Toyota levert brandstofcelmodules voor treinproject

Emissievrij met de trein zonder bovenleiding

Ongeveer de helft van het Europese spoorwegennet heeft geen bovenleiding. Daar wordt nu dus gereden met dieseltreinen. Bij het EU-project FCH2RAIL (Fuel Cell Hybrid Power Pack for Rail Applications) werken verschillende partijen uit België, Duitsland, Spanje en Portugal samen aan een nieuw prototype voor een emissievrije trein, die ook op trajecten zonder bovenleiding kan rijden. De aandrijving wordt dan verzorgd door een waterstof-hybridesysteem. De brandstofcelmodules komen van Toyota Motor Europe.

Het beste van twee werelden

Een spoorlijn voorzien van bovenleiding is vaak een duur en langdurig project, dat vaak ook nog lastig is door geografische omstandigheden. Een batterij-elektrische trein is vaak geen alternatief vanwege de korte actieradius van zo’n 30 tot 70 km, afhankelijk van de omstandigheden. Een dieseltrein biedt dan weer een minder goede acceleratie en een minder hoge topsnelheid. De nieuwe brandstofcel-hybride aandrijving combineert de voordelen van beide: de prestaties van een elektrische trein en de actieradius van een diesel. De waterstoftrein wekt met zijn brandstofcel zijn eigen energie op, maar wordt ook opgeladen op trajecten met bovenleiding.

Voor alle soorten inzet

De nieuwe waterstof-hybride aandrijflijn is modulair en dus aan te passen op de specifieke inzet. Meer brandstofcel- en batterijmodules voor meer vermogen, meer waterstoftanks voor een grotere actieradius. Daarmee is deze aandrijving geschikt voor zowel personen- als goederenvervoer. Het project heeft een budget van 14 miljoen euro en het doel is om een dergelijk systeem binnen vier jaar te ontwikkelen en te demonstreren. Waterstof is een veelbelovende optie voor wanneer reguliere elektrificatie lastig is. Het biedt een flexibel en emissievrij alternatief voor dieseltreinen.

CIVIA trein
Praktijktests

Om het concept uitgebreid in de praktijk te testen wordt een trein van het type CIVIA omgebouwd tot een waterstof-hybride. De trein wordt geleverd door de Spaanse spoorwegmaatschappij Renfe. Een van de belangrijkste componenten zijn de brandstofcelmodules van Toyota Motor Europe. Andere componenten van de aandrijflijn, zoals de batterijen en stroomomvormers, komen van treinfabrikant CAF, producent van de CIVIA. De eerste tests zullen plaatsvinden op Spaanse en Portugese spoorlijnen.

EU-project FCH2RAIL
Uitdagingen

Voor de eerste testritten zijn er nog wel een aantal uitdagingen om aan te gaan. Zo moet de aandrijflijn nog zo worden ontworpen dat deze voldoet aan alle eisen en op een kostenefficiënte manier geïnstalleerd kan worden. Ook wordt gekeken hoe de restwarmte van de brandstofcellen op een efficiënte manier gebruikt kan worden voor de verwarming en airco in de trein. Ook stelt het project zelf richtlijnen op die de goedkeuring van waterstoftreinen in de hele EU makkelijk moet maken.

Lees meer

Toyota GR Yaris bijzonder enthousiast ontvangen Toyota GR Yaris bijzonder enthousiast ontvangen Rallyauto voor openbare weg ‘beste hot hatch ooit!’, geschikt voor dagelijks gebruik Toyota zet de volgende stap voor elektrificatie Toyota zet de volgende stap voor elektrificatie Meer informatie op 19 april MR2 is de liefde van Edwards leven MR2 is de liefde van Edwards leven Alleen het beste is goed genoeg Toyota introduceert mobiele kliniek op waterstof Toyota introduceert mobiele kliniek op waterstof Toyota introduceert eerst mobiele medische eenheid met brandstofcel