Toyota met drie Toyota’s Hilux aan start Dakar 2018

Toyota heeft vertrouwen in winnen van Dakar 2018

Voor de veertigste editie van de meest iconische autorally op aarde treedt Toyota in januari 2018 aan met drie gloednieuwe Toyota’s Hilux. Een trio topcoureurs, onder wie de Nederlandse Dakar-veteraan Bernhard ten Brinke, doet met Toyota’s fabrieksteam een gooi naar de overwinning in een uitputtingsslag met ruim 500 deelnemers uit 60 landen, die begint in Peru en over duizenden kilometers via Bolivia naar Argentinië voert.

Veertig jaar geleden begon wat vandaag de dag simpelweg ‘de Dakar’ wordt genoemd als de rally Parijs-Dakar door de meest onherbergzame woestijngebieden van Afrika. Geestelijk vader van de rally, de Fransman Thierry Sabine, had voor ogen om een evenement te creëren met als insteek: ‘een uitdaging om aan mee te doen en een genot om naar te kijken’. Dat lukte aardig: de rally werd wereldberoemd en leverde talloze heroïsche autosportverhalen op. Inmiddels is de Dakar sinds 2009 verhuisd van Afrika naar Zuid-Amerika; op 6 januari 2018 vindt de start plaats in Lima, de hoofdstad van Peru.

/
/
Twee weken voluit

Vanaf de start gaat het twee weken lang voluit: 5.000 kilometer aan rallytrajecten, plus nog eens zo’n 4.000 kilometer aan verbindende routes, voor de finish op 20 januari in het Argentijnse Córdoba. Als er ergens op aarde een ultieme uitdaging is voor mens en machine, dan is het daar, in de ruigste gebieden van het Zuid-Amerikaanse continent. En opnieuw is Toyota GAZOO Racing South Africa erbij; dit officiële fabrieksteam van Toyota doet al mee aan de Dakar-rally sinds 2012, altijd met de Hilux. En dat succesvolle terreinkanon is dit jaar in een compleet nieuwe jas gestoken.

Helemaal in het nieuw

“We hebben de auto compleet herzien”, zegt Glyn Hall, teambaas van Toyota GAZOO Racing South Africa. “We hebben de atmosferische V8-motor van het vorige model overgenomen, net als de versnellingsbak en de rest van de aandrijflijn. Maar de manier waarop we die componenten gebruiken is helemaal nieuw.

De tests die we met de nieuwe auto hebben gedaan, zijn heel bemoedigend.” De nieuwe Hilux heeft een nieuwe, onafhankelijke achterwielophanging, permanente vierwielaandrijving en de V8 benzinemotor is nu in het midden van de auto geplaatst – tussen en iets onder de coureur en navigator. Daarmee wordt een ideaal zwaartepunt bereikt.

/
Betrouwbaarheid

De nieuwe auto biedt het beste van twee werelden. De techniek is bewezen en betrouwbaar, terwijl de nieuwe lay-out van de Hilux zorgt voor meer stabiliteit en een sterk verbeterd rijgedrag onder de zware terreinomstandigheden waarin de Dakar wordt verreden. Betrouwbaarheid is het sleutelwoord, ook als het gaat om de crews die dit jaar met de Hilux gaan voor de winst. Naast de Nederlander Bernhard ten Brinke en diens navigator Michel Périn zijn dat Giniel de Viliers en zijn copiloot Dirk von Zitzewitz en de equipe Nasser Al Attiyah en navigator Mathieu Baumel.

/
Veteranen

De Viliers en Zitzewitz wonnen de Dakar in 2009 met een ander team en stonden ook met Toyota meermalen op het Dakar-podium. Ook Al Attiyah en Baumel wonnen Dakar eerder en leidden de rally vorig jaar voor Toyota, voordat ze met technische pech uitvielen. Bernhard ten Brinke doet al sinds 2012 mee aan de rally, onder meer met een Toyota Hilux in 2016. Ook zijn navigator, de Fransman Michel Périn, is een Dakar-veteraan, die in 1984 zijn rallydebuut maakte. Ten Brinke en Périn treden in deze editie van de Dakar voor het eerst als duo aan.

/
/
Winnend recept

“We willen nooit te zelfverzekerd zijn als we aan een rallyproject beginnen, zeker niet als het gaat om zo’n zware rally als de Dakar”, zegt teambaas Glyn Hall. “Maar we hebben wel het gevoel met de nieuwe Hilux een winnend recept te hebben. De technische regels zijn veranderd en ik denk dat wij perfect zijn uitgerust om daar optimaal gebruik van te maken.” Dat moet ook wel: zeven van de veertien rallytrajecten worden compleet off-road verreden, vaak over enorme zandduinen. Volgens de organisatie wordt deze 40ste editie dan ook een van de zwaarste ooit.

Lees meer

Toyota Cookiebeleid

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.