Toyota onhult nieuwe Le Mans Hypercar

GR010 HYBRID langeafstandsracer voor 2021

De cijfers beloven spektakel! Hybride-aandrijflijn van 500 kW/680 pk met daarin een elektromotor die 200 kW/272 pk op de voorwielen kan loslaten. Er zit dus power genoeg in de volledig nieuwe GR010 HYBRID die Toyota GAZOO Racing uitbrengt in het World Endurance Championship 2021. Een het leuke is: deze raceauto is de opmaat naar een toekomstige Toyota Hypercar voor de openbare weg.

Toyota Le Mans Hypercar met winnende aandrijftechnologie

De Toyota GR10 HYBRID is uitgerust met aandrijftechnologie van de Toyota TS050 HYBRID, de auto die Toyota GAZOO Racing grote racesuccessen bracht waaronder het huidige wereldkampioenschap WEC en drie keer de winst op Le Mans. De bewezen succesvolle technologie wordt benadrukt door nieuwe Racing Hybrid-branding.

Toyota GR010 HYBRID
Met de signatuur van toptechnici van Toyota

De GR010 HYBRID is een prototype raceauto die in de afgelopen 18 maanden is ontwikkeld in samenwerking met ingenieurs van het Europese hoofdkantoor van Toyota GAZOO Racing in Keulen, Duitsland en de experts van Higashi-Fuji in Japan op het gebied van geëlektrificeerde hybride-aandrijflijnen.

Toyota GR010 HYBRID front
Kleurstelling ontleend aan Toyota Hypercar GR Super Sport

Het opvallende design van het prototype is geïnspireerd op de Hypercar GR Super Sport die vorig jaar tijdens de 24 uur van Le Mans zijn publieksdebuut maakte en momenteel in ontwikkeling is. Om dit nieuwe racehoofdstuk voor Toyota GAZOO Racing en de band tussen zijn race- en straatauto’s aan te duiden, is de GR010 HYBRID voorzien van een nieuwe kleurstelling met iconisch GR-opschrift.

Toyota GR010 HYBRID back
Kostenbesparend initiatief

Als onderdeel van een kostenbesparend initiatief dat in de regelgeving van het WEC is opgenomen, is de GR010 HYBRID 162 kg zwaarder dan zijn voorganger TS050 HYBRID en heeft hij ongeveer 32 procent minder vermogen. Toyota GAZOO Racing verwacht dan ook dat de nieuwe raceauto per ronde ongeveer tien seconden langzamer is op Le Mans. Verder zijn de afmetingen van de GR010 HYBRID groter, namelijk 250 mm langer, 100 mm breder en 100 mm hoger.

Toyota GR010 HYBRID
Nieuw: elektrische aandrijving op de voorwielen

Voor de eerste keer sinds zijn deelname aan het World Endurance Championship is de raceauto van Toyota GAZOO Racing niet uitgerust met een motorgenerator op de achteras, maar alleen met de toegestane motorgenerator op de vooras. Dit hield in dat er op de GR010 HYBRID een startmotor moest worden gemonteerd, evenals een volledig hydraulisch remsysteem achter.

Toyota GR010 HYBRID side

De Nederlander Rob Leupen is Team Director en zegt het volgende over de GR010 HYBRID: “Deze categorie raceauto’s vertegenwoordigt een nieuw racetijdperk, met een andere filosofie en nieuwe concurrenten. Hierdoor komt de nadruk komt te liggen op de snelheid van de coureurs en een optimale strategie. We dagen onszelf altijd uit om processen te verbeteren en nog beter te kunnen presteren. We kunnen dan ook niet wachten om de GR010 HYBRID aan onze fans te laten zien.”

Lees meer

Dit is de impact van corona op topsporters Dit is de impact van corona op topsporters Paralympiër Jetze Plat aan het woord in inspirerende video Een leven lang Toyota Een leven lang Toyota Jos Houwers is 50 jaar werkzaam voor Toyota specialist Mengelers, nu is het tijd voor pensioen Toyota ontwikkelt motor op waterstof via de autosport Toyota ontwikkelt motor op waterstof via de autosport ‘Verbrandingsmotor’ zonder CO2-uitstoot Toyota introduceert nieuwe bZ reeks Toyota introduceert nieuwe bZ reeks Nieuwe volledig elektrische modellen stellen de mens centraal