Waterstof is hét alternatief voor aardgas!

Energy Observer toont de kracht van waterstof

Waterstof als energiebron is wellicht het grootste geheim van de wereld. Een goed voorbeeld is de Energy Observer die momenteel in Amsterdam ligt. De boot maakt gebruik van 3 soorten hernieuwbare energie: wind, zon en water en 2 verschillende vormen energie-opslag: accu’s en waterstof.

Het is tevens het eerste vaartuig ter wereld dat aan boord, door middel van elektrolyse, waterstof uit zeewater kan produceren. Door met dit unieke energiesysteem een autonome wereldreis te maken, toont de Energy Observer de kracht van waterstof als brandstof aan.

Waterstof heeft de toekomst

Dit schip is niet het enige vervoermiddel dat op waterstof werkt. Het zou zomaar eens “to good to be true” kunnen zijn. Zeker wanneer we naar het grotere plaatje kijken. In de basis is het vrij simpel. We hebben in de wereld niet enkel elektronen nodig maar ook moleculen anders ontploft de boel simpel gezegd.

/

Een van de doelen van de overheid is om in 2030 bijvoorbeeld 100% elektrisch te rijden. Dit is om heel veel redenen niet realistisch te noemen. Denk hierbij enerzijds aan de infrastructuur maar denk ook even na wat er gaat gebeuren als iedereen zijn auto thuis op moet gaan laden. Ons net kan het elektrisch opladen van circa 8 a 9 miljoen auto’s in Nederland absoluut nog niet aan.

/

Toyota is voorloper op het gebied van waterstof technologie. Zij hebben namelijk al sinds 2014 een emissievrije auto met waterstofaandrijving: de Mirai. In 2017 is het merk gestart met de verkoop van waterstofcelbussen, genaamd Toyota Sora, aan het stadsbestuur van Tokio en streeft ernaar om tijdens de Olympische en Paralympische spelen in 2020 minimaal 100 van zulke bussen te hebben rondrijden in de stad. De fuel-cel techniek wordt door Toyota aan Caetano geleverd voor de ontwikkeling van een Europese waterstofbus en in Californië en Japan experimenteert het merk zelf met vrachtwagens die deze technologie gebruiken.

/
Voordelen waterstof

Gebruik maken van de energiebron waterstof lijkt in eerste instantie niet efficiënt. Immers met elektriciteit maak je waterstof via elektrolyse. Denk hierbij even terug aan het scheikunde proefje in Havo 4 waarbij we knalgas maakte. Waterstof is overigens het lichtste element uit ons grote universum. Maar het wordt boeiend wanneer we deze elektriciteit maken via wind of zonne-energie. De waterstof die we hiervan kunnen maken noemen is groene waterstof.

/

Voordeel van waterstof is natuurlijk dat het heel licht is. In 1 kilo waterstof zit net zoveel energie als in 100 kilo aan batterijen. Onze elektrische auto’s hebben nu een batterij van circa 100 kilo. Moet je je even voorstellen wat het zou betekenen wanneer we deze batterij weg kunnen laten. Daarnaast is waterstof onbeperkt voorradig. Een ander belangrijk voordeel is dat we waterstof gemakkelijk kunnen transporteren en opslaan.

Waterstof is de oplossing!

Met name dit laatste is interessant. We moeten dus kijken waar we in de toekomst goedkoop onze waterstof kunnen halen. Denk hierbij aan landen waar voldoende zon is en aan gebieden waar het veelal waait. Wanneer we dit op grote schaal inkopen en transporteren zal dit vele malen kosten efficiënter worden. Duidelijk is dat in Nederland de gaskraan dicht gaat. Dit komt mooi uit want we kunnen deze bestaande infrastructuur gebruiken om waterstof mee te kunnen vervoeren. Hier is dus wel een transitie voor nodig!

/

Waterstof kan bijdragen aan de oplossing voor het hele mobiliteitsvraagstuk. Natuurlijk is hier ook het kip en het ei verhaal van toepassing. Er zijn nog weinig auto’s die op waterstof rijden maar er zijn ook nog maar 2 volwaardige waterstof stations in Nederland. Wanneer er zo’n 50 stations, goed verdeeld over Nederland, worden aangelegd kan men al spreken van een volledige waterstofdekking. In Duitsland is men overigens wat verder en zijn er al 50 stations gereed.

/

De tweede generatie waterstof auto heeft overigens al een range van 700 kilometer. Straks bij de waterstof pomp vul je je auto in 5 minuten weer vol met waterstof. Maar denk ook aan boten, vrachtwagens en bussen die inmiddels worden ontwikkeld om volledig op waterstof te varen en of rijden. De eerste waterstof trein rijdt al tussen Leeuwarden en Groningen. En Energy Observer is nu het eerste vaartuig dat op deze nieuwe vorm van energie rond de wereld vaart.

/
Waterstof is onmisbaar

Hoogleraar Ad van Wijk is van mening dat waterstof onmisbaar is om de doelstellingen van het klimaatakkoord te behalen. Hij zegt hierover: "Wind- en zonne-energie is niet genoeg. De technologieën zijn er al. Het is nu zaak dat wij het op grote schaal gaan toepassen. Vooral waterstof is daarbij van groot belang. Ik ben van mening dat dit hét alternatief is voor aardgas. Er is een reden dat de transportbranche er massaal gebruik van maakt of op korte termijn van gaat maken. Laatst is er ook een CV-ketel op waterstof gelanceerd, wat een regelrechte hit bleek.

Behalve dat waterstof kostentechnisch voordelig is, is het ook veiliger dan aardgas. De luchtvochtigheid verlaagd de kans op brand en explosie en er komt geen koolmonoxide vrij. Techniek en veiligheid zijn dan ook niet het probleem. Om waterstof grootschalig in te zetten, is een grote systeemomslag nodig die een ‘nationale aanpak’ vergt. Deze transitie vergt regie en visie. Als consument alleen, maak je het verschil niet. En als regio ook niet. Dit moeten we samen doen, als rijksoverheid. Net als we destijds met het aardgas deden.’"

Lees meer

Hoe Toyota iedereen bewegingsvrijheid wil geven Hoe Toyota iedereen bewegingsvrijheid wil geven ‘Mobility for All’, zegt Toyota. Mobiliteit voor iedereen. Ook als je ouder bent en/of een lichamelijke beperking hebt. Met de Toyota APM voegt het automerk de daad bij het woord. Een volledig elektrisch vervoermiddel dat iedereen welkom heet. Is dit de eerste Toyota die op de maan rijdt? Is dit de eerste Toyota die op de maan rijdt? Toyota werkt samen met de Japanse ruimtevaartorganisatie JAXA aan een heuse maanrover, een vervoermiddel voor op de maan. Extra bijzonder is het dat de maanrover op waterstof rijdt. Net als onze waterstofauto Toyota Mirai. De reden hiervoor lees je hier. Toyota maakt autonoom rijden een stuk realistischer Toyota maakt autonoom rijden een stuk realistischer In het centrum van Brussel test Toyota zelfontwikkelde autonome rijtechnologie Toyota PROACE Electric is in aantocht! Toyota PROACE Electric is in aantocht! In de zomer van 2020 verschijnt de volledig elektrische PROACE bedrijfswagen op de markt
Toyota cookiebeleid

Toyota.nl maakt gebruik van essentiële cookies, cookies ter verbetering van de website en social media en reclame cookies om u optimaal van dienst te zijn en te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u hiermee akkoord gaat, kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.