Toyota’s robotrevolutie

Op weg naar betere mobiliteit voor iedereen

Je verwacht het wellicht niet, maar bij Toyota spelen robots niet alleen in de productie een grote rol. Robots en kunstmatige intelligentie bieden namelijk tal van mogelijkheden voor de toekomstige mobiliteit. Van het verschaffen van goede zorg voor ouderen en gehandicapten tot de wijze waarop we in met onze auto’s omgaan.

Om het kwaliteitsniveau te verhogen en de kosten te verlagen is Toyota in de jaren 70 begonnen met de ontwikkeling van industriële robots voor de productie van auto’s. Dertig jaar later werd het Partner Robot programma opgezet volgens de richtlijnen van Toyota: ‘Het verrijken van de maatschappij door middel van fabricage’. Men begon met de ontwikkeling van robots die in staat waren om gereedschap te gebruiken, mensen met een beperkte bewegingsvrijheid te helpen en een helpende hand te bieden op medisch vlak en bij het verplegen van mensen.

Partner Robots komen tot leven

De eerste resultaten van deze inspanningen werden in 2005 getoond, in de vorm van de eerste geavanceerde machines van dit type: Humanoid, i-foot en – twee jaar later – Robina. Doordat hij zijn gehele ‘lichaam’ kon bewegen en aansturen, kon Humanoid lopen, gereedschap gebruiken en trompet spelen (dankzij volledig functionerende vingers en lippen). In een later stadium kon hij ook vioolspelen. Het schelp-achtige zitcompartiment maakte onbelemmerde en comfortabele mobiliteit voor ouderen mogelijk – en het was nog leuk ook om erin rond te rijden.

robot speelt viool
Partners in de zorg

In 2007 werd de robot Robina aan de wereld voorgesteld, die zelfstandig kon denken, voorwerpen kon dragen en zelfs een gesprek kon voeren. De ontwikkelaars hoopten zelfs dat zij ooit een ‘partner’ van onze doctoren en verpleegsters kon worden.
In 2011 werden nieuwe leden van de Partner Robot-familie gepresenteerd, die ondersteunen bij de verpleging van mensen en in de gezondheidszorg, bij het verrichten van huishoudelijke taken en het vervoeren van personen over korte afstanden.

uitleg robot mogelijkheden zorg
Met hart en ziel werken aan robotica

In 2013 werd het Toyota Heart Project aangekondigd onder het motto ‘Inspiring the heart, inspiring you’. Met dit project wordt onderzocht hoe kunstmatige intelligentie ingezet kan worden om robots op emotioneel vlak te laten communiceren met mensen. Hiervoor moeten de robots gezichtsuitdrukkingen, gebaren en herinneringen kunnen herkennen, maar ook leren gevoelens en genegenheid te tonen en een vertrouwensband op te bouwen. Later dat jaar introduceerde Toyota spraakherkenningstechnologie en een natuurlijke taalverwerking voor Kirobo, een robot-astronaut die werd ontwikkeld in het kader van het Kibo Robot Project.

doorzichtige robot kijkt over de wereld uit
Eerste gesprek in de ruimte

Robot Kirobo bracht 18 maanden door in het International Space Station, waar hij geschiedenis schreef door als eerste robot te praten in de ruimte: “Op 21 augustus 2013 zette een robot een kleine stap richting een betere toekomst voor ons allen”, zo zei hij. Later nam hij samen met JAXA-astronaut Koichi Wakata op succesvolle wijze deel aan het eerste gesprek tussen een robot en een mens in de ruimte.

man in ruimte station met eerste pratende robot
Een kleine vriend

In 2015 Introduceerde Toyota een doorontwikkelde variant van Kirobo: de compactere Kirobo Mini. Deze 100 millimeter hoge ‘communicatiepartner’ werd ontwikkeld om mensen gezelschap te houden en met hen te communiceren.

De kleine Kirobo kan op een natuurlijke manier met mensen in zijn omgeving praten, waarbij hij zijn ‘hoofd’ en zijn ‘handen’ beweegt. Kirobo Mini begrijpt wat er wordt gezegd en kan gezichtsuitdrukkingen interpreteren, zodat hij op de emoties van de gebruiker kan reageren. De robot kan zelfs onthouden wat de gebruiker leuk vindt, wat hij niet leuk vindt en welke gebeurtenissen er in het verleden hebben plaatsgevonden.

kleine robot zit op hand
Nieuwe perspectieven

Omdat Toyota van mening is dat iedereen moet kunnen genieten van bewegingsvrijheid, is in 2016 een draagbaar apparaat voor blinden en slechtzienden geïntroduceerd met de naam Project Blaid. Dit hulpmiddel helpt gebruikers om de wereld te ervaren op een wijze die niet mogelijk wordt gemaakt door blindengeleidestokken, hulphonden en GPS-apparaat.

Helpende hand

Het hoefijzervormige apparaat, dat is voorzien van onboard camera’s, wordt op de schouder van een gebruiker geplaatst en detecteert vervolgens objecten als bewegwijzering, roltrappen, trapjes en uithangborden. Met behulp van spraakbesturing, knoppen, luidsprekers en trillingen wordt gecommuniceerd met de gebruiker, terwijl Bluetooth® technologie de koppeling met een smartphone mogelijk maakt om nog meer functies te kunnen gebruiken. Hoewel dit nog maar het begin van een opwindende reis is, vormt het Project Blaid concept een mooi voorproefje van de wijze waarop blinden en slechtzienden in de toekomst ondersteund kunnen worden.

Een toekomst vol kunstmatige intelligentie

2015 is de geschiedenisboeken ingegaan als een cruciaal jaar voor wat betreft de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie en het vergaren van kennis op het gebied van robotica. Toyota kondigde de oprichting van het Toyota Research Institute Inc. (TRI) aan, een nieuw bedrijf waarvan het hoofdkantoor in de buurt van Stanford University is gevestigd en dat een tweede vestiging heeft nabij het Massachusetts Institute of Technology (MIT). Op beide locaties is op het universiteitsterrein een centrum voor kunstmatige intelligentie gebouwd.

Een duurzame toekomst voor iedereen

Er werd een investering gedaan van 1 miljard dollar om onderzoeken op te starten – een aanvulling op een investering van 50 miljoen dollar die in een eerder stadium werd gedaan voor de bouw van de twee centra. De voornaamste taak van TRI is om met behulp van kunstmatige intelligentie en big data het onderzoek en de ontwikkeling te versnellen om toekomstige uitdagingen aan te gaan en bij te dragen aan een duurzame toekomst waarin iedereen veiliger en vrijer kan leven, zonder stress te ervaren.

Werken aan de droom van mobiliteit

TRI kreeg aanvankelijk drie taken: het beperken van de kans dat auto’s betrokken raken bij een aanrijding, de toegankelijkheid van mobiliteit verbeteren ongeacht de bewegingsvrijheid die mensen hebben en de mobiliteit binnenshuis verbeteren, met name voor oudere mensen. De kennis die TRI bij wordt opgedaan met betrekking tot kunstmatige intelligentie zal de technologie in de toekomst significant veranderen. Daarmee wordt de droom van Toyota van een samenleving waarin iedereen mobiel is werkelijkheid.

logo toyota research institute
Toyota Cookiebeleid

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.