Toyota brandstofcelmodule voor universeel gebruik

Met vermogen van 60 kW of 80 kW

Toyota investeert in waterstoftechnologie, al jaren. Toyota is bijvoorbeeld een van de eerste fabrikanten die een waterstofauto in serieproductie nam, de Mirai, waarvan binnenkort een nieuw model uitkomt. De technologie is nu ‘verpakt’ in een compacte, kubusvormige module. Een brandstofcel die met waterstof stroom maakt in een handzaam formaat, universeel in te zetten in voertuigen, vaartuigen en stroomgeneratoren. Een module die feitelijk voor iedere fabrikant en toepassing bruikbaar kan zijn.

Groeiende belangstelling voor brandstofcel

In de afgelopen jaren zie je in steeds meer landen initiatieven om waterstof te gebruiken voor mobiliteit en energielevering. De vraag naar brandstofceltechnologie om met waterstof de benodigde elektriciteit te maken stijgt dus. Toyota speelt daar met de brandstofcelmodule (Fuel Cell System Module) op in.

Toyota presenteert universele brandstofcelmodule
Module rechtenvrij

Toyota wil met deze brandstofcelmodule bedrijven helpen om de CO2-uitstoot te verlagen. De ontwikkeling en verkoop van brandstofcelsystemen is daarom onderdeel van de activiteiten om het gebruik van waterstof te bevorderen. Ook voor andere partijen die zonder kostbaar onderzoek snel over een brandstofcel willen beschikken, rechtenvrij en zonder betaling voor patenten.

Toyota presenteert universele brandstofcelmodule
Vermogen van 60 kW of 80 kW

De module is er in vier formaten met een maximale capaciteit van 60 kW of 80 kW en spanningslevering van 400 tot 750 volt. Brandstofcel, waterstoftank, koeling en de controle-elektronica zitten in de module. Het is als het ware plug-and-play. De unit past in de motorruimte van auto’s, bussen en trucks. De module kan tevens worden ingezet als noodstroomvoorziening of voor de levering van elektriciteit in stationaire toepassingen. En het is mogelijk om meerdere modules aan elkaar te koppelen als meer capaciteit nodig is. Toyota wil de brandstofcelmodule in het voorjaar van 2021 in productie nemen.

Toyota heeft van meet af aan oog voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Sinds de oprichting in 1937 is dat een van de uitgangspunten. In de zogenaamde Guiding Principles is toen al vastgelegd dat het bedrijf zich inzet voor een veiliger, groenere en een meer betrokken maatschappij. Toyota transformeert nu van mobiliteitsbedrijf naar een bedrijf dat nieuwe technologie ontwikkelt voor betere connectiviteit, autonoom rijden, het delen van auto’s en elektrificatie. Het beschikbaar stellen van de brandstofcelmodule aan andere partijen is een duidelijk voorbeeld van de doelstelling om breed bij te dragen aan het bereiken van een betere en schonere wereld.

Toyota presenteert universele brandstofcelmodule
Dit project draagt in hoge mate bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen, de Sustainable Development Goals.
Toyota presenteert universele brandstofcelmodule

Lees meer

Taxi! Toyota Mirai is eerste waterstoftaxi in Nederland Taxi! Toyota Mirai is eerste waterstoftaxi in Nederland Gemeente Den Haag krijgt eerste taxivloot op waterstof. 35 Toyota’s Mirai rijden in de Hofstad taxiritten. Waterstofauto’s snel goedkoper dan hybride auto's Waterstofauto’s snel goedkoper dan hybride auto's Professor Katsuhiko Hirose ontwikkelt bij Toyota waterstofauto’s. Hij vertelt over de ontwikkelingen van waterstof en de toekomst van mobiliteit. Hybride belangrijke aandrijfvorm in transitietijdperk Hybride belangrijke aandrijfvorm in transitietijdperk Meer dan twintig jaar geleden bracht Toyota haar eerste hybride auto op de markt. Sinds die tijd is de vraag naar schone mobiliteit alleen maar gestegen. Een roadtrip bewijst: waterstof heeft de toekomst Een roadtrip bewijst: waterstof heeft de toekomst Waterstof gaat straks een grote rol spelen als het om autorijden gaat. Peter van Casteren, coördinator technische trainingen voor Toyota-importeur Louwman & Parqui vertelt waarom.