Hoe ruiger, hoe beter

40 jaar Toyota in de Dakar Rally

Altijd de grenzen opzoeken voor ‘Ever-better Cars’

Toyota GAZOO Racing omarmt Toyota’s filosofie van grenzen opzoeken om zo steeds betere auto’s te maken – Making Ever-better Cars. Onder de meest extreme condities van autosport, ontwikkelen we nieuwe technologieën. En aan de hand van de moeilijkste uitdagingen, vinden we nieuwe oplossingen en nieuwe manieren om te verbeteren. Er is één race die nog meer dan andere races handelt in de geest van deze filosofie: de Dakar Rally. Een rally die een unieke Toyota historie kent. Tijdens Dakar draait het niet alleen om snelheid. Kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid zijn net zo belangrijk.

/

Vertrouw in betrouwbaarheid

De Dakar Rally is met een afstand van bijna 9.000 kilometer in slechts 2 weken een van de zwaarste testcases voor mens en machine. De combinatie van immens hoge zandduinen, verraderlijke rivierbeddingen en ongelooflijk hoge snelheden is moordend voor de deelnemers en vergt het uiterste van elk onderdeel van de auto’s. Onder dergelijk extreme condities is één ding belangrijk: betrouwbaarheid. Daarom is Toyota de eerste keuze van veel rallycoureurs.
 


’42,4% van de auto’s die in 2016 finishte, was een Toyota’

 

Heet van de naald

Volg Toyota in Dakar 2018 aan de hand van dagelijkse updates

Ontdek meer

Hilux: 50 jaar onoverwinnelijk

Veel autofabrikanten maken stuntvideo’s als ‘ultieme tests’ voor publicatie op YouTube. De Toyota Hilux hoeft echter niets te bewijzen. De Hilux doorstaat al sinds 1968 ultieme tests. Van eigenaren die tot in de verste uithoeken van de wereld wonen. Op weg naar 50 jaar onoverwinnelijk.

Ontdek de Toyota Hilux

Toyota Hilux Dakar

/
Verbeterde onafhankelijke achterwielophanging met 12% meer beweging
/
In het midden geplaatste V8-motor
/
4WD
/
Minder gewicht
/

Ontmoet het Dakar-team

In 2012 verscheen de Toyota Hilux voor het eerst aan de start van de Dakar Rally. Aan Dakar 2018 doen drie Toyota’s Hilux mee. De volledig nieuwe Toyota Hilux kent verschillende mechanische verbeteringen. Die brengen de prestaties op een nog hoger plan. De pick-up heeft er ruim 3.000 zware testkilometers opzitten. De nieuwe Hilux borduurt voort op de betrouwbaarheid en duurzaamheid van zijn voorganger en biedt een verder verbeterde ‘handling’ en balans. De perfecte ingrediënten voor de winst in Dakar!

/
#309

Coureur: Bernhard Ten Brinke

Land: Nederland

Dakar-hoogtepunten: hoogste plaats 7

Wetenswaardigheid: Bernhard is eigenaar/directeur van een familiebedrijf dat in keukens op maat handelt

/
#309

Navigator: Michel Périn

Land: Frankrijk

Dakar-hoogtepunten: 3 overwinningen (1994, 1995 en 1996)

Wetenswaardigheid: Michel is al sinds 1984 een professionele navigator

/
#304

Coureur: Giniel De Villiers

Land: Zuid-Afrika

Dakar-hoogtepunten: 7 podiumplaatsen, 1 overwinning (2009)

Wetenswaardigheid: Slechts één keer belandde Giniel buiten de top-10 (2007)

/
#304

Navigator: Dirk von Zitzewitz

Land: Duitsland

Dakar-hoogtepunten: 1ste deelname in 1997, 1 overwinning (2009)

Wetenswaardigheid: Dirk deed voor de 1ste keer mee op een motorfiets

/
#301

Coureur: Nasser Al Attiyah

Land: Qatar

Dakar-hoogtepunten: 2 overwinningen (2011 & 2015)

Wetenswaardigheid: Nasser heeft een bronzen olympische medaille voor kleiduiven schieten

/
#301

Navigator: Matthieu Baumel

Land: Frankrijk

Dakar-hoogtepunten: 1 overwinning (2015)

Wetenswaardigheid: Matthieu is 6-voudig kampioen in diverse motorraceklassen

Dakar 2018

/
+ 500 deelnemers, 60 nationaliteiten
/
Bijna 9.000 kilometers
/
10de rally in Zuid-Amerika
/
15 dagen rallyrijden

De historie

Thierry Sabine is in 1978 de initiatiefnemer van de Dakar Rally die oorspronkelijk door de Sahara-woestijn trok. Elk type voertuig werd toegelaten, zolang het maar een motor en wielen had. Tot 2008 vond de rally jaarlijks in Noord-Afrika plaats. In het jaar daarop verhuisde de rally naar Zuid-Amerika. De naam van de rally bleef dezelfde, evenals het gedachtengoed.
 

De route

Met bijna 9.000 kilometer en zeven van de 14 etappes volledig offroad, is Dakar 2018 een van de zwaarste rally’s uit de afgelopen jaren. Voor de 40ste editie keert de rally terug naar Peru. Op 6 januari 2018 is in de Peruaanse hoofdstad Lima de start. Voordat deelnemers op 11 januari 2018 de grens met Bolivia oversteken, moeten ze ontelbare en immens hoge duinen bedwingen. Vanuit de Boliviaanse stad La Paz gaat het zuidwaarts, over de uitgestrekte hoogvlaktes van het land. De finish is op 20 januari 2018 in de Argentijnse stad Córdoba.

/

Meer over Toyota GAZOO Racing

Toyota cookiebeleid

Toyota.nl maakt gebruik van essentiële cookies, cookies ter verbetering van de website en social media en reclame cookies om u optimaal van dienst te zijn en te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u hiermee akkoord gaat, kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.