Toyota’s 5 Continents Drive

Een test van mensen en machines

Autofabrikanten testen hun producten altijd overal ter wereld onder de zwaarste omstandigheden. Maar Toyota doet er een schepje bovenop: het test ook zichzelf. In de Five Continents Drive toetsen Toyota-medewerkers niet alleen hun producten, maar ook elkaar. Dat doen ze al sinds 2015, in tienduizenden kilometers lange testritten over vijf continenten. Ditmaal is Europa aan de beurt. Toyota-medewerker Yannick Colastica uit Nederland reed ook een week mee.

Het Five Continents Drive-project loopt al sinds 2015. Medewerkers van Toyota uit alle geledingen van elke afdeling van het merk waar dan ook ter wereld, testen de auto’s die ze helpen maken, onder alle weersomstandigheden, in elk seizoen. Na Australië, Noord-Amerika en Zuid-Amerika is nu de beurt aan Europa, waar eerder dit jaar een zomertest van 12.500 kilometer werd afgelegd. Op 29 november startte in de Deense hoofdstad Kopenhagen de winterroute van 6.600 kilometer, die in vier weken tijd voert door tien Europese landen, met als einddoel het Finse hoofdkwartier van Toyota GAZOO’s WRC-rallyhoofdkwartier in het Finse Puuppola.

/
/
Auto’s ervaren

Het doel van het ambitieuze project, dat nog duurt tot 2020, is om de auto’s te ervaren onder de omstandigheden waarin ze daadwerkelijk worden gebruikt door de mensen die ze kopen. Yannick Colastica was een van de 130 Europese Toyota-medewerkers die een deel van het wintertraject aflegden. De Nederlander, die werkzaam is op de marketingafdeling van Toyota-importeur Louwman & Parqui, stapte in Hamburg in en reed een week lang mee tot Riga, de hoofdstad van Letland. Hij was lid van een groep van 36 Toyota-medewerkers uit Europa en Japan.

Europese omstandigheden

“We reden onder meer met alle hybride Toyota’s van het moment”, vertelt Colastica. “In elke auto zat een team van twee man die om de beurt achter het stuur kropen. We hebben zo’n tweeduizend kilometer afgelegd, en daarvan heb ik de helft gereden. Dan merk je snel dat de omstandigheden waarin auto’s worden gebruikt essentieel zijn; en dan bedoel ik niet alleen het klimaat. Ook de Europese manier van autorijden is totaal anders dan bijvoorbeeld in Japan. Dat heeft zijn effect op wat mensen van hun auto verwachten – en het vraagt meer van de auto.”

/
 
 
Serieus luisteren

Het doel van de test is niet alleen om informatie te verzamelen over de auto’s, maar ook om die informatie onderling uit te wisselen, legt Colastica uit. “In onze groep zaten echte techneuten van allerlei pluimage, marketeers zoals ik, maar ook managers en hooggeplaatste figuren uit Japan zelf. Zo was bijvoorbeeld de man die verantwoordelijk is voor het interieur van de RAV4 erbij. En die wil gewoon weten wat je van zijn ontwerp vindt, wat er volgens jou aan kan worden verbeterd. En naar jouw input wordt heel serieus geluisterd. Dat vind ik heel bijzonder.”

/
Discussie

Elke morgen was er een briefing over het parcours van de dag, de auto waarin elk team ging rijden en de weersomstandigheden. Colastica: “Tijdens het rijden moet je echt overal op letten, je moet echt waarnemen wat de auto en de aandrijflijn doen en waarom, bijvoorbeeld wat het effect van slecht wegdek op het interieur is (gaat het kraken of piepen?). Aan het einde van elk traject moesten we een formulier invullen met opmerkingen en suggesties en die werden dagelijks door de hele groep besproken en bediscussieerd.”

 
/
 
Uitwisselen

Uit die discussies kwamen definitieve aanbevelingen voort. “En die gaan naar Japan, naar de mensen aan de tekentafel en de beslissers”, vertelt Colastica. “Mede op basis daarvan worden de Toyota’s van de toekomst verder verbeterd, beter toegesneden op Europa. Want de beslissers luisteren écht naar wat iedereen te zeggen heeft, ongeacht op welke plek in de organisatie men zit. En ze leggen op hun beurt ook uit waaróm ze met bepaalde oplossingen zijn gekomen, en daar leren wij als Europeanen weer veel van. Die typische Toyota-filosofie van kennis uitwisselen en elkaars werk verbeteren spreekt me enorm aan.”

Smooth

Wat Colastica ook heeft geleerd van zijn testweekje is wat dat betekent, hybride rijden. “Ondanks de extreme kou in de landen waar we waren presteerde de Hybride aandrijflijn altijd goed en reden we een groot deel volledig elektrisch. We weten dat in koude Europese omstandigheden meer batterijkracht nodig is dan in bijvoorbeeld het warme Azië, maar ik was onder de indruk van de enorme actieradius en hoe meer kilometers ik reed, hoe meer ik merkte hoe relaxt hybride rijden eigenlijk is, ook dankzij de standaard automaat: zo stil, zo… smooth.”

/
 
 
Waardevolle kennis

En wat heeft Colastica voor zichzélf geleerd? “Allereerst hoe designers en ingenieurs denken en de manieren waarop zij aan de wensen van de consument willen voldoen. Ik heb ook veel geleerd over de hybride technologie van onze auto’s, over wat er allemaal bij komt kijken om zo’n systeem te perfectioneren. Ook heb ik veel geleerd over de Japanse werkethiek en cultuur. Hierdoor ken ik het bedrijf en de producten nu beter, en daarmee kan ik in mijn eigen werk weer mijn voordeel doen. Ik weet nu beter wat de plussen en de minnen van elke Toyota zijn.”

/

Lees meer

Toyota cookiebeleid

Toyota.nl maakt gebruik van essentiële cookies, cookies ter verbetering van de website en social media en reclame cookies om u optimaal van dienst te zijn en te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u hiermee akkoord gaat, kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.