Toyota, durf te zeggen dat je geen autobouwer meer bent

Twee experts over de kansen van de Mirai als duurzaamheidsicoon

Heeft waterstoftechnologie de toekomst? Gaat de Toyota Mirai echt een wezenlijke bijdrage leveren aan een schonere wereld met minder CO2-uitstoot? Achter het stuur en aan het woord: beroepsavonturier Wilco van Rooijen en innovatiedeskundige Christoph Maria Ravesloot.

Zonder extra zuurstof bereikte hij de top van de Himalaya. En dat is slechts een van de vele avonturen die Wilco van Rooijen al op zijn naam heeft staan. Zijn volgende project: Clean2Antarctica. Vanuit Nederland gaan hij en Edwin ter Velde (oprichter van het Zero Waste Center) in een zelfgebouwd en volledig door zonne-energie aangedreven voertuig een ‘retourtje’ naar de Zuidpool maken. Maar voor het zover is, maakte hij eerst nog een ritje in de Toyota Mirai.

/
Duidelijke voorkeur

“Het is een beetje dubbel”, bekent Wilko, terwijl hij door het stadsverkeer zigzagt. “Aan de ene kant juich ik alternatieve, duurzame vormen van transport toe, maar tegelijkertijd kies ik toch voor een elektrische auto met batterij óf zonne-energie.”
Zijn belangrijkste bezwaar: het feit dat er een nieuw waterstofnetwerk moet komen. “Ik heb geen zin om naar een plek toe te rijden waar onder hoge druk waterstof in mijn auto wordt gepompt. Ik geloof zelf heel erg in wat de natuur ons geeft, namelijk zonne-energie.”

/
Advies voor Toyota

Maar er zijn natuurlijk ook momenten dat de natuur geen energie kan leveren, via wind of zon. “Op die momenten kun je inderdaad met waterstof wel op een heel duurzame manier energie leveren”, zegt Wilco, die nu toch wel de voordelen van de Mirai begint in te zien. Dat leidt zelfs tot een advies voor Toyota: “Durf te zeggen dat je geen autobouwer meer bent, maar een oplossing biedt voor het energieprobleem.”

Waterstofexperiment

En dan is het de beurt aan Christoph Maria Ravesloot om de Mirai te testen. De hoogleraar is onder meer actief in het innovatie-lab van Hogeschool InHolland in Rotterdam. Hij pleit voor een transitie naar duurzame energie. Hij experimenteerde zelf ook al eens met waterstof. Voor een woning die hij helemaal op zonne-energie liet draaien, gebruikte hij de elektriciteit uit zonnepanelen om water te splitsen in waterstofgas en zuurstof. “Met dat waterstof konden we in de winter de woning verwarmen. Ging perfect, alleen de technologie was nog niet helemaal uitgerijpt.”

Grotere actieradius

Dat waterstof nu echt een serieus alternatief is, daarvan is de Mirai toch wel een overtuigend bewijs. Christoph stapt vrij opgetogen in. “Ik kijk al jarenlang uit naar een auto die op waterstof rijdt, omdat-ie een grotere actieradius heeft dan mijn elektronisch aangedreven auto.” Maar hij blijft objectief, zit al snel weer in zijn rol als wetenschapper.

/
Focus van consumenten

Ja, er moeten meer waterstoftankstations komen. Maar of de Mirai echt een succes zal worden in Nederland, ligt volgens de innovatiedeskundige vooral aan de focus van consumenten. “Is er meer comfort? Is het goedkoper dan de bestaande mogelijkheden? De gemiddelde Nederlander denkt dat 30 procent van de energievoorziening al duurzaam is, terwijl het niet meer dan 6 procent is.” Dat bewustzijn is dus nog vrij klein, wil hij maar zeggen. “Blijkbaar voelen nog maar weinig mensen de urgentie van de lange termijn gevolgen van hun gedrag, terwijl het ons binnenkort allemaal gaat raken.”

/
Thuis tanken

Gevraagd naar een oplossing voor dat probleem, stelt hij voor om waterstof in de toekomst dichterbij de consument te brengen. “Veel van de technologie die we gebruiken is gebaseerd op afhankelijkheid. Maar stel nou eens dat je met de waterstofauto bij je eigen huis kunt tanken omdat je je eigen waterstof kunt maken. Zo moeilijk is dat niet.”

Toyota Cookiebeleid

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.