Hybride is de motor van het transitietijdperk

Naast waterstof en volledig elektrisch blijft hybride belangrijkste duurzame aandrijflijn

Ruim twintig jaar geleden bracht Toyota de eerste hybride auto op de markt en was daarmee pionier op het gebied van alternatieve aandrijflijnen. Sinds die tijd is de vraag naar schone, efficiënte mobiliteit alleen maar gestegen. Vandaag staan de voordelen nog altijd als een paal boven water: grote actieradius, laag brandstofverbruik en de laagst mogelijke uitstoot van schadelijke gassen. Dat verklaart de wereldwijde stijgende vraag naar de hybrides van Toyota.

De verkoop van auto’s met een hybride aandrijflijn zit enorm in de lift en Toyota is daarin marktleider. In het eerste kwartaal van 2018 nemen in Europa de Toyota Yaris, C-HR, Auris en RAV4 de eerste vier plaatsen in. De Prius en de Prius+ staan eveneens in de top 10. En ook de modellen van Toyota’s luxe zustermerk Lexus doen het goed. Deze cijfers laten ook zien dat steeds meer mensen bewuster met mobiliteit omgaan. Het lijkt erop dat de rol van de dieselmotor (jarenlang meest verkochte aandrijflijn in Europa) het komende decennium steeds minder populair wordt.

Iedereen elektrisch

Maar het feit dat er een hele stroom aan elektrische auto’s aankomt, wil niet zeggen dat de rol van de hybride uitgespeeld raakt. Integendeel, ook op dat vlak blijven de ontwikkelingen doorgaan en de jongste generatie Prius laat zien welke stappen er de laatste twee decennia zijn gezet. Uiteindelijk zal iedereen in meer of mindere mate elektrisch rijden en is er altijd een model dat precies aansluit op ieders individuele mobiliteitsbehoeften.

/
Hybride met een stekker

Naast de reguliere hybride heeft Toyota al sinds lange tijd de zogeheten plug-in hybride in het programma en ook deze versie wint sterk aan populariteit. De plug in, ook wel de stekkerhybride genoemd, heeft een aanmerkelijk groter accupakket dan de ‘gewone’ Prius. En dankzij die grotere accucapaciteit, kan de Prius Plug-In-Hybrid ook veel langer puur elektrisch rijden. Daarmee verbruikt deze versie dus nóg minder benzine. Opladen kan aan een normaal stopcontact en ook onderweg bij alle laadpalen.

/
Waterstof

Ook het begrip waterstof komt steeds vaker naar voren. En ook op dat gebied heeft Toyota een voorsprong, aangezien de revolutionaire Toyota Mirai al weer enige tijd op de markt is. In feite is de waterstofauto ook een Electric Vehicle (EV). Met dit verschil: de stroom wordt niet opgeslagen in een groot accupakket, maar aan boord opgewekt met behulp van een brandstofcel. Die brandstofcel zet waterstof om in elektriciteit, waarmee de elektromotor wordt gevoed. Ofwel: de Toyota Mirai heeft zijn eigen krachtcentrale aan boord. En een zeer schone: er komt alleen maar water uit de uitlaat!

/
Markt voor hybride blijft

Op dit moment is de waterstofauto relatief duur vanwege de kleine aantallen die worden geproduceerd en de kostbare techniek. Bij productie op grotere schaal daalt de prijs, zoals dit ook is gebeurd bij de volledige elektrische auto. Voor het overgrote deel van de automobilisten blijft een hybride auto de enige realistische manier om een schonere auto te rijden. Alleen al om die reden blijft Toyota inzetten op het perfectioneren van de hybride auto. Kortom: er is nog volop toekomst voor deze techniek. Ook de vraag naar hybride occasions is groot, dit vertaalt zich in goede restwaardes.

/
/
Sterke verkoopstijging hybride 2018

Tot slot wat cijfers. Want niet alleen in Nederland zijn hybride Toyota-modellen succesvol, ze worden in meer dan negentig landen verkocht. Toyota heeft als doel om voor 2020 meer dan vijftien miljoen hybrides te verkopen. De teller is de elf miljoen inmiddels gepasseerd. De hybrides van Toyota die nu in gebruik zijn, hebben samen al bijna tachtig miljoen ton aan CO₂ bespaard. Als je kijkt naar de verkoopcijfers in de eerste helft van 2018, dan is 46 procent van alle verkochte Toyota’s een hybride, dat is 23 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Lees meer

Toyota cookiebeleid

Toyota.nl maakt gebruik van essentiële cookies, cookies ter verbetering van de website en social media en reclame cookies om u optimaal van dienst te zijn en te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u hiermee akkoord gaat, kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.

Cookies accepteren