Toyota brandstofcelsysteem voor Energy Observer

Varend waterstoflaboratorium maakt reis rond wereld

Omdat waterstof een essentieel onderdeel is van dit unieke project, is Toyota al vanaf het begin betrokken bij de Energy Observer. Tijdens de zes jaar durende wereldreis die in 2017 begon, vaart de bemanning van de Energy Observer voor het eerst ‘energie-autonoom’ de wereld rond. Het elektrisch aangedreven schip van de toekomst maakt gebruik van diverse vormen van hernieuwbare energie en een systeem dat CO2-vrij waterstof produceert uit zeewater.

Oplossingen voor een ecologische energietransitie

In lijn met Toyota’s Environmental Challenge 2050 demonstreert de Energy Observer oplossingen die een ecologische energietransitie promoten. Die oplossingen moeten in de toekomst op grote schaal toepasbaar zijn en energienetwerken efficiënter maken. Energy Observer wil bewijzen dat een schonere wereld een realistisch doel is. Toyota heeft het compacte Fuel Cell System in de Energy Observer speciaal voor het schip ontwikkeld met componenten die het ook in de Toyota Mirai gebruikt. Het systeem blijkt zeer efficiënt en betrouwbaar en zorgt in de Energy Observer voor alle energie voor de reis over de Atlantische en Grote Oceaan.

/
Flexibel en schaalbaar

Toyota’s ontwikkelingsteam voltooide in slechts zeven maanden de bouw en montage van de compacte brandstofcelmodule. Dit bewijst de flexibiliteit en de schaalbaarheid van Toyota’s brandstofceltechnologie voor uiteenlopende toepassingen. Eind vorig jaar is de module getest in het schip terwijl dat nog op de scheepswerf lag. Inmiddels wordt de techniek op volle kracht op zee getest. Medio februari vaart de Energy Observer af voor de etappe van dit jaar. Inmiddels is het Toyota Fuel Cell System ook in bussen en trucks toegepast en de toepassing in een schip is een nieuwe stap in de ontwikkeling van een waterstofsamenleving.

/
Nauwe samenwerking Toyota en Energy Observer

Johan van Zyl, President en CEO van Toyota Motor Europe, zegt: "We zijn trots dat we de veelzijdigheid van het Toyota Fuel Cell System verder kunnen demonstreren. Onze ontwikkelingsteams hebben nauw samengewerkt met het team van Energy Observer om de module te ontwikkelen en in te bouwen in het bestaande schip. Dit project laat zien dat de Toyota Fuel Cell-technologie te gebruiken is in elke omgeving en in veel bedrijfstakken. Het is altijd heel inspirerend om te werken met mensen die dezelfde doelen willen bereiken en dit project ondersteunt onze visie voor een waterstofsamenleving.”

Lees meer

Hybride belangrijke aandrijfvorm in transitietijdperk Hybride belangrijke aandrijfvorm in transitietijdperk Meer dan twintig jaar geleden bracht Toyota haar eerste hybride auto op de markt. Sinds die tijd is de vraag naar schone mobiliteit alleen maar gestegen. Een roadtrip bewijst: waterstof heeft de toekomst Een roadtrip bewijst: waterstof heeft de toekomst Waterstof gaat straks een grote rol spelen als het om autorijden gaat. Peter van Casteren, coördinator technische trainingen voor Toyota-importeur Louwman & Parqui vertelt waarom. Toyota wil in 2020 30.000 FCEV’s verkopen Toyota wil in 2020 30.000 FCEV’s verkopen Toyota wil rond 2020 jaarlijks meer dan 30.000 brandstofcelauto’s verkopen. Voor deze massaproductie worden twee nieuwe productielocaties ingericht. Rijden op waterstof, hoe werkt dat? Rijden op waterstof, hoe werkt dat? Hoe werkt rijden op waterstof precies en waar kan je waterstof tanken? In een videoverslag van een kleine roadtrip in de Toyota Mirai wordt het uitgelegd.
Toyota cookiebeleid

Toyota.nl maakt gebruik van essentiële cookies, cookies ter verbetering van de website en social media en reclame cookies om u optimaal van dienst te zijn en te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u hiermee akkoord gaat, kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.