Bernhard ten Brinke:

‘Toyota móet Dakar gaan winnen!’

Hij barst van de ambitie en weet het zeker: “Toyota moet dit jaar Dakar winnen”, zegt coureur Bernhard ten Brinke. En hij zegt het niet direct, maar hij bedoelt natuurlijk dat zijn Toyota Hilux van Toyota GAZOO Racing de winnende wagen moet worden. Bernhard is een man met een missie, dat bleek tijdens de Pre-proloog op het Eurocircuit in Valkenswaard. Daar vertelt hij over zijn grote doel.

Voor Bernhard en zijn team is de Pre-proloog in Valkenswaard vooral een demonstratie. De echte voorbereiding zit ’m in rally’s als de Rallye du Maroc – waar hij twee weken voor zijn optreden in Valkenswaard nog derde werd – en in de testdagen in Peru, vlak voor de start van de Dakar. Dat betekent echter niet dat er geen echte Dakar-kriebels loskomen daar in Valkenswaard. “Wat denk je zelf?”, glundert Bernhard. “Alle deelnemers zijn er, alle fans zijn er. Dit is toch hartstikke gaaf?”

Dichterbij komt Dakar niet

Zodra Ten Brinkes Hilux wordt gestart wordt het publiek in Valkenswaard onrustig en opgewonden. Als dat een voorbode is, dan wordt januari een prachtige maand voor Bernhard en Toyota GAZOO Racing. Vlak voor hij het Eurocircuit te lijf gaat zegt Bernhard: “Dichterbij dan dit komt Dakar in Nederland niet.”

‘Schat, ik heb een nieuwe hobby!’

Voor een paar gelukkige Nederlanders was Dakar in elk geval heel dichterbij. Door een proefrit te maken in de Toyota PROACE konden zij een proefrit winnen in de Dakar-Hilux van Toyota GAZOO Racing, met Bernhard als chauffeur. “Wat ik verwacht?”, zegt Chantalle van der Heijden. “Tsja, ik denk dat het één grote Efteling-belevenis wordt. Ik ben niet bang, maar ik voel toch wel wat gezonde spanning. Dit doe je namelijk niet elke dag.”

/
/
Gewoon heel vet

Dico van den Heuvel treedt zijn rallyrit eerder met jeugdige onbezonnenheid tegemoet, maar ja, hij is dan ook pas zestien. “Het zal wel flink heen en weer gaan in die wagen, maar ik heb er zin in. Dit is gewoon heel vet!”, zegt hij terwijl de mensen van Toyota GAZOO Racing hem insnoeren in de stoel naast Bernhard. De V8 van de Toyota geeft een brul, en als de stofwolk is opgetrokken staat Dico alweer naast de Hilux, een rondje Eurocircuit en een ervaring rijker.

Alleen maar gedrift

“Niet normaal!”, glundert Dico. “We hebben heel die ronde lang alleen maar gedrift. En ik heb mijn hoofd gestoten, maar dat geeft niks. Het was nog veel vetter dan ik dacht!” Ondertussen is Bernhard alweer vertrokken, met Chantalle naast hem. Die heeft na terugkomst een boodschap voor haar echtgenoot: “Schat! Ik heb een nieuwe hobby!”

/
Veel respect

Ook Tugrul Kilic is diep onder de indruk van zijn rit naast Bernhard. “Ik vroeg Bernhard om de party mode aan te zetten. Nou, hij heeft geluisterd!”, grijnst hij. “Ik had wel verwacht dat ik veel adrenaline zou voelen, maar dit was boven verwachting. Dit had ik nooit willen missen.” Tugrul, Dico en Chantalle praten nog lang na. Chantalle: “Ik heb veel respect voor Xavier Panseri, Bernhards navigator. Ik bedoel, je ziet nauwelijks waar je heengaat, als je dan óók nog de route moet kunnen lezen moet je echt wel wat in je mars hebben.”

/
Meedoen met de top

De driehoek Ten Brinke – Panseri – Toyota GAZOO Racing heeft gelukkig ook heel wat in z’n mars. Vorig jaar won Bernhard als eerste Nederlandse autocoureur een etappe in Le Dakar. De gedachte aan die geweldige dag maakt dat hij haast niet kan wachten tot het zondag 6 januari 2019 is en de Dakar-rally weer van start gaat. “Een etappe winnen is een fantastisch gevoel. Zeker als het de zwaarste etappe van de hele rally is, dan weet je dat je kunt meedoen met de top.”

/
‘Ik kan ermee vliegen en ik kan ermee winnen’

Bernard: “Voor mijn uitval vorig jaar lagen we op de derde plek algemeen, maar eerlijk gezegd zou ik niet tevreden zijn geweest met een derde plek. Er zit veel meer in. Ik wil winnen, met Toyota. De Hilux is dé auto die je nodig hebt als je offroad gaat. Hij is bulletproof, ik ken ’m door en door en hij betekent heel veel voor me. Ik kan ermee rijden, ik kan ermee vliegen en ik kan ermee winnen, dat weet ik bijna zeker.”

Winnen moet ons doel zijn

“De Hilux is compleet nieuw ontwikkeld voor 2019: de zitpositie is beter, de motor is nóg sterker en de balans is verbeterd, de auto is heerlijk wendbaar en doet precies wat ik wil. Ik zit met een gigantische grijns achter het stuur. Winnen moet ons doel zijn, dat kan niet anders”, aldus Bernard. Nadat Bernhard nog een brullende ronde over het Eurocircuit heeft afgewerkt, staat monteur Pedro Espinoza de Hilux te poetsen. “Meer hoef ik vandaag niet te doen”, zegt hij. “De Hilux is zo ontzettend sterk, die merkt echt niks van deze Pre-proloog.

/
Enorme klappen

“Als er geen externe factoren in het spel zijn, hebben we van de motor en bak tijdens de Dakar ook niks te vrezen. Onze belangrijkste taak is het om na de etappe de vering en de wishbones te checken, die krijgen enorme klappen daar in de woestijn. Voor ons is het al mooi als we finishen, wij monteurs weten dan dat we het goed gedaan hebben. Maar winnen? Dat zou de wereld voor ons betekenen. En Bernhard is een enorm goede rijder. Als iemand het kan…”

/
Specificaties Hilux:

V8, 380 pk, 600 Nm, middenmotor, sequentiële zesversnellingsbak, BF Goodrich-terreinbanden

Lees meer

Toyota cookiebeleid

Toyota.nl maakt gebruik van essentiële cookies, cookies ter verbetering van de website en social media en reclame cookies om u optimaal van dienst te zijn en te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u hiermee akkoord gaat, kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.