Mirai: 1.000 km op waterstof

Waterstoftechnologie belangrijkste oplossing voor emissievrij rijden

De Toyota Mirai heeft maar liefst 1.003 kilometer emissievrij afgelegd op één tank waterstof. Een absoluut record voor waterstofauto’s. Dat deed de auto niet in een laboratorium, maar in de praktijk op de openbare wegen ten zuiden van Parijs. Zonder technische aanpassingen, maar met een zo zuinig mogelijke rijstijl. Daarmee bewijst Toyota dat waterstoftechnologie, de brandstofcel en elektrische aandrijving de belangrijkste oplossing vormen voor emissievrij elektrisch lange afstanden rijden.

Mirai legt recordafstand af op volle tank waterstof
Tweede generatie Mirai

Ook in de nieuwe, volledig elektrische Mirai maakt de brandstofcel elektriciteit uit waterstof. Dankzij het nieuwe platform (lager zwaartepunt) zijn prestaties en rijdynamiek verbeterd ten opzichte van het vorige model. Het design van de auto is dynamischer.

De drie (voorheen twee) waterstoftanks en de hoge efficiency van de brandstofcel zorgen samen met de verbeterde aerodynamica voor een actieradius die onder normale omstandigheden en bij normaal gebruik in de praktijk al op ongeveer 650 km uitkomt. Het verbruik tijdens de recordrit bedroeg gemiddeld slechts 0,55 kg groene waterstof per 100 km. Een volle waterstoftank bevat 5,6 kg waterstof.

Mirai legt recordafstand af op volle tank waterstof
Mirai en waterstof kern van Beyond Zero

Emissievrije mobiliteit is niet alleen het doel maar vooral een stap in de realisatie van de missie van Toyota: Beyond Zero. De ontwikkeling naar elektrificatie en zero emissie moet ook de obstakels wegnemen op de weg naar een betere toekomst voor iedereen. Dat gaat verder dan emissies, beperkingen en andere hindernissen en moet de verwachtingen overtreffen.
De nieuwe Toyota Mirai biedt behalve emissievrije mobiliteit nog méér voordelen, zoals meer veiligheid en comfort, een grote actieradius en het gemak van opladen en tanken.

Mirai legt recordafstand af op volle tank waterstof
Nog veel meer mogelijkheden

Behalve voor emissievrije auto’s, boten en vliegtuigen biedt waterstof ook grote mogelijkheden voor energieopslag voor industrie, bedrijven en huishouden. Een van de bestuurders van de record-Mirai was Victorien Erussard van de Energy Observer – de eerste boot die is uitgerust met een Toyota brandstofcel. De boot voorziet zichzelf emissievrij van energie en dient als energietransitieproeftuin. De boot is uitgegroeid tot een bedrijf dat innovatief onderzoek doet en waarvan Toyota partner is. Onlangs was Energy Observer betrokken bij een demonstratie waarbij de Eifeltoren werd verlicht met stroom opgewekt door de GEH2-waterstofgenerator van EODev, waarvan Toyota eveneens aandeelhouder is.

Mirai legt recordafstand af op volle tank waterstof

Lees meer

Toyota handhaaft zich goed ondanks pandemie Toyota handhaaft zich goed ondanks pandemie 7,6 miljoen voertuigen verkocht, nettowinst groeit met ongeveer 10%, focus op CO2-neutraliteit richting 2050 Een leven lang Toyota Een leven lang Toyota Jos Houwers is 50 jaar werkzaam voor Toyota specialist Mengelers, nu is het tijd voor pensioen Toyota ontwikkelt motor op waterstof via de autosport Toyota ontwikkelt motor op waterstof via de autosport ‘Verbrandingsmotor’ zonder CO2-uitstoot De toekomst is elektrisch, ook bij Toyota De toekomst is elektrisch, ook bij Toyota Elektrisch rijden kan op diverse manieren