Landelijke finale Yaris Energy Challenge

Zuinigheidskampioenen trekken ten strijde

Hoe lang kun je met de Toyota Yaris Hybrid volledig elektrisch rijden? Die vraag stond centraal tijdens de finale van de Yaris Energy Challenge. De Yaris Hybrid kan tot 50 procent van de tijd elektrisch rijden. Opladen is niet nodig, want dat doet de Yaris Hybrid helemaal zelf.

Met de Yaris Energy Challenge kon je bij de Toyota dealer een proefrit maken in de nieuwe Yaris Hybrid. Hierbij was het de bedoeling om zo lang mogelijk elektrisch te rijden. Een uitdaging die veel mensen aangingen. Per dealer werd bepaald wie het langst elektrisch gereden had. Vervolgens hebben we al deze zuinigheidskampioenen uitgenodigd voor de grote finale bij Rijvaardigheidscentrum Lelystad. Hier streden ze om de eervolle titel ‘De Zuinigste Yaris-rijder van Nederland’. De hoofdprijs loog er niet om: een gloednieuwe Yaris Hybrid Bi-Tone!

/
Beter, veiliger én zuiniger autorijden

Op de finaledag verwelkomde Toyota maar liefst 100 finalisten plus introduceés. Het was dus een gezellige boel, daar in Lelystad. De finalisten moesten in groepjes wederom hun best doen om met de Yaris Hybrid zo lang mogelijk elektrisch te rijden. Tegelijkertijd vermaakten de introduceés zich met een aantal leerzame rijvaardigheidstrainingen. Hierbij werden ze bijgestaan door de professionele mannen en vrouwen van Prodrive Training, specialist in beter, veiliger én zuiniger autorijden.

Waar zijn we aan begonnen?

Toyota World was aanwezig bij de feestelijke finale. Toyota rijder Jeanette Flotman (63) uit Kortenhoef staat op het punt deel te nemen aan een rijvaardigheidsproef. Wij mogen met haar meerijden in haar Auris Hybrid. Maar wat gaan we eigenlijk doen? “We rijden met 40 km/uur over dat witte weggedeelte verderop. Dat is superglad. Het is net alsof je over ijs rijdt. De kunst is om de wegglijdende auto in zijn baan te houden.” Waar zijn we aan begonnen?

/
/
 
IJzig kalm

Dochter Kirsten (37) die naast haar moeder zit, is ook zenuwachtig. Tijd om op adem te komen, geeft Jeanette ons niet. Ze trapt kordaat het gaspedaal van haar Auris in en rijdt op het ‘ijs’ af. Op het moment dat we dit bereiken, verliezen de wielen hun grip en maakt de auto een heftige schokbeweging. Jeanette blijft ijzig kalm en doet wat de rijinstructeurs hebben gezegd: niet remmen, kijken in de richting waar je heen wilt en die kant op sturen. Ze richt de neus van de Auris de goede kant op en rijdt van het simulatie-ijs af.

Supercool!

“Je weet dat het eraan komt, en toch schrik je zodra de auto wegglijdt”, zegt Jeanette na afloop. Dochter Kirsten kan het nauwelijks geloven: “Supercool van je ma!” Inmiddels maakt haar moeder zich op voor datgene waarom ze naar Lelystad is gekomen, de Yaris Energy Challenge. “Bij de dealer reed ik 63 procent van de tijd die de proefrit duurde volledig elektrisch, de beste score. M’n verbruik bedroeg 3,2 l/100 km. Dat is zelfs onder de fabrieksopgave.” We spreken af Jeanette na haar challenge weer te spreken. Zet hem op!

/
/
/
Oh, nee

“Geen flauw idee”, zegt Jeanette na de challenge op de vraag hoe ze denkt het gedaan te hebben. “Voor m’n gevoel heb ik best vaak elektrisch gereden. Elke keer als de benzinemotor bijsprong, dacht ik: oh nee”, lacht ze. Wellicht kan Jeanette tips krijgen van Arthur Gerritzen (45) uit Venray. Hij is de winnaar van het ochtendgedeelte. Hiermee maakt hij 50 procent kans op de hoofdprijs, een nieuwe Yaris Hybrid Bi-Tone. “Het moeilijkste is dat je de route niet kent. Je kunt vooraf niet bepalen waar je het beste elektrisch kunt rijden.”

Goed nagedacht

“Er is door Toyota goed over de route nagedacht”, vervolgt Arthur. “Iedereen vertrekt in een Yaris met hetzelfde gewicht. Als er benzine is verbruikt, wordt dit bij de volgende finalist gecompenseerd met ballast in de vorm van zakjes zand. Maar ik heb geen idee hoe ik het ervan af heb gebracht.” Jaap van Lamoen heeft wel een idee hoe hij het gedaan heeft: “Niet best. Bij de dealer reed ik 66 procent van de tijd elektrisch, maar dat lukte nu niet. De cuisecontrol werkte net even anders dan in mijn Toyota C-HR. Ik ben dus benieuwd.”

/
Hybride rijden is een feest

Vincent (32) is de zoon van Jaap en vertelt dat zijn vader nog maar sinds kort hybride rijdt. “Hij maakt er echt een sport van om zo zuinig mogelijk te rijden. Hij checkt elke dag vijf keer of zijn zonnepanelen op het huis een besparing hebben opgebracht, dus rijden in de Toyota C-HR is een feest voor hem’, lacht Vincent. “Ikzelf rij al jaren diesel, maar ik moet zeggen dat ik dat hybride rijden met de C-HR ook heel fijn vind.”

/
/
 
Heel onwerkelijk

Aan het einde van de finale wordt duidelijk hoe Jeanette, Arthur en Jaap het gedaan hebben. Goed, maar er kan er maar één de winnaar zijn en dat is Michael Zitter uit Oss. Hij reed maar liefst 66 procent van de tijd volledig elektrisch! “Heel onwerkelijk”, reageert Michael op de hoofdprijs. “Ik heb niet eens heel bewust zuinig gereden, maar eigenlijk zoals ik altijd rij, heel normaal. En om dan een nieuwe Yaris Hybrid Bi-Tone te winnen, is heel onwerkelijk. En nog wel in mijn lievelingskleur blauw!”

Kans maken op een stoere e-bike? Doe dan de Auris Energy Challenge!

Toyota Cookiebeleid

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.