De Groene Maand van Toyota

Rekening houden met het milieu als tweede natuur

Onze reis begint met een blik op de wereld om ons heen. We zien de schoonheid en de pracht, maar ook de problematiek met het milieu. Wat we zien, vertalen we bij Toyota naar initiatieven om de uitdagingen op milieugebied aan te pakken en acties te bedenken die het milieu onder de aandacht brengen van onze medewerkers, de plaatselijke bevolking en de rest van de wereld.

Juni: de groenste maand van het jaar!

Waarom is juni zo belangrijk voor Toyota?

Juni is de maand waarin Toyota er extra op toeziet dat milieudenken een tweede natuur wordt voor zijn medewerkers. Juni wordt bij ons dan ook de Groene Maand genoemd, een jaarlijks terugkerende periode waarin we ernaar streven onze inspanningen op milieugebied te verdubbelen. Het is zeer zeker geen nieuw initiatief: onze eerste Groene Maand was al in 1973!

/

Hier wil ik meer van weten

Waarom juni?

Toen wij in 1973 de Groene Maand lanceerden, kozen we bewust voor de maand juni met het oog op de Wereldmilieudag van de VN (5 juni) en de Groene Week van de Europese Unie (EU), eind mei.

Wat doet Toyota tijdens de Groene Maand?

In de Groene Maand organiseren we wereldwijd evenementen die onze activiteiten op milieugebied, zowel intern als extern, nog eens extra onder de aandacht brengen. Elk jaar kiezen we een ander thema, dat aansluit op een EU-thema of een onderwerp dat binnen de organisatie naar voren komt. Door de jaren heen heeft de Groene Maand aandacht besteed aan waterbesparing, energiereductie, luchtkwaliteit, de circulaire economie en biodiversiteit. De activiteiten variëren van interne exposities waarin medewerkers laten zien hoe hun werkzaamheden bijdragen aan het milieu, tot wedstrijden en externe presentaties.

/
/
Voorbeeld van een Groene Maand-initiatief

Dat zijn de bijenkorven op het terrein van het Toyota Parts Centre South of France (TPCSF). Bijen zijn van groot belang voor het bestuiven van bloemen en gewassen. Ze staan daarom symbool voor de ontwikkeling en het behoud van biodiversiteit, maar tonen tegelijkertijd de broosheid van het milieu.
Vanuit TPCSF heeft een groep vrijwilligers enthousiast deelgenomen aan dit Groene Maand-project. Vorig jaar hebben ze twee bijenkorven geplaatst. Een plaatselijke imkervereniging deelde zijn kennis en vaardigheden met de vrijwilligers van Toyota om er zeker van te zijn dat de bijenkorven goed verzorgd worden.

Ook het plaatselijke gemeentebestuur en de lokale bevolking toonden zich solidair door gebruik van fytosanitaire producten te vermijden en het grasmaaien uit te stellen, zodat er voor de bijen voldoende wilde bloemen zouden zijn om nectar te verzamelen.
Bijzondere dank gaat uit naar de leden van de vereniging en de vrijwilligers van TPCSF, die met grote vastberadenheid dit project van de grond kregen.

/
/
/
/

De kracht van woorden

Jongeren krijgen een stem

Gezien het belang van milieujournalistiek als instrument voor milieubewustzijn en verandering sponsort Toyota de Young Environmental Journalist of the Year Award, een jaarlijkse onderscheiding voor jonge milieujournalisten, in samenwerking met de Singapore Environment Council, de milieuraad van Singapore.

/

Hier wil ik meer van weten

De problematiek aan de orde stellen

De winnaar van 2015 was Syed Muhammad Abubakar, een freelance journalist uit Pakistan. Hij werd verkozen boven een aantal andere inspirerende kandidaten vanwege de creativiteit en flair waarmee hij belangrijke problemen onder de aandacht wist te brengen.
Syed schreef indrukwekkende artikelen over onder andere klimaatverandering, wateropslag, de effecten van overstromingen en de uitdagingen voor de ecosystemen van onze planeet, met name waar dit Pakistan betreft.

/
Een baken van hoop

Syed Muhammad Abubakar gelooft stellig in het belang van eerlijke en accurate journalistiek om mensen bewuster te maken van het milieu: ‘Hoewel milieujournalistiek in Pakistan een lage prioriteit geniet, geloof ik stellig dat deze prijs als een baken van hoop zal dienen en de milieujournalistiek nieuwe impulsen zal geven.’
Hij vervolgt: ‘Ik ben geroerd door de wetenschap dat Toyota en de Singapore Environment Council aandacht besteden aan deze problematiek die zo vaak opzijgeschoven wordt omdat andere nijpende economische vraagstukken voorrang krijgen.’

/

Bebouwen, maar dan met planten

Waarom investeren wij in planten?

Planten spelen een cruciale rol in veel levenscycli op onze planeet. Ze zijn voor alle soorten essentieel als voedselbron en habitat. Zonder planten zou de samenleving zoals we die kennen ernstig bedreigd worden.

/

Hier wil ik meer van weten

Waar gaat het om?

Toyota streeft ernaar om de kostbare leefomgeving waarin wij allen wonen te beschermen. We vinden het dan ook belangrijk om deze passie voor milieubehoud door te geven aan toekomstige generaties. In samenwerking met de Foundation for Environmental Education (FEE) en Kew zet Toyota zich in om het milieubewustzijn van kinderen te bevorderen door middel van de Great Plant Hunt.
Dit lesprogramma legt de nadruk op biodiversiteit en vraagt bijzondere aandacht voor planten en de soorten die ermee verbonden zijn. Het maakt deel uit van het wereldwijde Eco-Schools initiatief om het milieubewustzijn onder jongeren te vergroten.

/
Wat doet Toyota in de praktijk?

Toyota financiert de vertaling en verspreiding van lesmateriaal voor kinderen op de lagere school. Het materiaal wordt vervolgens via het FEE-netwerk beschikbaar gesteld aan scholen.

/
/
/
/
Wat zijn de details?

Het programma is in november 2015 van start gegaan. Momenteel zijn er 10 landen, 308 scholen, 3244 leerkrachten en 34.287 leerlingen bij betrokken, verspreid over heel Europa. De educatieve aspecten van het programma zijn gebaseerd op de onderwijsprincipes van de FEE en behelzen tal van praktische buitenactiviteiten, zoals habitats in kaart brengen, natuurschriftjes bijhouden, actief aan de slag gaan met het verbeteren van een bepaalde habitat en het ‘kijk zelf’-onderzoek, de zogeheten Earthwalk.

/

Lees meer

Toyota Cookiebeleid

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.