Toyota handhaaft zich ondanks pandemie

7,6 miljoen voertuigen verkocht, focus op CO2-neutraliteit

Toyota heeft zich met 7,6 miljoen verkochte voertuigen goed gehandhaafd in 2020, ondanks corona. De nettowinst is met 10% gestegen, terwijl de netto-omzet afnam. In Europa kromp de verkoop 7%, terwijl de markt met 14% kromp. Voor Europa verhoogt Toyota de verkoopverwachting naar anderhalf miljoen auto’s voor 2025 – marktaandeel van ruim 7%.Toyota wil met uiteenlopende technologische oplossingen voor alle klanten en op alle markten werken naar CO2-neutraliteit in 2050.

Toyota handhaaft zich wereldwijd

Ondanks dat Toyota wereldwijd zo’n 1,3 miljoen voertuigen minder verkocht in boekjaar 2020, heeft het zich met een netto-omzet van 219,5 miljard euro goed gehandhaafd. De nettowinst kwam uit op 18,1 miljard euro, ongeveer 10% meer dan vorig jaar. Dat is mede te danken aan kostenreducties in de afgelopen jaren, zodat het break-even point verlaagd is naar twee miljoen voertuigen.

Voor 2025 verhoogt Toyota in Europa de verkoopverwachting en stuurt erop aan dat 90% van zijn modellengamma bestaat uit geëlektrificeerde modellen. Er zijn dan 55 geëlektrificeerde modellen, waaronder tien volledig emissievrij.

CO2-neutraliteit

In de auto-industrie houdt CO2-neutraliteit in dat in alle processen van de levenscyclus van een auto – productie, transport, gebruik, energieverbruik en recycling – de CO2-emissie naar 0 is teruggebracht. Toyota wil tegen 2050 volledig CO2-neutraal zijn. Daarvoor investeert het in talloze emissiearme technologieën en innovaties, zoals batterijtechnologie, solid-state batterijen en nog efficiëntere elektromotoren.

Toyota gelooft dat het niet op één oplossing moet richten, maar op meerdere. Zodat klanten wereldwijd bijdragen aan CO2-reductie – met emissievrije modellen, hybridemodellen en modellen op waterstof. In 2025 wil Toyota wereldwijd al 70 geëlektrificeerde modellen aanbieden, waarvan 15 batterij-elektrisch.

Waterstof en brandstofceltechnologie

Toyota gelooft en investeert ook in brandstofceltechnologie. Die technologie kan vooral in de zware transport- en vervoerssector worden toegepast, in trucks, vliegtuigen, schepen en de industrie.

Ook in verbrandingsmotoren kan waterstof de CO2-emissie reduceren. Waterstofbrandstof en andere hernieuwbare alternatieven met waterstof en biobrandstof kunnen de CO2-emissie van bestaande voertuigen sterk verlagen. Daarbij is de bestaande infrastructuur te gebruiken, net als de bestaande voertuigen.

Met nieuwe technologieën en samenwerking met andere partijen wil Toyota – toonaangevend op het gebied van CO2-reductie – bereiken dat het in 2050 CO2-neutraal is en dat niemand wordt uitgesloten van CO2-neutraal vervoer.

Toyota Motor Europe verhoogt voor 2025 verkoopverwachting

Afgelopen jaar verkocht Toyota in Europa ruim een miljoen voertuigen. Terwijl de markt 14% kromp, verkocht Toyota 7% minder voertuigen, mede dankzij de geëlektrificeerde modellen. Toyota’s marktaandeel was nog nooit zo groot. Het blijft daarom het aanbod geëlektrificeerde modellen uitbreiden om iedere consument het product met de laagste CO2-emissie te bieden. Toyota verwacht in 2025 1,5 miljoen voertuigen te verkopen – een marktaandeel van ruim 7% - waarvan 150.000 emissievrij en zo’n 1,2 miljoen met (plug-in) hybride aandrijving. Dan vertegenwoordigen de geëlektrificeerde modellen 90 % van de verkoop van Toyota in Europa.

Lees meer

Elektrische Toyota Mirai: 1.000 km op tank waterstof Elektrische Toyota Mirai: 1.000 km op tank waterstof Toyota Mirai vestigt wereldrecord en bewijst dat waterstoftechnologie belangrijkste oplossing is voor emissievrij rijden Groen-verlichte Eiffeltoren dankzij Toyota Groen-verlichte Eiffeltoren dankzij Toyota Toyota’s Fuel Cell-technologie geeft Eiffeltoren groen licht De toekomst is elektrisch, ook bij Toyota De toekomst is elektrisch, ook bij Toyota Elektrisch rijden kan op diverse manieren Toyota introduceert Mirai met 'Advanced Drive' Toyota introduceert Mirai met 'Advanced Drive' Rijassistentie waarbij de mens centraal staat