

Rally's in Afrika

Afrikaanse helden

Toyota behoort tot de meest succesvolle rallyteams die ooit hebben deelgenomen aan de zwaarste rally’s van allemaal, die van Afrika. Lang voordat de rally Parijs-Dakar werd bedacht, werden rally’s die meetelden voor het wereldkampioenschap op het Afrikaanse continent verreden. De in westelijk Afrika verreden Ivoorkust Rally was een heel bekende, later kwam daar de Safari Rally in Oost-Afrika bij.

Toyota behoort tot de meest succesvolle rallyteams
Zwaarste ter wereld

De eerste editie van de Ivoorkust rally werd in 1969 georganiseerd. Vanaf het seizoen 1978 tot aan het seizoen 1992 was deze rally een ronde van het Wereldkampioenschap Rally, en daarmee naast de Safari Rally een van de twee langeafstandsevenementen op de kalender. De Safari Rally werd verreden vanaf 1953, maar maakte pas vanaf 1973 (tot 2002) onderdeel uit van het WRC. De rally stond bekend als de zwaarste ter wereld. Toyota won de Safari Rally maar liefst negen maal, waarvan drie keer achtereen, van 1983 tot en met 1985.

De safari rally stond bekend als de zwaarste ter wereld
De beste

De Toyota Celica GT Four, waarmee Toyota al zijn wereldkampioenschappen won, is de succesvolste Japanse rallywagen ooit. Bovendien hoort de auto thuis in de top 10 van meest succesvolle rallyauto’s aller tijden: de Celica won in totaal zes World Rally Championship-titels. Driemaal werd een rijder coureurskampioen met de Celica: Carlos Sainz (1990 en 1992, met copiloot Luis Moya), Juha Kankkunen (1993, copiloot Nicky Grist) en Didier Auriol (1994, met copiloot Bernard Occeli). Daarnaast won Toyota twee constructeurstitels met de Celica, in 1993 en 1994.

 
Toyota Cookiebeleid

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.