Een succesvol autosportjaar voor Toyota GAZOO Racing

Toyota toont zijn klasse op de zwaarste terreinen

Toyota GAZOO Racing boekte in 2017 successen in zowel de langeafstandsracerij als de rallysport. In het World Endurance Championship (WEC) greep Toyota net naast de wereldtitel, maar overtuigde door vijf van de negen races te winnen. Na 18 jaar afwezigheid was het eerste seizoen in het World Rally Championship (WRC) vooral een leerjaar. Maar met twee overwinningen toonde de Yaris WRC zich een supersnelle leerling.

/

Toyota GAZOO Racing maakte een vliegende start in het WEC-seizoen door in Silverstone en Spa-Francorchamps de zege te pakken. Die uitstekende uitgangspositie voor de daaropvolgende de 24 Uur van Le Mans werd helaas niet verzilverd. Kamui Kobayashi bezorgde Toyota de derde poleposition op Le Mans en Kazuki Nakajimi plaatste ook de tweede van drie Toyota’s TS050 HYBRID Le Mans Prototype op de voorste startrij. Maar slechts een van de auto’s haalde de finish en eindigde op de achtste plaats na langdurig oponthoud in de pits.

/
/
Geslaagde rallycomeback

Na 18 jaar afwezigheid keerde Toyota in 2017 terug in het World Rally Championship en dus waren de verwachtingen hooggespannen. Gelukkig stelde het team niet teleur want met de derde plaats in het constructeurskampioenschap en de vierde plaats van Jari-Matta Latvala bij de coureurs, werd het een zeer geslaagde comeback. Bij de tweede rally van het kampioenschap pakte Latvala al een opzienbarende overwinning voor Toyota GAZOO’s WRC-team. “Dit seizoen heeft al mijn verwachtingen overtroffen”, aldus de gelukkige Finse coureur.

/
/
“Zin in 2018”

In Finland was het team- en landgenoot Esapekka Lappi die voor eigen publiek zegevierde. Lappi kwam vanaf de zesde rally, die in Portugal plaatsvond, in actie in een derde Yaris WRC naast Latvala en Juho Hänninen. “Terugkijkend op dit seizoen ben ik tevreden over onze snelheid”, zegt Lappi. “Ik moet nog wel een paar plooien gladstrijken, maar ik kijk al uit naar volgend jaar.”

Leerzaam jaar

Naast de hoogtepunten in onder meer Zweden en Finland put Toyota GAZOO Racing ook veel vertrouwen uit de rally’s die minder goed eindigden, want deze waren niettemin erg leerzaam. “Zulke rally’s komen niet alleen de prestaties van ons rallyteam ten goede, maar werken ook door in de ontwikkeling van onze straatauto’s”, zegt Toyota-topman Akio Toyoda. Teambaas Tommi Mäkinen vult aan: “We kijken terug op een geweldig jaar. Dat betekent natuurlijk niet dat we nu achterover kunnen leunen, we zijn al hard bezig voor volgend seizoen.”

/
Drie op een rij

Toyota GAZOO Racing sloot het WEC-seizoen in stijl af met klinkende overwinningen in Japan, China en de slotrace in Bahrein. Die zegetocht was mede te danken aan een reeks van nieuwe aerodynamische onderdelen die vanaf de race in het Japanse Fuji werd geïntroduceerd – en die gelukkig effectief bleken te zijn.

/
“Doelstelling behaald!”

Om de teleurstelling van Le Mans te verwerken, was Toyota er erg op gebrand de laatste drie races van het seizoen te winnen. “Ik ben trots dat we die doelstelling hebben behaald”, zegt Toyoda. “Daarmee hebben we wederom laten zien een geduchte tegenstander te zijn. Maar felicitaties voor Porsche voor het behalen van de wereldtitel.” Toyoda vindt het jammer dat Porsche het WEC verlaat. “Ik kan alleen maar hopen dat we in de toekomst weer tegenstanders worden, al is het alleen maar voor de uitdaging steeds betere auto’s te maken.”

/
/
Sterk slot

Het trio Kazuki Nakajima, Sébastien Buemi en Anthony Davidson behaalde de vijf overwinningen voor Toyota GAZOO’s WEC-team. “Het is fantastisch dat we vijf zeges hebben geboekt”, jubelt Buemi. “Dat is ons niet eerder gelukt en toont aan hoe goed de auto is.” Nakajima noemt het fijn om het seizoen sterk af te sluiten. “Ik ben heel blij. We hadden een sterke auto en een sterk team. Zij verdienen dit succes. Ik ben dankbaar voor deze kans.” Davidson dankt ook concurrent Porsche. “Ik heb genoten van de strijd. Zij hebben ons tot grotere hoogtes gestuwd.”

Alonso heeft genoten

De sterke prestaties van Toyota bleven niet onopgemerkt bij tweevoudig Formule 1-wereldkampioen Fernando Alonso. Na de slotrace in Bahrein kroop hij achter het stuur van de TS050 Hybrid voor de WEC-rookietest. “En dat was een zeer aangename ervaring”, meldt de Spaanse coureur. “De kans om een LMP1-auto te besturen, stond al lang op mijn verlanglijst. Wat een genot om in zo’n snelle en consistente auto te rijden!” Alonso jaagt behalve op een derde F1-titel ook op de zogenaamde ‘Triple Crown’: winst van de Grand Prix van Monaco, de Indianapolis 500 en de 24 Uur van Le Mans.

/
Op naar een nieuw raceseizoen

Toyota GAZOO Racing keert in 2018 als topfavoriet terug naar Le Mans en heeft wellicht nog een verrassing in petto… In het WRC wil Toyota voortborduren op de sterke comeback van 2017. Met een nieuwe crew – inclusief rallytalent Ott Tänak – mikt Toyota op nog hogere klasseringen en het ontwikkelen van steeds betere auto’s.

De autosport is dan ook het ideale podium om nieuwe technologieën te testen en grenzen te verleggen. Zo vindt nieuwe technologie sneller zijn weg naar modellen voor de consumentenmarkt, zoals is gebleken bij de nieuwe Yaris en de Yaris GRMN.

/

Lees meer

Toyota Cookiebeleid

Toyota.nl maakt gebruik van essentiële cookies, cookies ter verbetering van de website en social media en reclame cookies om u optimaal van dienst te zijn en te zorgen dat u relevantere advertenties te zien krijgt. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.