Let’s go...

to Le Mans 2017!

Toyota GAZOO Racing neemt ook in 2017 deel aan het zinderende FIA World Endurance Championship, beter bekend als het WEC. Het strijdwapen? Een sterk verbeterde TS050 HYBRID. Het doel? De 24 uur van Le Mans winnen! Let’s go!

Herkansing

De 24 Uur van Le Mans is een legendarische race die elk jaar honderdduizenden raceliefhebbers naar Frankrijk trekt, maar ook miljoenen TV-kijkers over de hele wereld interesseert. Deelnemen aan Le Mans is al bijzonder, maar de race daadwerkelijk winnen is ultiem. In 2016 greep Toyota GAZOO Racing net de gouden Le Mans-medaille mis. Balen natuurlijk, maar 2017 biedt een herkansing en die pakken we heel serieus aan.

Drie auto’s!

Toyota GAZOO Racing neemt dit seizoen niet met twee, maar met drie auto’s deel aan Le Mans! Drie keer kans op de titel dus. Ook tijdens de 6 Uur van Spa­Francorchamps, voorafgaand aan Le Mans, rijden we met drie auto’s.

Intensief ontwikkelingstraject

Toyota komt met de TS050 HYBRID uit in de hoogste klasse van het kampioenschap, de LMP1-klasse. Om in die klasse mee te kunnen komen, is toptechnologie vereist. Wees gerust, dat heeft de TS050 HYBRID. Alle auto’s hebben een intensief ontwikkelingstraject doorlopen. Er zijn in totaal al 30.000 testkilometers afgelegd tijdens vier 30-uurs endurancetestsessies en vijf tests op de circuits Paul Ricard, Motorland Aragon en Portimao.

Verbeterde V6

Wat is er allemaal nieuw aan de geoptimaliseerde TS050 HYBRID? Je kan beter vragen: wat is er niet gewijzigd? Allereerst even de motor. In de ontwikkelingscentra in Higashi-Fuji en Keulen is een verbeterde versie van de direct ingespoten 2,4-liter V6-turbobenzinemotor ontwikkeld. De motor heeft een andere cilinderkop en een geoptimaliseerde verbrandingskamer voor een betere thermische efficiency en compressieverhouding.

Straatmodellen

Toyota koppelt de V6-motor aan een 8MJ hybride systeem, bestaande uit een elektromotor vóór en achter. Dankzij kleinere en lichtere motorgeneratorunits (MGU) en een verder doorontwikkelde krachtige lithium-ion batterij is de aandrijflijn krachtiger een efficiënter dan ooit. Het leuke is: ook jij kan op termijn profiteren van deze technologie. Toyota vertaalt racetechniek namelijk ook zijn straatmodellen.

Aanpassingen

Er zijn wat nieuwe regels in het FIA World Endurance Championship van 2017. Vooral op het gebied aerodynamica. Toyota GAZOO Racing houdt zich natuurlijk aan de regels en heeft daarom de frontsplitter met 15 mm verhoogd, een smallere diffuser achter toegepast, de neus gewijzigd, sidepods aangepast en grotere zijspiegels gemonteerd. Ga je hier iets van merken? Jazeker! Alle aanpassingen resulteren in iets hogere rondetijden op Le Mans.

Grote namen

Wie gaan er rijden? Grote namen natuurlijk. In TS050 HYBRID #7 rijden Mike Conway, Kamui Kobayashi én José María López. De coureurs Sébastien Buemi, Anthony Davidson en Kazuki Nakajima nemen plaats in auto #8. De laatste auto, met nummer #9, valt onder verantwoordelijkheid van Stéphane Sarrazin, Yuji Kunimotor en Nicolas Lapierre. Succes heren! Le Mans begint sneller dan je denkt!

De FIA WEC 2017 kalender
  • 16 april – 6 Uren van Silverstone (Verenigd Koninkrijk)
  • 6 mei – 6 Uren van Spa-Francorchamps (België)
  • 17-18 juni – 24 Uren van Le Mans (Frankrijk)
  • 16 juli – 6 Uren van Nürburgring (Duitsland)
  • 3 september – 6 Uren van Mexico
  • 16 september – 6 Uren van Austin (Verenigde Staten)
  • 15 oktober – 6 Uren van Fuji (Japan)
  • 5 november – 6 Uren van Shanghai (China)
  • 18 november – 6 Uren van Bahrein

“Toyota GAZOO Racing neemt dit seizoen niet met twee, maar met drie auto’s deel aan Le Mans!”

Lees meer

Toyota Cookiebeleid

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.