De grote liefde van Edward

Alleen het beste is goed genoeg

Voor Edward te Wierik zijn een paar dingen absoluut zeker: Toyota is het beste merk en binnen dat merk is de MR2 de beste auto. Volkomen logisch dus dat voor zijn eigen MR2 alleen het beste goed genoeg is. Zo gaat dat, met de liefde van je leven.

Om door een ringetje te halen

Over alleen het beste gesproken: de Toyota MR2 van Edward te Wierik, een AW11 uit 1986, ziet eruit om door een ringetje te halen. Hij is het perfecte evenbeeld van de SV-3, het prototype dat z’n debuut maakte op de Tokyo Motor Show van 1983. Die SV-3 was het resultaat van het harde werk dat in 1979 begon onder leiding van engineer Akio Yoshida. Het doel dat hij vanuit zijn bazen meekreeg was doodeenvoudig: maak een auto die niet te veel benzine verbruikt en toch leuk is om te rijden.

MR2 driekwart voor
Missie geslaagd

Engineer Yoshida deed z’n werk met liefde. En die liefde werd beloond, want Akio Yoshida en zijn team slaagden glansrijk in hun missie. Als je in een MR2 zit, staat er niets tussen jou en het gevoel van echt autorijden in. Kijk dan eens in de binnenspiegel, naar je eigen grijns. Doet die je niet ergens aan denken? Aan de tijd dat je verliefd was, misschien?

Edwart te Wierik in zijn MR2
Meteen verliefd

Verliefd worden, dat gevoel kent Edward te Wierik goed. Bij hem gebeurde het eind jaren ’90, toen hij oog in oog kwam te staan met een kleine coupé met middenmotor. Een verkoper was niet meer nodig om hem te overtuigen, hij wist meteen dat de Toyota MR2 de auto was die hij moest hebben. Hij was verliefd en ontdekte bliksemsnel dat liefde blind maakt.

Dak MR2
Diepe zucht

Met een diepe zucht vertelt Edward: “Ik vond een mooie MR2, maar bij de aankoopkeuring kwamen zoveel mankementen aan het licht dat de verkoper besloot de auto niet meer weg te doen. Het kostte me heel veel moeite om het geld van die aankoopkeuring terug te krijgen. Toen ik dat had, kocht ik ongezien een andere MR2.”

Foute keuze

Lang verhaal kort: dat bleek een wrak, met een ver teruggedraaide kilometerteller, verkocht door een bedrijf dat later de tv zou halen met z’n oplichterspraktijken. Er zijn boeken over geschreven, en soapseries over bedacht: soms eindigt de liefde in een drama. Dat ontdekte ook Edward, maar in tegenstelling tot soap-acteurs verloor hij nimmer het vertrouwen in een happy end.

MR2 kilometerteller en interieur
NX-04-RX

Dat kwam er, in de vorm van de NX-04-RX. Toyota-specialist Willie Hermans uit Volkel – die inmiddels was uitgegroeid tot een vertrouwd adviseur – wees Edward op die auto, die het vervolg zou worden van Edwards bijzondere verhaal: “Willie’s zwager restaureerde eerder al eens een MR2 in deze kleurstelling, die vond ik verschrikkelijk mooi, ook omdat het de kleurstelling van het oorspronkelijke prototype is. Ik had wel m’n bedenkingen, want het zou weer een flinke uitgave zijn, ik zou op zoek moeten naar stalling en aan zo’n oude auto mankeert altijd wat. Maar toch heb ik ‘m gekocht.”

Achterkant MR2
Liep uit de klauwen

Edward besloot om – met Willie’s hulp – wat roestplekken aan te pakken, een aantal pakkingen te vervangen en te gaan genieten van zijn MR2. Maar liefde maakt blind, dus kwamen er een volledige motorrevisie, een uitgebreide dinitrolbehandeling, hoogwaardig spuitwerk en diverse originele onderdelen bij. “Het liep uit de klauwen”, lacht Edward verlegen.

Allerbeste advies

Edward vervolgt: “Gebruikerssporen zie je nog steeds, de lak is ook nog voor 85% origineel, dat vind ik mooi. Maar al voor ik begon wist ik dat het mijn eer te na zou zijn om de auto niet technisch perfect te maken. Willie is ook zo, dus de lat lag hoog. De MR2 is zo apart en toch zo mooi, het kon gewoon niet anders. Het allerbeste advies dat Willie me gaf was dat je bij een bijzondere auto de rekeningen nooit moet optellen.”

Logo MR2 en detail afbeelding
Zielsgelukkig

Liefde laat zich nou eenmaal niet uitdrukken in geld. Liefde vertaalt zich veel beter in two-tone lak, hoekige velgen of een voor die tijd vooruitstrevend T-VIS-systeem dat de 1.6 liter Twin Cam 16 Valve 4A-GE-motor bij 4.200 toeren ronduit zielsgelukkig laat klinken. Of denk aan een cassettedeck dat er niet in slaagt om dat mooie geluid te overstemmen, klapkoplampen die als fantastische ‘vogelhuisjes’ op de motorkap staan, honderden opgestoken duimpjes, tientallen nieuwe vrienden die spontaan alles willen weten over die bijzondere Toyota en de wetenschap dat je de auto van je dromen voor altijd de jouwe mag noemen.

Motor MR2
Nog een MR2

Dat Edward naast zijn 86-er MR2 ook nog een MR2 van de tweede generatie uit 1991 bezit én ook nog secretaris en Lid van Verdienste is van de Toyota MR2 Club Nederland zegt alles: tussen hem en de Toyota MR2 is het echte liefde.

Lees meer

Waarschuwing voor valse Whatsapp-berichten Waarschuwing voor valse Whatsapp-berichten Bericht ontvangen? Direct verwijderen Een leven lang Toyota Een leven lang Toyota Jos Houwers is 50 jaar werkzaam voor Toyota specialist Mengelers, nu is het tijd voor pensioen Toyota ontwikkelt motor op waterstof via de autosport Toyota ontwikkelt motor op waterstof via de autosport ‘Verbrandingsmotor’ zonder CO2-uitstoot Toyota introduceert nieuwe bZ reeks Toyota introduceert nieuwe bZ reeks Nieuwe volledig elektrische modellen stellen de mens centraal